Imagineering focust op beleving in hotel

12 juli 2013 |
Imagineering focust op beleving in hotel<

Als je tien jaar terug kijkt, is het allemaal snel gegaan met imagineering in de hotellerie. In april 2003 streden de tweedejaars studenten van de opleiding International Hotel Management van NHTV Breda voor
het eerst om de Golden Bell Award. Met veel enthousiasme werden de Imagineering-projecten getoond aan een vakjury, waarin naast vier andere professionals ook de toenmalig hoofdredacteur van Hospitality Management, Jason van de Veltmaete, zitting had.

Wat waren dat voor projecten?
De studenten onderzochten voor een aantal Nederlandse hotels wat de beleving voor de gast was, en via een creatief proces genereerden ze nieuwe initiatieven ter verrijking van de toekomststrategie van het hotel. Sinds die tijd hebben elk jaar weer groepen studenten voor vakjury's hun beste kunnen getoond.

Honderd hoteliers geholpen
Dat betekent dat er nu in 2013 al zo’n honderd hoteliers mee hebben gedaan om via de ogen van de studenten naar het belevingsconcept van hun hotel te kijken. Ze hoorden bij de grote ketens als Hilton, Accor, Marriott en Starwood, bij Nederlandse organisaties als Stayokay en Sandton Hotels, of gaven leiding aan zelfstandige en soms eigenwijze bedrijven als het Hans Brinker Budget Hotel.


Studenten presenteren hun projecten aan hoteliers van gerenommeerde hotelbedrijven. Hier aan Leo Hollman van Grand Hotel Karel V in Utrecht

Veranderende wereld
Natuurlijk is het de afgelopen tien jaar niet hetzelfde gebleven. De theorieën over de economische waarde van het belevingsdenken zijn sindsdien sterk ontwikkeld. Waren de Amerikaanse auteurs Pine II en Gilmore in 2003 met hun boek ‘The Experience Economy’ leidend, in 2013 treffen we in een lange lijst van boeken en trainingen ook veel Nederlandse namen aan. Het is tegenwoordig ook niet meer echt spraakmakend om aandacht te vragen voor de beleving van de service. De hotelmanager van vandaag is zich daarvan bewust en heeft als doel dat de interactie in het hotel door alle partijen als betekenisvol wordt ervaren. Niet dat het er daardoor gemakkelijker op is geworden. De stormachtige ontwikkelingen in social media, economie, en duurzaamheid hebben de afgelopen jaren de uitdagingen voor de hoteliers flink beïnvloed.

Van zintuigen naar apps
Deze ontwikkelingen zie je terug in de projecten van de studenten. Waren de vijf zintuigen tien jaar geleden hot topic (denk aan meeting rooms met diverse geuren, keuze in verlichtingskleur en verschillende sferen in achtergrondmuziek), nu zie je vaak een app of een touchscreen het proces domineren. En dus troffen we inmiddels ook huidig hoofdredacteur van Hospitality Management Frank Lindner een keer in de jury aan.


De vakjury tijdens de Golden Bell Award van 2012 (vlnr) Maarten Staps, Sara Pieters, Frank Lindner, Nelleke van Weering en Matthé Pipping

Wat voorbeelden
Een brede waaier aan adviezen mocht de jury beoordelen. Een paar voorbeelden door de jaren heen: een vendingmachine in de lobby van een budgethotel waarin sokken met logo worden aangeboden (twee verschillende kleuren per paar); een restaurant van een hotel aan zee ingericht met spellen; de vertaling van logo en historie van een hotel door in de toren weer (rode) duiven te houden; een leisure hotel waar alle spiegels zijn verwijderd of gewoon een ander, eigenwijs scenario voor de ontvangst van de gast.


Het bedenken van 'de toekomst', in combinatie met het doorgronden van het hotel, en dat weer linken aan gastbeleving, levert mooie resultaten op. Michel Kolenbrander van Born2Brand hoort de uitleg van de studenten aan.

Doet u dit jaar mee?
Creatief nadenken met manager, gast, medewerker, en leverancier over hoe het hotel nieuwe betekenisvolle beleving kan verzorgen in de komende tijd blijft spannend en nodig. Er komt dan ook weer een nieuwe ronde aan, die start in september. Ongeveer honderdtachtig tweedejaars studenten zullen zich dan verdiepen in de belevingseffecten van de service die op diverse plekken in het land aan de gast wordt geboden. Ze spreken hun creatiefste vermogens aan om daarin weer een stap vooruit te zetten. Op naar weer tien jaar van speels doordenken over gastvrijheid.
Hoteliers die graag met enkele teams studenten de beleving van hun hotel willen doorlichten kunnen zich richten tot de auteur van dit stuk en themamanager Imagineering: "Geoff Marée"
Op de foto helemaal bovenaan: De winnaars van de allereerste Golden Bell Award in 2003.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: