Hotel Derlon doet het goed op social media, en dit is waarom dat zo is

14 maart 2019 | Thijs Jacobs

Sebas ten Tije is vanaf medio januari directeur van Derlon Hotel Maastricht. Dit hotel heeft zijn online presence goed op orde en kiest bewust voor twee social media kanalen, Facebook en Instagram. Ten Tije heeft als nieuwe general manager te maken met een ‘legacy’, maar de persoonlijke benadering van social media werkt zo te zien heel goed. Er is interactie op de Facebookpagina en er wordt met grote regelmaat content gepost op de twee social media kanalen. We vroegen Sebas naar de werkwijze binnen Hotel Derlon.

Ten Tije: “Onze social media kanalen, Facebook en Instagram, worden beheerd door enkele medewerkers. Het zijn mensen van de jongere generatie; die zijn er handiger in en voelen gevoelsmatig goed aan wat je wel en niet moet posten.”

Want daar gaat het weleens mis: social media kanalen inzetten om producten te verkopen is niet zo’n gelukkige combinatie. Achter elke post moet wel een duidelijke visie zitten. Sebas beaamt dit. “We plaatsen zeker geen rare dingen, voordat er iets wordt geplaatst, wordt intern gecheckt of het voldoet. We hebben drie kanalen die we gebruiken om qua content uit te putten. We kiezen uit ‘hotel algemeen’, ‘food & beverage’ of ‘Derlon duck’. 'Ducky' is destijds bedacht om als een soort van rode draad door de social media en het hotel te kunnen lopen, het is een leuk eendje, een soort mascotte die onderdeel is van de verhaallijn. Ducky behoort tot de legacy, dus die was er al… Op dit moment ben ik wel bezig met een social media plan, het is nog niet klaar, maar social media is wel een belangrijk onderdeel van onze marketinginspanningen.”

Bewuste keuze voor kanalen

Er zijn veel kanalen die je kunt inzetten, maar de meeste hoteliers lijken (nog) te kiezen voor Facebook en Instagram. Zo ook in Maastricht: “Als hotel hebben we bewust voor deze twee kanalen gekozen, want Twitter en Snapchat erbij pakken wordt wel heel erg veel. Natuurlijk hebben we ook gekeken naar wat passend is bij de doelgroep en bij welke uitingen we plaatsen. Instagram werkt toch net wat lekkerder dan Facebook om F&B te promoten. Het mooie van deze twee kanalen is, dat je ze kunt koppelen. Alles wat je op Instagram post, wordt dan doorgezet naar Facebook.”

Social media levert je veel op, vooral op het vlak van bekendheid: "Social is vooral een instrument dat je extra naamsbekendheid oplevert en dat is ook wat waard, zeker wanneer je interactie met gasten waardeert."

Meer leren over social media?

HM Academy biedt hotelprofessionals de kans om op 15 april aanstaande een training over Facebook en Instagram marketing te volgen. Het organische bereik valt immers vaak tegen, maar daar kan verandering in komen!

De training duurt één dag, vindt plaats in Postillion Hotel Bunnik en het tarief bedraagt 395 euro. Koffie en thee, lunch en een afsluitende borrel zijn inclusief! Klik hier om je in te schrijven voor deze interessante training.

Over Sebas ten Tije

Sebas Ten Tije heeft grote ervaring in het topsegment van de hotellerie in binnen- en buitenland. Hij is onder andere werkzaam geweest bij Four Seasons Hotels & Resorts, Shangri-La Hotel Vancouver, The Berkely in Londen en laatstelijk Hotel de L’Europe Amsterdam, lid van de Leading Hotels of the World in de functie van director of rooms.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: