Hotel Derlon doet het goed op social media, en dit is waarom dat zo is

14 maart 2019 | Thijs Jacobs

Sebas ten Tije is vanaf medio januari directeur van Derlon Hotel Maastricht. Dit hotel heeft zijn online presence goed op orde en kiest bewust voor twee social media kanalen, Facebook en Instagram. Ten Tije heeft als nieuwe general manager te maken met een ‘legacy’, maar de persoonlijke benadering van social media werkt zo te zien heel goed. Er is interactie op de Facebookpagina en er wordt met grote regelmaat content gepost op de twee social media kanalen. We vroegen Sebas naar de werkwijze binnen Hotel Derlon.

Ten Tije: “Onze social media kanalen, Facebook en Instagram, worden beheerd door enkele medewerkers. Het zijn mensen van de jongere generatie; die zijn er handiger in en voelen gevoelsmatig goed aan wat je wel en niet moet posten.”

Want daar gaat het weleens mis: social media kanalen inzetten om producten te verkopen is niet zo’n gelukkige combinatie. Achter elke post moet wel een duidelijke visie zitten. Sebas beaamt dit. “We plaatsen zeker geen rare dingen, voordat er iets wordt geplaatst, wordt intern gecheckt of het voldoet. We hebben drie kanalen die we gebruiken om qua content uit te putten. We kiezen uit ‘hotel algemeen’, ‘food & beverage’ of ‘Derlon duck’. 'Ducky' is destijds bedacht om als een soort van rode draad door de social media en het hotel te kunnen lopen, het is een leuk eendje, een soort mascotte die onderdeel is van de verhaallijn. Ducky behoort tot de legacy, dus die was er al… Op dit moment ben ik wel bezig met een social media plan, het is nog niet klaar, maar social media is wel een belangrijk onderdeel van onze marketinginspanningen.”

Bewuste keuze voor kanalen

Er zijn veel kanalen die je kunt inzetten, maar de meeste hoteliers lijken (nog) te kiezen voor Facebook en Instagram. Zo ook in Maastricht: “Als hotel hebben we bewust voor deze twee kanalen gekozen, want Twitter en Snapchat erbij pakken wordt wel heel erg veel. Natuurlijk hebben we ook gekeken naar wat passend is bij de doelgroep en bij welke uitingen we plaatsen. Instagram werkt toch net wat lekkerder dan Facebook om F&B te promoten. Het mooie van deze twee kanalen is, dat je ze kunt koppelen. Alles wat je op Instagram post, wordt dan doorgezet naar Facebook.”

Social media levert je veel op, vooral op het vlak van bekendheid: "Social is vooral een instrument dat je extra naamsbekendheid oplevert en dat is ook wat waard, zeker wanneer je interactie met gasten waardeert."

Meer leren over social media?

HM Academy biedt hotelprofessionals de kans om op 15 april aanstaande een training over Facebook en Instagram marketing te volgen. Het organische bereik valt immers vaak tegen, maar daar kan verandering in komen!

De training duurt één dag, vindt plaats in Postillion Hotel Bunnik en het tarief bedraagt 395 euro. Koffie en thee, lunch en een afsluitende borrel zijn inclusief! Klik hier om je in te schrijven voor deze interessante training.

Over Sebas ten Tije

Sebas Ten Tije heeft grote ervaring in het topsegment van de hotellerie in binnen- en buitenland. Hij is onder andere werkzaam geweest bij Four Seasons Hotels & Resorts, Shangri-La Hotel Vancouver, The Berkely in Londen en laatstelijk Hotel de L’Europe Amsterdam, lid van de Leading Hotels of the World in de functie van director of rooms.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Personalia Hotel
Nieuwe operations manager Landgoed Huize Bergen

Hubèrt van den Heuvel is de nieuwe operations manager van Landgoed Huize Bergen te Vught. Van den Heuvel heeft in het verleden veel ervaring opgedaan binnen de hospitality. De afgelopen 10 jaar heeft hij gewerkt als (interim)bedrijfsadviseur voor horecabedrijven op het gebied van conceptontwi...

Hotelbouwplannen Culinair
Nieuwe hotelkamers voor sterrenrestaurant Valuas Venlo

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft 13 totaal vernieuwde hotelkamers in gebruik genomen. Bij de inrichting is de natuur gebruikt als inspiratiebron en speelt duurzaamheid een grote rol. Het is de derde grote verbouwing in acht jaar voor eigenaar Eric Swaghoven, die eerder het restaurant en de ke...

Tech Advertorial
Best Western City Hotel de Jonge kiest voor PMS van Guestline

Het Best Western City Hotel de Jonge is sinds 1874 een begrip in de hoofdstad van Drenthe en beschikt over 72 hotelkamers, restaurant en 8 vergaderzalen. Het hotel kiest voor een PMS-systeem van Guestline. Rob Riper, algemeen directeur van Best Western City Hotel de Jonge: Met de installatie heb...

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: