Imagineering focust op beleving in hotel

12 juli 2013 |
Imagineering focust op beleving in hotel<

Als je tien jaar terug kijkt, is het allemaal snel gegaan met imagineering in de hotellerie. In april 2003 streden de tweedejaars studenten van de opleiding International Hotel Management van NHTV Breda voor
het eerst om de Golden Bell Award. Met veel enthousiasme werden de Imagineering-projecten getoond aan een vakjury, waarin naast vier andere professionals ook de toenmalig hoofdredacteur van Hospitality Management, Jason van de Veltmaete, zitting had.

Wat waren dat voor projecten?
De studenten onderzochten voor een aantal Nederlandse hotels wat de beleving voor de gast was, en via een creatief proces genereerden ze nieuwe initiatieven ter verrijking van de toekomststrategie van het hotel. Sinds die tijd hebben elk jaar weer groepen studenten voor vakjury's hun beste kunnen getoond.

Honderd hoteliers geholpen
Dat betekent dat er nu in 2013 al zo’n honderd hoteliers mee hebben gedaan om via de ogen van de studenten naar het belevingsconcept van hun hotel te kijken. Ze hoorden bij de grote ketens als Hilton, Accor, Marriott en Starwood, bij Nederlandse organisaties als Stayokay en Sandton Hotels, of gaven leiding aan zelfstandige en soms eigenwijze bedrijven als het Hans Brinker Budget Hotel.


Studenten presenteren hun projecten aan hoteliers van gerenommeerde hotelbedrijven. Hier aan Leo Hollman van Grand Hotel Karel V in Utrecht

Veranderende wereld
Natuurlijk is het de afgelopen tien jaar niet hetzelfde gebleven. De theorieën over de economische waarde van het belevingsdenken zijn sindsdien sterk ontwikkeld. Waren de Amerikaanse auteurs Pine II en Gilmore in 2003 met hun boek ‘The Experience Economy’ leidend, in 2013 treffen we in een lange lijst van boeken en trainingen ook veel Nederlandse namen aan. Het is tegenwoordig ook niet meer echt spraakmakend om aandacht te vragen voor de beleving van de service. De hotelmanager van vandaag is zich daarvan bewust en heeft als doel dat de interactie in het hotel door alle partijen als betekenisvol wordt ervaren. Niet dat het er daardoor gemakkelijker op is geworden. De stormachtige ontwikkelingen in social media, economie, en duurzaamheid hebben de afgelopen jaren de uitdagingen voor de hoteliers flink beïnvloed.

Van zintuigen naar apps
Deze ontwikkelingen zie je terug in de projecten van de studenten. Waren de vijf zintuigen tien jaar geleden hot topic (denk aan meeting rooms met diverse geuren, keuze in verlichtingskleur en verschillende sferen in achtergrondmuziek), nu zie je vaak een app of een touchscreen het proces domineren. En dus troffen we inmiddels ook huidig hoofdredacteur van Hospitality Management Frank Lindner een keer in de jury aan.


De vakjury tijdens de Golden Bell Award van 2012 (vlnr) Maarten Staps, Sara Pieters, Frank Lindner, Nelleke van Weering en Matthé Pipping

Wat voorbeelden
Een brede waaier aan adviezen mocht de jury beoordelen. Een paar voorbeelden door de jaren heen: een vendingmachine in de lobby van een budgethotel waarin sokken met logo worden aangeboden (twee verschillende kleuren per paar); een restaurant van een hotel aan zee ingericht met spellen; de vertaling van logo en historie van een hotel door in de toren weer (rode) duiven te houden; een leisure hotel waar alle spiegels zijn verwijderd of gewoon een ander, eigenwijs scenario voor de ontvangst van de gast.


Het bedenken van 'de toekomst', in combinatie met het doorgronden van het hotel, en dat weer linken aan gastbeleving, levert mooie resultaten op. Michel Kolenbrander van Born2Brand hoort de uitleg van de studenten aan.

Doet u dit jaar mee?
Creatief nadenken met manager, gast, medewerker, en leverancier over hoe het hotel nieuwe betekenisvolle beleving kan verzorgen in de komende tijd blijft spannend en nodig. Er komt dan ook weer een nieuwe ronde aan, die start in september. Ongeveer honderdtachtig tweedejaars studenten zullen zich dan verdiepen in de belevingseffecten van de service die op diverse plekken in het land aan de gast wordt geboden. Ze spreken hun creatiefste vermogens aan om daarin weer een stap vooruit te zetten. Op naar weer tien jaar van speels doordenken over gastvrijheid.
Hoteliers die graag met enkele teams studenten de beleving van hun hotel willen doorlichten kunnen zich richten tot de auteur van dit stuk en themamanager Imagineering: "Geoff Marée"
Op de foto helemaal bovenaan: De winnaars van de allereerste Golden Bell Award in 2003.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Achtergronden
Viervoeters welkom bij deze Eden Hotels

In Nederland worden ruim 1,5 miljoen honden als huisdier gehouden. En hoe gezellig is het om er samen met je trouwe viervoeter even tussenuit te gaan. Daarom bieden deze zomer het City Hotel Hengelo, Designhotel Maastricht, The ED Amsterdam, Oranje Hotel Leeuwarden en The Lancaster Hotel Amsterdam s...

Toerisme
Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Accor Hotelketens
Accor tekent voor TRIBE hotel in Nederland en een nieuw Mercure hotel

Accor heeft samen met WIN Hotels een franchiseovereenkomst getekend voor de komst van het allereerste TRIBE hotel en een Mercure hotel in Amsterdam. De hotels zijn gevestigd in twee torens van het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Gare du Nord’ in Amsterdam-Noord, naast metrostation Noord (No...

F&B
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: