Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

28 april 2021 | Thijs Jacobs
Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 kamers bezet.”

Nu het restaurant nog gesloten is vanwege de coronamaatregelen, worden de driegangendiners naar de kamers gebracht, wat het team voor een uitdaging stelt. “Het zijn veel ritjes van en naar de keuken”, lacht de hoteleigenaresse. “Onze gasten zijn over de drie panden verspreid, wat betekent dat de afstanden redelijk groot zijn. We kijken al wel uit naar de opening van het terras op 28 april, want we zijn gezegend met een mooi terras bij het hotel. Het terrasmeubilair stond op de hotelkamers, zodat er op de kamers gedineerd kon worden, maar na de persconferentie van gisteren hebben we besloten het restaurantmeubilair op de kamers te plaatsen en het terras mooi in te richten met het terrasmeubilair. Dat wordt flink sjouwen, maar we zijn blij dat er weer wat kan.”

Hotelkamers niet ontworpen voor diner

Het hotel is geopend in coronatijd, met ontbijt en diner op de kamers, terwijl de kamers daar niet voor zijn ontworpen. “Er zijn kamers met een lage zit, maar ook kamers in de villa waar al tafels met twee stoelen stonden. Die kamers waren dus al goed geschikt voor deze manier van uitserveren. Het ontbijt wordt tot aan de deur gebracht op een tray, waarna we even weglopen vanwege de afstand. We hebben even gedacht over het aanbieden van to-go, maar nu het terras straks weer open mag, hebben we dat op een lager pitje gezet. Eigenlijk is onze keuken ook niet zo geschikt voor to-go, want we verkopen nu eenmaal geen pizza’s; qua presentatie en soort gerechten zou dat een behoorlijke uitdaging zijn geweest.”

 

In 2018 interviewden we Inge van de Ven in een eerder stadium over de bouwplannen van deze illustere buitenplaats aan de Vecht. Van de Ven vertelt in dit interview meer over haar achtergrond en over het proces naar de realisatie van het hotel. De omwonende stonden niet bepaald te trappelen om een nieuw hotel aan de Vecht. Hoe Van de Ven daarmee om is gegaan en hoe de finacieringen rond zijn gekomen lees je hier.

 

 

 

Bezwaren van de buren

Het hotel is open, maar aanvankelijk stuitte Van de Ven op bezwaren van buren, waarna zelfs een gang naar de rechter volgde. “Er zijn mensen die ons hier liever niet hadden zien komen; die weerstand is natuurlijk niet van de ene op de andere dag verdwenen. Er is nu wel beter overleg mogelijk met hen. De strijd is gevoerd en we kunnen het allemaal achter ons laten; de bewuste buurman heeft mij na afloop van de rechtszaak zelfs gefeliciteerd met de overwinning, wat ik heel sjiek vond van hem.” Een feestelijke opening is er niet geweest, althans niet op de manier die we gewend zijn. “Maar aan de andere kant is het ook wel leuk om het op een andere manier te doen”, vertelt de onderneemster. “De mensen die kwamen proefslapen hebben we meer aandacht kunnen geven. Tegelijkertijd had ik de bouwvakkers, die hier twee jaar lang hard hebben gewerkt, graag een feestje gegund. Proefslapen konden ze niet in verband met de maatregelen, maar we kunnen op een later moment nog een feestje geven of op individuele basis iets verzinnen. Dat komt zeker goed.”

Tijdens de verbouwing stuitten de bouwvakkers wel op de nodige aandachtspunten, wat onvermijdelijk is, gezien de aard van de panden. “Een van de panden is een Rijksmonument van 154 jaar oud. Dat stelt je sowieso voor uitdagingen, omdat je alles wat goed is, moet laten zitten. We kwamen heel veel zaken tegen, net als in het tv-programma ‘Ik vertrek’. Van schimmels tot rotte vloeren en een dak dat er compleet af is geweest. Gelukkig hebben mijn broers, die verantwoordelijk waren voor de bouwwerkzaamheden, er ervaring mee en is alles goed verlopen. De andere panden, zoals het koetshuis, zijn jonger, maar ook daar hebben we het hele dak eraf gehaald en het pand teruggebracht naar casco, waarna we alles weer hebben opgebouwd. De elektra is vervangen, er zijn airco’s geplaatst, de constructie is versterkt… Het is veel werk, maar op die manier kunnen de panden wel weer een hele tijd mee. Het was het waard.”

Personeel vinden in coronatijd

Als startende hotelondernemer moet je ook een personeelsbestand opbouwen. Is dat lastig gebleken? “Je haalt wel mensen binnen die je niet direct kunt inzetten en tegelijkertijd kun je als startende ondernemer geen aanspraak maken op regelingen van overheidswege. Toch weet ik dat dit het moment is waarop je nog personeel kunt vinden; straks is dat misschien niet meer mogelijk als de horeca weer aantrekt. Daar hou ik zeker rekening mee wat betreft het vullen van het personeelsbestand. Het is sowieso een bijzondere tijd voor het aantrekken en trainen van horecapersoneel. Veel mensen hebben de horeca verlaten tijdens de crisis en komen vaak niet terug. Ze hebben geroken aan een leven buiten de horeca, dat vaak beter te combineren is met een traditioneel gezinsleven. Wat mij positief heeft gestemd, is het feit dat er heel veel reacties kwamen op de vacatures in ons hotel en restaurant; veel van die mensen zijn in andere horecabedrijven op een zijspoor beland vanwege de coronacrisis. Ze willen wel graag vastigheid en een contract, maar daar zijn we terughoudend in, omdat we nog in een ‘opbouwfase’ zitten en de toekomst nog wat onzeker is. Al met al hebben we nu al een heel leuk team, wel kleiner dan wat we uiteindelijk nodig zullen hebben, dat elkaar al goed leert kennen. Het begint al aardig te draaien wat dat betreft.”

Inge doet natuurlijk niet alles zelf, ze heeft ook nog een groothandel in woonaccessoires, dus goed management is belangrijk om haarzelf te ontlasten. “De groothandel wordt gerund door twee jonge collega’s die het uitstekend doen. Zij sturen het team van negen vrouwen aan; eigenlijk heb ik mijzelf overbodig weten te maken”, lacht de eigenaresse. “Dat is natuurlijk ook de bedoeling geweest, want in het hotel ben ik nu harder nodig dan daar. Conceptmatig vervul ik nu nog een grote rol in het hotel, ook op het vlak van marketing. Dat vind ik alleen maar leuk, want je ziet je kindje echt geboren worden en het eerste levensjaar is heel mooi om van dichtbij mee te maken. Natuurlijk, het hotel is nu af, maar er is een wensenlijstje dat punten kent die ik graag nog zou willen uitvoeren. We hebben hier zojuist de eerste vergadering van een klein gezelschap gehad bijvoorbeeld. De deelnemers waren zeer positief, en komen zeker weer terug, maar hadden goede feedback over punten die nog beter kunnen. Het is fijn als ik daar in deze fase mee aan de slag kan, zodat Flora Batava alleen nog maar mooier en beter wordt. Het mooiste van deze fase vind ik, dat je nu in werkelijkheid ziet wat je eerst alleen maar op moodboards hebt gezien. De tuin bijvoorbeeld, die wordt alleen nog maar mooier en groener. Geweldig om te zien.” Nu maar hopen dat de toekomst van de hotellerie net zo bloeiend wordt als de tuin van Inge. Dit hotel is in ieder geval een aanwinst voor het Nederlandse hotellandschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: