Hotelrobot in dienst bij hotels Hampshire

25 april 2016 |
Hotelrobot in dienst bij hotels Hampshire<

Hampshire Hotel The Manor Amsterdam en Hampshire Hotel Savoy Rotterdam, onderdeel van Hampshire Hotels, hebben vandaag een hotelrobot
in dienst genomen.

Primeur
Voor het eerst wordt een niet-menselijke medewerker in een Nederlands hotel ingezet. Hampshire Hotels heeft hiermee de primeur in Nederland. De humanoïde robot Hugo past bij de waarden en beloftes van Hampshire Hotels en wordt ter verrijking van de gastbeleving onder andere ingezet als conciërge en frontofficemedewerker.

Humanoïde robot is multitalent
De charmante en sympathieke robot Hugo spreekt negentien talen, beschikt over twee camera’s en software voor gezichtsherkenning om gasten tot zes maanden lang te herinneren. De 57 centimeter grote robot begroet bezoekers die het hotel bezoeken en kan een aantal taken van het receptiepersoneel uitvoeren, zoals het overhandigen van sleutelkaarten. Hugo vertelt gasten hoe ze met de tram bij een museum kunnen komen of wat de taxi naar Schiphol kost. De robot kan kinderen vermaken in de lobby, maar ook vergaderingen begeleiden of een PowerPointpresentatie geven.



Geen vervanging van mensen
Hotelrobot Hugo zal geen mensen gaan vervangen "We proberen elke hotelgast een gastvrije en een geweldige ervaring te bezorgen", zegt Etienne Verkerk, algemeen directeur van Hampshire Hotels. "We lopen graag een stap vooruit, maar Hugo zal zeker geen mensen gaan vervangen." Hugo is een welkome collega die assistentie zal verlenen aan de balie, in een vergaderruimte of de lobby. "We houden technische innovaties die we kunnen toepassen in de hotelbranche nauwlettend in de gaten. Hugo is een schakel in de wereldwijde ontwikkeling van humanoïde robots. Er zijn mogelijkheden waar we nu misschien nog niet aan denken, maar die tijdens het gebruik naar voren komen. Hoe meer we interacteren en communiceren met de robot, hoe slimmer hij wordt en dat draagt bij aan een unieke beleving voor de gast!"

Op afstand bestuurbaar
Hugo is uitgerust met een accu, vier microfoons, twee luidsprekers, ledverlichting en een spraaksysteem. De robot heeft een Linux-besturingssysteem en in het hoofd en de romp zit een processor. Beelden die de twee camera’s in het hoofdje van de robot registreren zijn zichtbaar op de laptop van een Hampshire collega. Wanneer een gast van het hotel zich tot de robot wendt met een vraag waarvan het antwoord niet voorgeprogrammeerd is, dan kan de medewerker het antwoord typen dat door Hugo zal worden uitgesproken.

In het kader van ons 25-jarig jubileum plaatsen we morgen op deze site een compleet interview met algemeen directeur van Hampshire Hotels Etienne Verkerk uit 2008 waarin hij zijn visie op de hotellerie uit de doeken doet!

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: