Hotelclassificatiesysteem Verenigd Koninkrijk 3

Auteur: Redactie
KHN 10 april 1998
Hotelclassificatiesysteem Verenigd Koninkrijk 3

De Automobile Association Developments Ltd. (AA), is een organisatie die vergelijkbaar is met de ANWB in Nederland. De organisatie bestaat sinds 1905 en heeft momenteel ongeveer negen miljoen leden.

De inspecties en het daaruit volgende classificatiesysteem voorzien de leden van informatie over alle logiesbedrijven met minimaal zes kamers. De classificatie kent één, twee, drie, vier en vijf sterren. Voor alle bedrijven geldt dat minimaal voldaan moet worden aan de eisen voor een accommodatie met één ster: de ’basic entry requirements’.

Er zijn acht verschillende secties waarop beoordeeld wordt: algehele kwaliteit, mate van properheid, service, kamers, badkamers, kwaliteit van eten, kwaliteit van publieke ruimten en algemene vereisten. Daarnaast is een sectie gewijd aan algemene vereisten voor Country House hotels.

Een voorbeeld van algehele kwaliteit is voor het éénsterrenniveau: ’Service mag informeel zijn; vaak wordt bediend door familie in een huiselijke sfeer.’ Op vijfsterrenniveau verwacht men natuurlijk wat anders: ’Onberispelijke service die gasten de indruk geeft dat zij perfect verzorgd worden door attente, professionele bediening.’ Een ander voorbeeld: ’Adequate verwarming die door de gasten instelbaar is; tevens moet getracht worden ventilators beschikbaar te hebben in geval van warm weer’ (één ster). Of: 'Individueel bedienbare thermostatische verwarming gedurende 24 uur per dag; tevens wordt gestreefd naar airconditioning, met name in stedelijke gebieden’ (vijf sterren).

Rode Ster

Het sterrensysteem wordt dus gebruikt om weer te geven welke faciliteiten geboden worden en welke service verwacht mag worden. Naast het aantal sterren kent AA echter ook zogenaamde ’percentage scores’ toe. Dat doet men om een vergelijking te kunnen maken tussen hotels met hetzelfde aantal sterren. Speciale aandacht wordt besteed aan gastvrijheid, concept, service, kamers, mate van reinheid, eten en publieke ruimten. Een score tot 63% staat voor standaard kwaliteit (deze accommodatie biedt wat vereist is); een score van 64 tot 70% betekent goede kwaliteit (deze accommodatie biedt op sommige onderdelen meer dan wat voor het sterrenniveau vereist is); een score van 71% en hoger is hoge kwaliteit en biedt op de meeste onderdelen meer dan wat voor het sterrenniveau vereist is. De topscorers verdienen de ’Red Star Award’, de erkenning van een excellent niveau van gastvrijheid, service, eten en comfort.

Daaruit kan men opmaken dat bijvoorbeeld een viersterrenhotel met 79% score, een betere prijs/kwaliteitverhouding heeft dan een vijfsterrenhotel met 65% score.

Bedrijven kunnen zichzelf aanmelden, maar ook bezocht worden naar aanleiding van suggesties van gasten die al dan niet lid zijn van de AA. Een speciaal committee beslist of een bedrijf ook daadwerkelijk erkend wordt door de AA. De bedrijven worden ten minste één keer per jaar gecontroleerd door speciaal getrainde inspecteurs. Het bezoek vindt onaangekondigd plaats en is inclusief overnachting.

Verwijdering

De toekenning van het aantal sterren wordt gebaseerd op oude en actuele rapporten. Eventuele problemen worden schriftelijk aan de eigenaar of het management meegedeeld. Is het probleem bij een volgende inspectie niet verholpen, dan volgt declassering of zelfs verwijdering uit het systeem. Het AA‑schild moet dan worden geretourneerd.

Bedrijven betalen éénmalig een inschrijfgeld, inclusief de eerste inspectie. Bij opname in de publicaties van AA wordt jaarlijks een bedrag betaald voor inspectie en gebruikmaking van marketing & sales instrumenten, zoals marktonderzoek, verzekering, helpdesk en de Hotel Booking Service voor leden. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal kamers en het aantal sterren.

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws