Hotelprijzen in Google, een gamechanger?

Auteur: Redactie
18 maart 2021
Hotelprijzen in Google, een gamechanger?

Hotel Ads van Google toont al jaren tegen betaling prijzen en beschikbaarheden in de zoekresultaten. Deze week kwam het nieuws dat hotels en Online Travel Agencies (OTA’s) hun hotelprijzen nu ook gratis kunnen publiceren. Hoe werkt dit precies? Wat moet je doen om ook jouw prijzen en beschikbaarheden vindbaar te maken? En is dit een gamechanger in de markt van online hotelboekingen?

Wat is er veranderd?

Hotel Ads is van oorsprong een vorm van betaalde metasearch, die beschikbaarheden en prijzen vergelijkt. Zowel OTA’s als hotels nemen deel aan dit programma, dat werkt op basis van een bedrag per bezoeker (CPC) of een commissie per boeking (CPA).

Bij het uitvoeren van een zoekopdracht staan normaal gesproken bovenaan de pagina vaak eerst gerichte advertenties met daaronder organische zoekresultaten. Advertenties zijn een grote bron van inkomsten voor zoekmachines en vaak nauwelijks te onderscheiden van organische zoekresultaten. Bij Hotel Ads werden echter alleen maar gesponsorde resultaten weergegeven. Tot deze week. Google heeft Hotel Ads nu namelijk opengesteld waardoor onder de gesponsorde resultaten nu, net als bij een gewone zoekopdracht, prijzen en beschikbaarheden van OTA’s en hotels die deze gegevens bij Google aanleveren worden weergegeven.

Hoe werkt het?

Het tonen van prijzen en beschikbaarheden in de zoekresultaten van Google kan alleen via een officiële integratiepartner. Deze zorgt ervoor dat de data met Google worden gedeeld. De eerste partij die deze koppeling in Nederland heeft gerealiseerd is Hoteliers.com.

Hotel Ads is een mooie kans om het aantal directe boekingen te verhogen. Niet alleen om commissiekosten te besparen maar ook omdat het hotel via deze weg wél over de gastgegevens kan beschikken en de directe gastrelatie daarmee beter kan opbouwen. Een ander voordeel is ook dat gekoppelde hotels direct toegang hebben tot andere marketingmogelijkheden die er op gericht zijn het aantal directe boekingen te verhogen, zoals de pas gelanceerde Direct Booking Portal op www.hoteliers.com.

What’s in it for Google?

Het openstellen van Hotel Ads levert een completer overzicht van prijzen en beschikbaarheden en daarmee een directe meerwaarde voor de consument. Relevantere resultaten leveren meer traffic op wat weer resulteert in meer advertentie-inkomsten voor Google. De verwachting is dan ook dat Hotel Ads een steeds dominantere positie zal krijgen binnen de zoekresultaten als een bezoeker een hotel zoekt.

Een bijkomend voordeel voor Google is dat hotels worden aangemoedigd om ook direct deel te nemen aan Hotel Ads waar een koppeling van de prijzen voor nodig is. En als de prijzen eenmaal gekoppeld zijn, is het nog maar een kleine stap om ook in het programma te gaan adverteren.

Gamechanger?

Is deze wijziging van Hotel Ads een gamechanger in de online hotelboekingen markt? Het heeft er alle schijn van. Grote adverteerders als Booking.com staan op een hoge plek in de gesponsorde resultaten. Bij de directe vermelding van hotels staat echter het label ‘officiële site’, wat het voor bezoekers interessant maakt. Daarnaast, áls hotels ervoor kiezen om te adverteren in Hotel Ads, kunnen zij altijd hoger bieden dan de OTA’s, omdat deze advertentiekosten uit de commissieopbrengsten moeten betalen. Ook komt rate parity hier weer eens om de hoek kijken. In veel Europese landen mogen OTA’s niet meer eisen dat het hotel geen lagere prijzen mag voeren. En biedt een hotel in de prijsvergelijking van Hotel Ads een lagere prijs, hoe klein het verschil ook is, gasten boeken graag direct. Een goede boekingsmodule blijft essentieel, maar op deze manier kunnen hotels nu echt de concurrentie met de OTA’s aan gaan.

Wat brengt de toekomst?

De integratie van prijzen en beschikbaarheden wordt steeds belangrijker. Google is er namelijk steeds meer op gericht om bezoekers ‘binnen te houden’ op het platform. Zo wordt er al gewerkt aan ‘Book on Google’, een volgende stap waarbij een bezoeker een groot deel van de boeking direct binnen Google voltooid, iets wat het marktaandeel van Google op het gebied van Travel alleen maar verder zal vergroten. Hoe dit de relatie tussen de OTA’s en Google verder op scherp zet zal de toekomst uit moeten wijzen. Voor de hotels zelf levert dit alles nieuwe kansen én uitdagingen.

Deelnemen aan Hotel Ads?

Wil je als ook hotel deelnemen aan Hotel Ads of meer informatie hierover ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact op met Hoteliers.com door een mailtje te sturen aan: sales@hoteliers.com.

Overig nieuws