Hotelketen uitgelicht: Romantik Hotels

Auteur: Redactie
Hotelketen uitgelicht 12 mei 2023
Hotelketen uitgelicht: Romantik Hotels Hotel Parc Broekhuizen sloot zich in maart 2023 aan bij Romantik Hotels

In 1972 besloten zeven onafhankelijk Duitse hoteliers tot een nieuwe samenwerking onder de naam Romantik Hotels. Dat initiatief groeide uit tot een hecht verband van 200 individuele hotels in tien Europese landen. Inmiddels zijn in Nederland en België dertien bedrijven lid van Romantik Hotels en de organisatie streeft naar verdere uitbreiding in de komende jaren. In Nederland en België zou het aantal idealiter op zo’n twintig aangesloten bedrijven moeten uitkomen, aldus algemeen directeur Thomas Edelkamp.

In het eerste jaar na de start telde Romantik Hotels al 15 leden en dat aantal groeide snel door tot 150 leden in de jaren negentig, naar ca. 200 nu. In de loop der tijd werd de onderlinge samenwerking intensiever en won het merk waardering en respect in met name de Duitssprekende landen. Romantik Hotels zijn altijd individuele hotels, vaak familiebedrijven die van generatie op generatie worden geleid. Authenticiteit, gastvrijheid, een niveau van minimaal vier sterren, een uitstekend restaurant waarin de regionale keuken een centrale rol speelt. Dat zijn de meest bekende karakteristieken van Romantik Hotels. De hotels zijn gevestigd in historische panden, kastelen of buitens. De hotels worden geleid door de eigenaar en familie. Thomas Edelkamp is trots op zijn organisatie waarvan hij sinds 2015 de leiding heeft. Edelkamp is daarvoor 18 jaar verbonden geweest aan Accor Hotels, laatstelijk als directeur Franchise Duitsland.  

De Romantik brand

Romantik Hotels werd in de jaren zeventig opgericht in economisch onzekere tijden. De zeven oprichters begrepen dat de situatie een gezamenlijke aanpak vergde en volgens Edelkamp is dat nu niet anders: “Vooral in moeilijke tijden hebben mensen meer vertrouwen in sterke merken. Romantik is zo’n merk dat een constante kwaliteit weet te brengen en dat gasten van verschillende generaties zekerheid biedt. We zijn daarmee goed gepositioneerd voor de toekomst.” Een nieuwe brand identity die in 2021 werd gepresenteerd, heeft veel bijgedragen aan de herkenbaarheid van het merk. Edelkamp: “De communicatiestrategie ‘Explore Romantik’ biedt elk hotel de mogelijkheid om zich eigentijds te presenteren onder de paraplu van het merk.” Het Romantik van vandaag beschikt ook over een sterk digitaal marketingaanbod dat geen enkele vergelijking in de hotelbranche schuwt.

Recente ontwikkelingen

Authentieke ervaringen, warme gastvrijheid en historische waarden kenmerken de Romantik Hotels & Restaurants in tien Europese landen – van hoogwaardige landelijk gelegen herbergen tot unieke wellness huizen en de luxe hotels van ‘Pearls by Romantik’. Het merk is in recente jaren aangevuld met geselecteerde chalets, exclusieve Bed & Breakfast huizen en herenhuizen in grote, toeristisch aantrekkelijke steden. Romantik gastgevers verwelkomen reizigers in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Noorwegen, Slovenië en België, Nederland. Via partnerschappen met ‘les Collectionneurs’ in Frankrijk, ‘Secret Retreats’ in Azië en de ‘Gondwana Collection’ in Namibië biedt Romantik reizigers een premium netwerk dat in totaal zo’n 500 bijzondere adressen omvat. In Nederland en België beschikt Romantik Hotels inmiddels over 13 hotels, inclusief B&B’s en een ‘Pearl by Romantik’.

(tekst gaat verder onder de foto)

Algemeen directeur Thomas Edelkamp

Online

Romantik Hotels heeft in de afgelopen vijf jaar veel geïnvesteerd in het online aanbod, vertelt Edelkamp: “Met onze nieuwe website, het loyaltyprogramma en het MyRomantik CRM-platvorm dat direct marketing op maat mogelijk maakt, zijn we een traditioneel merk dat een uniek digitaal en technologisch aanbod voor particuliere hoteliers biedt. De hedendaagse gast wil online kunnen reserveren en de daarbij benodigde informatie snel en gemakkelijk kunnen vinden. Overigens geeft Romantik ook nog jaarlijks een fraaie gids uit, waarin ingedeeld naar land ieder hotel een eigen pagina heeft. Distributie loopt via de eigen hotels. Eén van de pijlers van het Romantik merk vindt zijn oorsprong in de restaurantkeukens: culinaire expertise. De Romantik organisatie telt 17 Michelinsterren, verdeeld over 13 één sterrenrestaurant en twee tweesterren restaurants. 

Bestuur en ondersteuning

Romantik Hotels is gevestigd in Frankfurt, waar een team specialisten ondersteuning geeft aan de leden, het brandmarketingprogramma wordt ontwikkeld en ondersteund. Ook alle onlinesupport, de promotionele acties en public relations ten behoeve van het Romantik merk worden hier gecoördineerd. Voorts is er een internationale bestuursraad, waarin voor Nederland en België Govert Janzen, algemeen directeur van Romantik Hotel Mondragon in Zierikzee, zitting heeft. Een ander speerpunt in de activiteiten van leden en bestuur van Romantik Hotels & Restaurants is het actief zoeken naar bijzondere sfeervolle hotels en B&B’s, herenhuizen die kandidaat willen zijn om lid te worden. De voorwaarden voor toetreding zijn: een historisch gebouw, een viersterren niveau, sfeervol, de eigenaar in het hotel en goede voorzieningen op hedendaags niveau.

Toekomstgericht

Na afloop van de 50-jarige jubileumviering is Edelkamp positief over de toekomst van Romantik Hotels, haar leden en toekomstige leden. “De maatschappelijke veranderingen geven aan dat Romantik Hotels met haar aanbod aantrekkelijk zijn en nog in meerdere mate kunnen worden. Het is goed om te weten dat de leden van Romantik met hun bewezen ondernemerschap de toekomst positief tegemoet kunnen zien.” Edelkamp ziet mogelijk een verdere uitbreiding van de structuur van Romantik in het verschiet. “Bij Romantik plannen we voor de lange termijn. Wij willen onze gasten de mogelijkheid bieden, met de zekerheid en kwaliteitsbelofte van ons krachtige merk Romantik, nog meer te beleven.” Tegen de achtergrond van uitbouw van de activiteiten in de verschillende landen denkt Edelkamp aan groei in België en Nederland tot maximaal 20 hotels en evenals groei in andere Europese landen. “Verdere toevoegingen van ons businessmodel zijn eveneens een optie.” 

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws