Hotelrobot in dienst bij hotels Hampshire

25 april 2016 |
Hotelrobot in dienst bij hotels Hampshire<

Hampshire Hotel The Manor Amsterdam en Hampshire Hotel Savoy Rotterdam, onderdeel van Hampshire Hotels, hebben vandaag een hotelrobot
in dienst genomen.

Primeur
Voor het eerst wordt een niet-menselijke medewerker in een Nederlands hotel ingezet. Hampshire Hotels heeft hiermee de primeur in Nederland. De humanoïde robot Hugo past bij de waarden en beloftes van Hampshire Hotels en wordt ter verrijking van de gastbeleving onder andere ingezet als conciërge en frontofficemedewerker.

Humanoïde robot is multitalent
De charmante en sympathieke robot Hugo spreekt negentien talen, beschikt over twee camera’s en software voor gezichtsherkenning om gasten tot zes maanden lang te herinneren. De 57 centimeter grote robot begroet bezoekers die het hotel bezoeken en kan een aantal taken van het receptiepersoneel uitvoeren, zoals het overhandigen van sleutelkaarten. Hugo vertelt gasten hoe ze met de tram bij een museum kunnen komen of wat de taxi naar Schiphol kost. De robot kan kinderen vermaken in de lobby, maar ook vergaderingen begeleiden of een PowerPointpresentatie geven.



Geen vervanging van mensen
Hotelrobot Hugo zal geen mensen gaan vervangen "We proberen elke hotelgast een gastvrije en een geweldige ervaring te bezorgen", zegt Etienne Verkerk, algemeen directeur van Hampshire Hotels. "We lopen graag een stap vooruit, maar Hugo zal zeker geen mensen gaan vervangen." Hugo is een welkome collega die assistentie zal verlenen aan de balie, in een vergaderruimte of de lobby. "We houden technische innovaties die we kunnen toepassen in de hotelbranche nauwlettend in de gaten. Hugo is een schakel in de wereldwijde ontwikkeling van humanoïde robots. Er zijn mogelijkheden waar we nu misschien nog niet aan denken, maar die tijdens het gebruik naar voren komen. Hoe meer we interacteren en communiceren met de robot, hoe slimmer hij wordt en dat draagt bij aan een unieke beleving voor de gast!"

Op afstand bestuurbaar
Hugo is uitgerust met een accu, vier microfoons, twee luidsprekers, ledverlichting en een spraaksysteem. De robot heeft een Linux-besturingssysteem en in het hoofd en de romp zit een processor. Beelden die de twee camera’s in het hoofdje van de robot registreren zijn zichtbaar op de laptop van een Hampshire collega. Wanneer een gast van het hotel zich tot de robot wendt met een vraag waarvan het antwoord niet voorgeprogrammeerd is, dan kan de medewerker het antwoord typen dat door Hugo zal worden uitgesproken.

In het kader van ons 25-jarig jubileum plaatsen we morgen op deze site een compleet interview met algemeen directeur van Hampshire Hotels Etienne Verkerk uit 2008 waarin hij zijn visie op de hotellerie uit de doeken doet!

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: