Hotelrestaurants hebben een imagoprobleem

18 september 2014 | Redactie

Als ik vlakbij de haven van Huizen naar hotelrestaurant Club Newport 1852 rijd, zie ik eerst een bordje met ‘Club Newport 1852’ en even later ‘Hampshire Hotel Newport’ aangegeven staan. Dit is een bewuste keuze,  vertellen chef-kok Peter Gast en general manager Nicole Lagas. Club Newport 1852 is namelijk als losstaande onderneming in de markt gezet, om meer publiek te trekken van ‘buiten’.

Hoewel Club Newport 1852 bewust als ‘apart’ restaurant is neergezet, is het wel degelijk een onderdeel van het hotel. Peter: “Dit merk je vooral aan de sfeer. In een ‘normaal’ restaurant heb je alleen ’s avonds gasten. In Club Newport is de sfeer dynamischer. De hele dag doorzijn er zakelijke afspraken, vergaderingen, maar ook feesten en gasten van alle leeftijden die genieten op ons terras aan het Gooimeer.  Bovendien wordt vanuit onze restaurantkeuken ook roomservice verzorgt.  Het favoriete roomservicegerecht is een vleesgerecht in combinatie met een groot glas bier. Soms kiezen gasten er voor om alle gangen van een menu in één keer op hun kamer te laten bezorgen, wat natuurlijk ook kan.  Ik schat dat zo’n 2 tot 5 procent van de dagelijks bestellingen roomservice betreft. Door de week is dit percentage hoger dan in het weekend, want dan zijn er meer zakenmensen in het hotel.”

Gasten van ‘buiten’

Het restaurant aan het Gooimeer richt zich bewust ook op gasten buiten het hotel. “Ik denk dat door de week ongeveer 60 procent van de gasten uit het hotel komt, in het weekend is dit ongeveer 50 procent. In Club Newport 1852 hebben we niet echt een ‘topdag’ of een ‘flopdag’, wel merken we dat het aan het eind van de maand rustiger is”, vertelt Peter.  Om meer gasten ‘van buiten’ te trekken, organiseert Club Newport 1852 de zogenaamde ‘Lazy Sunday Afternoon’, waarbij gasten op zondag van 16.00 tot 20.00 uur kunnen genieten van acht culinaire creaties en swingende loungemuziek in een informele sfeer.  ”Dit idee is afkomstig uit mijn restaurant ’t Schulten Hues in Zutphen. Daar merken we dat mensen vaak wel op zondag uit eten willen, maar het niet te laat willen maken omdat ze de volgende dag naar hun werk moeten.“

General manager Nicole: “Je merkt dat deze swingende zondagen goed zijn ontvangen en ze zijn ook goed bezocht, wel kost het natuurlijk tijd om zo’n namiddag op de kaart te zetten. “  Behalve de ‘Lazy Sunday Afternoon’, willen Nicole en Peter zich ook richten op de vrijdagnamiddag. Nicole: “We willen graag inspelen op de vrijdagmiddagborrel van veel bedrijven die in Huizen gevestigd zijn. De borrel kan hier gehouden worden of gasten kunnen na de bedrijfsborrel naar Club Newport 1852 komen. We willen echt een hotspot zijn voor BN’ers, borrelaars en mensen die van sfeer en gezelligheid houden” Peter: “Je wilt reuring in je zaak, de tijd van de witte lakentjes is nu echt voorbij.” De kaart biedt bovendien veel mogelijkheden voor borrelaars om te blijven zitten. Als andere pluspunten noemen Nicole en Peter het terras aan het Gooimeer en de eigen sloep die ze zowel aan particulieren als aan zakenmensen verhuren. Peter: “We maken het mogelijk om een mandje met lekkernijen mee te nemen op de boot en ervan te genieten tijdens het varen.” De sloep is volgens Nicole al een groot succes, want in één maand is de sloep al vijf keer verhuurd. Behalve de sloep, heeft het restaurant ook een heuse ‘Tuk Tuk’ om Club Newport 1852 te promoten. Nicole: “Bij de Huizerdag hebben we de Tuk Tuk ingezet om inwoners van Huizen op een ludieke manier kennis te laten maken met ons restaurant, dit willen we zeker vaker gaan doen.“

eTender en reserveringssites

Op de site van Club Newport 1852 kunnen gasten reserveren via het systeem eTender. “Dit is een systeem waar Hampshire al langer mee werkt en dit hebben we overgenomen. Op dit moment komt zo’n 80 procent van de reserveringen binnen via dit systeem, de andere reserveringen gaan via de telefoon”, vertelt Peter. Voordelen van eTender zijn volgens hem dat gasten die het restaurant hebben bezocht, na hun bezoek een reminder krijgen om hun mening over hun ervaring te geven. De chef-kok: “Zo’n 3 tot 5 procent van de bezoekers reageert op deze reminder. Bovendien hebben we met de adressen uit het systeem een e-maildatabase op kunnen bouwen.  Naar deze adressen sturen we ook onze nieuwsbrief.” Een nadeel is er volgens de chef ook. “Je mist de marketing die je via sites als Couverts.nl wel hebt. Aan de andere kant krijgt een externe reserveringssite dan ook toegang tot de e-mailadressen van mensen die bij je reserveren, die ze vervolgens kunnen gebruiken voor eigen doeleinden.  Bovendien krijgen we al pr en marketing via Hampshire.”

Social media = mogelijkheden

Club Newport 1852 is goed vertegenwoordigd op social media. “Facebook, Twitter, Instagram. We doen het allemaal”, lacht Peter. “Mijn vriendin Jacqueline is verantwoordelijk voor alle social media die ons steeds meer mogelijkheden biedt.  We vinden het  belangrijk om op al deze kanalen aanwezig te zijn.” Verder benadrukt zowel Peter als Nicole dat consistentie op de website en op social media heel erg belangrijk is. De chef: “Onze nieuwsbrief en website worden verzorgd door één bureau. Hier hebben we expres voor gekozen omdat we willen dat we een uniform ‘online gezicht’ hebben.” Vanaf de opening in januari stuurt Club Newport nieuwsbrieven naar geïnteresseerden. Peter: “We sturen elke zes weken een nieuwsbrief naar de e-mailadressen die we halen uit het eTender reserveringssysteem. Daarnaast kunnen gasten zich voor de nieuwsbrief inschrijven via de website. Bovendien posten we de volledige nieuwsbrief op onze Facebookpagina. Met de nieuwsbrief laten we bijvoorbeeld zien welke nieuwe gerechten we hebben. Met succes, want we krijgen ook reserveringen binnen als reactie op de nieuwsbrief.”

Hotelgasten

Dat hotelgasten eten in het restaurant dat bij het hotel hoort, lijkt logisch, maar volgens Peter en Nicole is het soms moeilijk om hotelgasten in het restaurant te krijgen. Nicole: “Als je zelf ergens op vakantie bent, vind je het ook leuk om restaurants buiten het hotel te bezoeken. Om hotelgasten te verleiden om ons ‘eigen’ restaurant te bezoeken, krijgen ze van ons een gratis aperitief in Club Newport 1852. Daarnaast bieden we veel arrangementen aan waarbij één of twee keer diner is inbegrepen. Vooral Belgen waarderen dit enorm.”

Kwaliteit op de kaart

Peter benadrukt dat Club Newport 1852 geen visrestaurant is. “Gezien de ligging aan het Gooimeer is vis heel belangrijk, maar we serveren daarnaast veel vleesgerechten. Het menu passen we aan op het seizoen en ook op de personele bezetting. Internationale gerechten op de kaart doen het erg goed, zoals de club sandwich en de hamburger. Andere toppers zijn kreeft, oesters, bouillabaisse en tartaar. Ook het suprisemenu valt in de smaak, vooral in het weekend”, vertelt de chef.  Kwaliteit is hierbij volgens Peter essentieel.  “De hamburger maak ik bijvoorbeeld van black angus vlees, terwijl het broodje afkomstig is van het Vlaams Broodhuys. Guido van de Kamp verzorgt de chocolade, Jan van Ast de vis en onze kaas komt van het bedrijf Bourgondische Lifestyle. Ik vind kwaliteit van levensbelang, want het betaalt zichzelf terug. Ik merk dat mensen willen betalen voor deze kwaliteit.”

Personeel

Zelf combineert Peter zijn werkzaamheden voor Club Newport 1852 met zijn eigen sterrenrestaurant ’t Schulten Hues in Zutphen.  De chef: “Ik probeer ongeveer twee  tot drie dagen per week hier te zijn. Ik vind de combinatie van ‘werkplekken’ heel leuk. Het is goed om eens uit je eigen omgeving te zijn en nieuwe ervaringen op te doen.” Het personeel in het restaurant aan het Gooimeer is een mix van mensen die Peter uit Zutphen ‘mee heeft genomen’, en personeel  afkomstig uit café Ô, het voormalige hotelrestaurant waar nu nog steeds het ontbijt wordt geserveerd. Nicole: “Het bestaande ‘Huizerse’ personeel heeft veel geleerd van Peter en het is een doorlopend proces dat tijd nodig heeft.” De chef-kok: “Op dit moment hebben we acht koks in dienst en twaalf mensen in de bediening. We werken met een snelle open keuken met op elk moment drie koks: ’s ochtends is er één ontbijtkok die ook een gedeelte van de lunch op zich neemt en er is altijd een chef aanwezig. Doordat we flexibele tijden hebben, kunnen we de kwaliteit garanderen.”

Ontbijt & banqueting

Het hotelontbijt wordt niet geserveerd in Club Newport 1852. Peter:  “Hier hebben we bewust voor gekozen. De dinerervaring moet je niet hebben in dezelfde ruimte als het ontbijt. Hotelgasten ontbijten in het restaurant bij het hotel, waar onze ontbijtkok in een eigen keuken kan koken, wat natuurlijk een luxe is.” Nicole: “Doordat het ontbijt voor de gasten elders gepresenteerd wordt, krijgt Club Newport geen hoteltintje. Wel verzorgt het restaurant de banqueting voor het hotel.” Peter: “We ontvangen meerdere groepen voor lunch en diner, zelfs in de zomer. Vaak koken we wel acht tot veertig couverts.” Nicole vult aan: “Je merkt dat er weer vaker banqueting wordt besteld voor tijdens vergaderingen of brainstormsessies. Op dit gebied gaat het ook beter dan in 2013.”

Tevreden

Club Newport 1852 is geopend in januari en tot nu toe zijn Peter en Nicole heel erg tevreden.  Nicole: “We zijn al flink gegroeid en zien deze periode uiteraard als een opmaat.” Ook de chef-kok is blij met de stand van zaken,  al hoop hij dat de doelgroep zijn restaurant steeds meer weet te vinden. “Wij zoeken een bepaalde doelgroep, maar die doelgroep moet ook een passend restaurant vinden. We hopen swingende restaurantbezoekers die van loungen en muziek houden, dan ook steeds meer te mogen verwelkomen in Club Newport”, besluit hij.

Wijnen

Onderdeel van Club Newport 1852 is een wijnbar. Peter: “Ik houd zelf erg van wijn en ik vind het belangrijk dat gasten ook bijzondere wijnen per glas kunnen bestellen. Op dit moment hebben we zestig wijnen op de kaart staan. Een deel van de wijnkaart is vast, een ander deel wisselt. Zo kunnen we inspelen op de verschillende seizoenen. De wijnkaart verandert ongeveer vijf keer per jaar met de gerechten mee. De wijnen zijn afkomstig van Wijn Verlinde, Baccantus en De Brijen.”

Gouden samenwerking

Peter en Nicole zijn zeer enthousiast over hun samenwerking.  Nicole: “We voeren continu overleg en hebben echt het gevoel dat we het samen doen.” Peter: “We zitten aardig op één lijn en werken in goede harmonie samen.”

Kwaliteit als rode draad

Peter: “Club Newport 1852 is een F & B product met kwaliteit. Het geen typisch restaurant voor een hotel en biedt een ontspannen loungegevoel. Kwaliteit is echt de basis. Ook de gastbeleving staat bij ons voorop.”

Nicole Privé:

Nicole is getrouwd en heeft drie kinderen, een meisjestweeling van 9 en een dochter van 7. Haar hobby’s zijn hardlopen en haar werk. Onmisbaar in een hotel is volgens haar gastbeleving.

Peter Privé:

Peter heeft een vriendin en drie kinderen van 10, 7 en 5. Zijn hobby’s zijn het bezoeken van de bioscoop en muziek.

Hampshire Hotel Newport Huizen & Club Newport 1852

Kamers: 60
Type kamers:  deluxe kamer, familiekamer, suite
Bijzonderheden: gelegen aan het Gooimeer, vlakbij golfbaan, eigen aanlegsteiger

HM302014

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: