Hotel Derlon doet het goed op social media, en dit is waarom dat zo is

14 maart 2019 | Thijs Jacobs

Sebas ten Tije is vanaf medio januari directeur van Derlon Hotel Maastricht. Dit hotel heeft zijn online presence goed op orde en kiest bewust voor twee social media kanalen, Facebook en Instagram. Ten Tije heeft als nieuwe general manager te maken met een ‘legacy’, maar de persoonlijke benadering van social media werkt zo te zien heel goed. Er is interactie op de Facebookpagina en er wordt met grote regelmaat content gepost op de twee social media kanalen. We vroegen Sebas naar de werkwijze binnen Hotel Derlon.

Ten Tije: “Onze social media kanalen, Facebook en Instagram, worden beheerd door enkele medewerkers. Het zijn mensen van de jongere generatie; die zijn er handiger in en voelen gevoelsmatig goed aan wat je wel en niet moet posten.”

Want daar gaat het weleens mis: social media kanalen inzetten om producten te verkopen is niet zo’n gelukkige combinatie. Achter elke post moet wel een duidelijke visie zitten. Sebas beaamt dit. “We plaatsen zeker geen rare dingen, voordat er iets wordt geplaatst, wordt intern gecheckt of het voldoet. We hebben drie kanalen die we gebruiken om qua content uit te putten. We kiezen uit ‘hotel algemeen’, ‘food & beverage’ of ‘Derlon duck’. 'Ducky' is destijds bedacht om als een soort van rode draad door de social media en het hotel te kunnen lopen, het is een leuk eendje, een soort mascotte die onderdeel is van de verhaallijn. Ducky behoort tot de legacy, dus die was er al… Op dit moment ben ik wel bezig met een social media plan, het is nog niet klaar, maar social media is wel een belangrijk onderdeel van onze marketinginspanningen.”

Bewuste keuze voor kanalen

Er zijn veel kanalen die je kunt inzetten, maar de meeste hoteliers lijken (nog) te kiezen voor Facebook en Instagram. Zo ook in Maastricht: “Als hotel hebben we bewust voor deze twee kanalen gekozen, want Twitter en Snapchat erbij pakken wordt wel heel erg veel. Natuurlijk hebben we ook gekeken naar wat passend is bij de doelgroep en bij welke uitingen we plaatsen. Instagram werkt toch net wat lekkerder dan Facebook om F&B te promoten. Het mooie van deze twee kanalen is, dat je ze kunt koppelen. Alles wat je op Instagram post, wordt dan doorgezet naar Facebook.”

Social media levert je veel op, vooral op het vlak van bekendheid: "Social is vooral een instrument dat je extra naamsbekendheid oplevert en dat is ook wat waard, zeker wanneer je interactie met gasten waardeert."

Meer leren over social media?

HM Academy biedt hotelprofessionals de kans om op 15 april aanstaande een training over Facebook en Instagram marketing te volgen. Het organische bereik valt immers vaak tegen, maar daar kan verandering in komen!

De training duurt één dag, vindt plaats in Postillion Hotel Bunnik en het tarief bedraagt 395 euro. Koffie en thee, lunch en een afsluitende borrel zijn inclusief! Klik hier om je in te schrijven voor deze interessante training.

Over Sebas ten Tije

Sebas Ten Tije heeft grote ervaring in het topsegment van de hotellerie in binnen- en buitenland. Hij is onder andere werkzaam geweest bij Four Seasons Hotels & Resorts, Shangri-La Hotel Vancouver, The Berkely in Londen en laatstelijk Hotel de L’Europe Amsterdam, lid van de Leading Hotels of the World in de functie van director of rooms.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse reizigers veranderen reisgedrag na corona: kleinere accommodaties en later boeken

Met het coronavirus in ons midden verandert ook ons reisgedrag. We kiezen voor kleinere accommodaties, stappen eerder in de auto dan het vliegtuig en kiezen massaal voor last minutes. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Kleinschalige accommodaties worden populairder Van de 1....

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: