Hotelgroep Accor splitst merken op in twee divisies

Auteur: Redactie
Hotelketens 9 januari 2023
Hotelgroep Accor splitst merken op in twee divisies

De wereldwijde hotelgroep Accor, waar onder andere Mövenpick, Sofitel, ibis en Mercure onder vallen, ondergaat een herstructurering waarbij het bedrijf haar merken zal opsplitsen in twee divisies: ‘Premium, Midscale & Economy’ en ‘Luxury & Lifestyle’. 

Door de herstructurering gaat er ook een reorganisatie plaatsvinden waarbij de top van het bedrijf wordt verdeeld over de twee divisies. Door Accor op te splitsen, kan de hotelgroep de groei versnellen, beter inspelen op actuele marktontwikkelingen, de beste service bieden aan haar stakeholders, beter aan de verwachtingen van gasten voldoen en beter samenwerken met haar partners. De herstructurering vindt plaats gedurende het eerste kwartaal van 2023, afhankelijk van de plaatselijke wetgeving, met name op gebied van eventuele verplichtingen om personeelsvertegenwoordigers te raadplegen. 

De activiteiten van Accor worden onder leiding van Group Chairman en CEO Sébastien Bazin, en Group Deputy CEO Jean-Jacques Morin intern gestructureerd. Ze worden hierin ondersteund door een Group Management Board en een Global Shared Platform dat kennis en diensten levert aan beide divisies, waaronder Digital, Technology en Procurement.

Premium, Midscale & Economy 

De divisie Premium, Midscale & Economy wordt rond vier regio’s gestructureerd en geleid door Morin en een uitvoerend comité, bestaande uit: 

- Thomas Dubaere als CEO van Amerika
- Patrick Mendes als CEO van Europa en Noord-Afrika
- Duncan O'Rourke als CEO van het Midden-Oosten, Afrika, Turkije en Azië/Pacific
- Gary Rosen als CEO van Groot-China

Verder bestaat het team uit: 

- Besma Boumaza, General Counsel
- Fabrice Carre, Chief Strategy Officer
- Steven Daines, Chief Talent & Culture Officer
- Karelle Lamouche, Chief Commercial Officer
- Patrick Laurent, Chief Financial Officer
- Camil Yazbeck, Chief Development Officer

Luxury & Lifestyle 

De divisie Luxury & Lifestyle is gestructureerd rond de vier merkencollecties Raffles & Orient Express, Fairmont, Sofitel MGallery & Emblems en Ennismore. 

Het uitvoerend comité staat onder leiding van Bazin en bestaat uit: 

- Omer Acar, CEO Raffles & Orient Express (vanaf 1 maart 2023)
- Maud Bailly, CEO Sofitel, MGallery & Emblems
- Gaurav Bhushan, Co-CEO Ennismore
- Mark Willis, CEO Fairmont

Het team bestaat verder uit: 

- Gary Rosen, CEO Groot-China
- Kamal Rhazali, secretaris-generaal en General Counsel (vanaf 1 februari 2023)
- Agnès Roquefort, Chief Development Officer
- Johny Zakhem, Chief Finance Officer

Het ondersteunende Group Management Board is opgericht onder het voorzitterschap van Bazin. Dit orgaan zorgt voor samenhang en afstemming tussen de twee divisies in zowel de strategische prioriteiten als de prestaties. 

De directie bestaat uit: 

- Besma Boumaza, Group General Counsel en secretaris van de Raad van Bestuur
- Steven Daines, Chief Talent & Culture Officer
- Jean-Jacques Morin, Deputy CEO en Chief Financial Officer
- Brune Poirson, Chief Sustainability Officer
- Kamal Rhazali, secretaris-generaal en General Counsel Luxury & Lifestyle

Verder bestaat de Group Management Board uit: 

- Floor Bleeker, Chief Technology Officer
- Alix Boulnois, Chief Digital Officer
- Caroline Tissot, Chief Procurement Officer

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws