Hotelschool en ziekenhuizen onderzoeken gastvrijheid  

17 juli 2018 | Thijs Jacobs

Het Universitair Kanker Centrum Leiden-Den Haag (UKC) en Hotelschool The Hague gaan een unieke samenwerking aan: geneeskunde studenten en hotelschoolstudenten zullen samen in HMC Antoniushove onderzoek doen naar gastvrijheid in de ziekenhuiszorg.

Het UKC (samenwerking van HMC en LUMC) en Hotelschool The Hague hebben een NWO-subsidie gekregen van ‘Creatieve industrie - Kennis Innovatie Mapping (KIEM)’. Dit is voor onderzoek naar de gastvrijheid in het ziekenhuis en hoe dit ingezet kan worden in een ziekenhuis. Hierbij wordt onder andere de gastvrijheid van artsen, verpleegkundigen en ander ziekenhuispersoneel bestudeerd. Het idee komt van oncologisch chirurg Onno Guicherit: ‘Bij gastvrijheid gaat het om meer dan goed eten en hoogpolig tapijt. In de zorg draait gastvrijheid veel meer om het contact van mens tot mens. Hoe kan je gastvrijheid inzetten om de patiënt zo centraal mogelijk te stellen.’

Groot effect

En dat zit in de kleine dingen, blijkt uit een pilot voorafgaande aan de studie, waarin twee hotelschoolstudenten het medisch personeel observeerden. Professor (Lector) Hospitality, Happiness & Care Angélique Lombarts, projectleider van het onderzoek vanuit Hotelschool The Hague: ‘Zij zagen bijvoorbeeld dat de artsen verschillend omgaan met patiënten die een nieuwe afspraak moeten maken. De één neemt afscheid bij de deur van de spreekkamer en laat de patiënt zelf naar de balie lopen om een nieuwe afspraak te maken. De ander loopt met de patiënt mee naar de balie, vertelt de doktersassistente wat er moet gebeuren, en neemt dan pas afscheid. Dat is een klein verschil, maar met een groot effect qua beleving voor de patiënt. Daarnaast werkt het efficiënter voor de informatieoverdracht tussen dokter en doktersassistente.’

Ervaringen delen

In het onderzoek worden er koppels gemaakt van hotelschoolstudenten en studenten geneeskunde. Deze zullen samen vanaf september een half jaar lang de omgang met kankerpatiënten bestuderen. Ook zullen patiënten hun ervaringen delen. Aan de hand van de resultaten worden interventies bedacht die de gastvrijheid in het ziekenhuis moeten vergroten. Lombarts: ‘De combinatie van een hotelschoolstudent en geneeskunde student is mooi, omdat ze van elkaar kunnen leren: aanstormende artsen kunnen vooral op het beter maken van de patiënt gefocust zijn, en hotelstudenten zijn meer gericht op de beleving.’ Het is niet uniek dat de hotelschool suggesties aan een ziekenhuis doet ter verbetering van de gastvrijheid. ‘Maar het is wel voor het eerst dat in Nederland hotelschoolstudenten en geneeskundestudenten sámenwerken in een dergelijk onderzoek’, vertelt Lombarts.

Ook uniek is dat hbo en wetenschappelijk onderwijs in dit onderzoek de handen ineenslaan. Guicherit: ‘In eerste instantie zal er onderzoek gedaan worden op de afdelingen voor borstkanker en darmkanker. Wellicht zullen worden ook de andere oncologische afdelingen van HMC Antoniushove bestudeerd worden.’ Volgens de chirurg is het verkrijgen van de subsidie duidelijk erkenning voor het onderzoek. ‘Zij zien blijkbaar ook de meerwaarde van dit onderzoek, waarin twee domeinen samenkomen.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: