innotivatie gaat door

11 mei 1996 | Redactie

Zo gesloten als de deur van een hotelkamer moet zijn, zo open en gastvrij dient de entree te ogen. Toegangssystemen moeten aan specifieke eisen voldoen. Technologische vernieuwing draagt in belangrijke mate bij aan verbetering. Sleutels maken plaats voor plastic cards, maar de draaideur blijft.

In vroeger eeuwen geloofde men dat sloten van deuren te openen waren door ze met de legendarische plant alruin aan te raken. En als de uiterst zeldzame alruin niet voorhanden was, dan kon ook cichorei gebruikt worden. Zelfs de zwaarst vergrendelde deuren zouden openvliegen na aanraking met één van deze planten. Tegenwoordig weten we beter, al is in sommige films nog wel te zien hoe inbrekers zich opmerkelijk geruisloos en eenvoudig toegang verschaffen tot hotelkamers. Wie op dergelijke films afgaat, zal denken dat dikke deuren probleemloos te openen zijn. Aan moderne toegangssystemen valt echter nauwelijks nog te morrelen. De steeds verfijndere elektronische sloten maken het ongeoorloofd openen van deuren vrijwel onmogelijk. Daarbij is het bedieningsgemak voor de consument groter geworden. 'Het management' wint er ook bij: de elektronica biedt een veel grotere beheersbaarheid van de veiligheid. Daardoor kunnen vooral de grotere hotels niet meer zonder de moderne toegangssystemen.

Huwelijksnacht

De markt van toegangssystemen is over de hele linie in beweging; dus niet alleen op het terrein van sloten voor deuren. Ook systemen voor het betreden en verlaten van parkeerterreinen worden steeds geavanceerder. Dat de ontwikkelingen op het gebied van de elektronica voor steeds meer mogelijkheden zorgen, wordt direct duidelijk bij de moderne sloten op kamers: vooral in de wat grotere, moderne hotels komt er geen sleutel meer aan te pas. 'Het verhaal van het bruidspaar dat direct na de huwelijksnacht in de bruidssuite een kopie van de sleutel laat maken, en vervolgens twaalf-en-een-half jaar later terugkeert om de huwelijksnacht illegaal nog eens over te doen, behoort tot het verleden,' stelt Arjen Reparon. Hij is adviseur bij Burgman Security, het bedrijf dat elektronische kaartsloten van het Noorse 'VingCard-systeem' in hotels installeert. Reparon adviseert en begeleidt hotels bij het in gebruik nemen van het kaartslotsysteem.

Veilig slot

Wereldwijd zijn er ongeveer 1,4 miljoen hotelkamers, in ongeveer honderd landen, voorzien van een VingCard-slot. 'Sinds de uitvinding van het elektronische kaartslot in de jaren zeventig, is er een enorme ontwikkeling geweest. Het elektronische kaartslot is een toegangscontrole en een veilig slot ineen,' aldus Reparon. 'Een groot voordeel van de magneet sleutel is dat deze opnieuw geprogrammeerd kunnen worden. Het is te vergelijken met een creditcard. Op iedere magneetsleutelkaart staat niet alleen de unieke code voor slechts één slot in het hotel maar wordt ook de verblijfsduur ingeprogrammeerd. Zodra de magneetkaart voor de eerste maal in het slot wordt gestoken, vergelijkt de microprocessor in het slot de unieke code in de magneetstrip en wordt de tijdsduur geactiveerd. Als de tijdsduur is verstreken wordt de kaart automatisch geblokkeerd. Ieder slot is tevens voorzien van een geheugen waarin de laatste 100 openingen worden geregistreerd, zodat in geval van calamiteiten direct kan worden gezien wie er allemaal in de kamer is geweest.

Een nieuwe ontwikkeling met de magneetkaart is het gebruik van de roomcontroller. Dit is een kleine insteekunit waarin de kaart na binnenkomst wordt gestoken, waardoor bijvoorbeeld de elektriciteit verbruikers worden geactiveerd. Bij het verlaten van de kamer wordt de kaart meegenomen waardoor de energie naar een spaarstand terug schakelt, zodat er sprake is van kostenbesparing. Tevens kan de kaart gebruikt worden om het Pay-TV systeem te activeren of in het restaurant direct op de gasten folio te laten boeken. De magneetsleutelkaart van hotelmedewerkers kan geprogrammeerd worden met de secties en tijdzone's waarbinnen de kaart kan en mag worden gebruikt. Naast alle elektronische snufjes is het VingCard slot degelijk uitgevoerd en is het onder andere uitgerust met een dagschootblokkering. Hierdoor is de deur in gesloten stand feitelijk automatisch in een nachtschootfunctie.

Frontoffice

In de receptie van het hotel komt de randapparatuur waarmee de magneetsleutelkaarten worden geprogrammeerd. De randapparatuur bestaat uit een handzame System Controller waarin de magneetkaartcoder is ondergebracht of uit een pc netwerk met meerdere incheck plaatsen. Beide programmeersystemen zijn te interfacen met de PMS ofwel frontofficesystemen. Het elektronische kaartsysteem van Messerschmitt kan daarentegen gekoppeld worden aan veel toegepaste frontoffice systemen van anderen. Ook met de sleutelkaarten van Messerschmitt kunnen de gebruiksmogelijkheden volledig geprogrammeerd worden. En net als het Scandinavische merk, heeft ook Messerschmitt een oerdegelijk slot ontwikkeld. 'Ons nieuwe slot beschikt over een unieke voorziening die ervoor zorgt dat de kamer altijd op de nachtvergrendeling staat; ook zonder dat de gast zich op de kamer bevindt,' laat Bert Haver van Messerschmitt Systems weten. 'Dat maakt het inbreken in de kamer zo goed als onmogelijk.'

Veiligheid kleine hotels

Waar grote hotels veiligheidsmaatregelen hebben genomen worden kleine hotels steeds vaker het slachtoffer van criminaliteit. Voor deze hoteliers heeft VingCard het VingCard VC 1050 mechanische kaartslot. Bij dit slot zit een codekaartje in het slot dat correspondeert met de gastensleutel. Bij zoekraken van de sleutel kan het slot direct worden voorzien van een nieuwe code en sleutelkaart. Hotelmedewerkers bedienen de sloten met een beveiligde cilindersleutel die ook weer te vervangen zijn bij vermissing. Burgman levert bovendien een intelligente sleutelkast. De kast is alleen te openen met een PIN code en het nummer van de gewenste sleutel. De handelingen worden in een microprocessor opgeslagen en kunnen als rapport worden uitgeprint

Energiebesparing

Het visitekaartje voor elk hotel blijft natuurlijk de entree. Tot de fraaiste deuren behoort nog altijd de 'tourniquet'. Sinds Theophilius van Kannel de draaideur in 1867 uitvond, lijkt er eigenlijk niet veel aan veranderd.

Schijn bedriegt. Boon Edam is het bedrijf dat de hele ontwikkeling van de draaideur heeft meegemaakt. Begonnen als Gerrit Boon's timmerfabriek in Amsterdam, is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldomvattend bedrijf. In 1903 werd er de eerste draaideur gemaakt. Eén van de eerste draaideuren werd geleverd aan de Effectenbeurs in Amsterdam, die nog steeds klant is bij Boon. Maar tegenwoordig zijn de deuren van Boon Edam overal ter wereld te vinden. Er worden uiterst klassieke tourniquets vervaardigd - met veel hout en koper - die de bezoeker zelf dient te bewegen, maar er zijn ook draaideursystemen die bijna alleen uit glas bestaan en al dan niet automatisch bewegen. 'Wij kunnen meer dan 300 mogelijke produktuitvoeringen leveren, afhankelijk van de wensen van het hotel. We produceren en installeren alles zelf,' aldus Anouschka de Vries, marketing medewerkster van Boon Edam. 'Een draaideur is nog net als vroeger zowel open als dicht. Open voor de gasten en dicht voor vuil, tocht en lawaai. Dit principe staat nog steeds aan de basis van iedere draaideur. Omdat er geen open verbinding bestaat tussen binnen en buiten wordt de warmte 's winters in het gebouw vastgehouden en blijft de kou buiten. In de zomer is dat uiteraard omgekeerd. Het klimaat in de entreehal blijft onaangetast. Door voortdurende innovatie kan aan dat principe steeds beter - en in verschillende ontwerpen - uitvoering gegeven worden. Nieuw is, dat Boon Edam in samenwerking met de Technische Universiteiten van Delft en Twente een energiebesparingsprogramma heeft ontwikkeld. Daarmee kan met de computer berekend worden hoeveel energie een Boon-deur het hotel jaarlijks kan besparen. Daarbij wordt rekening gehouden met het type gebouw, de locatie van het pand, de open verbindingen, de klimaatgegevens en het aantal passanten.'

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: