Interview: "Wij maken van Airbnb een hotel"

14 september 2017 | Thijs Jacobs

Disruptie en millennials. Twee termen die door hoteliers vaak worden gebezigd wanneer het om ontwikkelingen binnen de toeristische industrie gaat. In het bijzonder gaan de gedachten van menig hotelier daarbij uit naar Airbnb, de marktplaats voor verhuur van particuliere properties. Alhoewel het ‘particuliere’ en authentieke er inmiddels in onze hoofdstad wel een beetje vanaf is... Sterker nog: in de ‘slipstream’ van Airbnb zijn er talloze bedrijfjes actief die een graantje meepikken. Dirk Minnebo, oprichter van Iamb&b, ziet dat zelfs hotels klant bij hem zijn.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Iamb&b is het grootste sleutelbedrijf in Amsterdam. Het bedrijf is inmiddels ook in Parijs actief. De discussie omtrent Airbnb in Amsterdam is voornamelijk die met betrekking tot het onttrekken van woningen uit de woningvoorraad. Iets waar Iamb&b zich niet schuldig aan maakt, aangezien het slechts de schoonmaak, de sleuteloverdracht en het beheer via verhuurplatforms verzorgt.  Dat bleek ook uit het seponeren van de door de gemeente Amsterdam uitgeschreven recordboete van 150.000 euro aan het adres van Iamb&b.

Hotellerie wordt gevolgd

De hotellerie en Iamb&b verschillen, maar minder dan men zou denken. Het linnenbeheer, de housekeeping... Airbnb-ondernemers volgen in toenemende mate het voorbeeld van de hotellerie door deze zaken te 'outsourcen' en we hebben eerder gezien dat professionalisering een markt sterker kan maken. Zo ook in dit geval en Iamb&b speelt in deze professionaliseringsslag een belangrijke rol. 

Kloof wordt kleiner

Dirk Minnebo ziet Iamb&b als organisatie die de kloof tussen de hotellerie en Airbnb verkleint: "Airbnb en de hotellerie bijten elkaar niet, dat is mijn overtuiging. In Amsterdam doet de hotellerie het beter dan ooit en iedere markt heeft zijn eigen doelgroep. Persoonlijk ga ik liever naar een Airbnb als ik ergens een week verblijf, maar voor één nacht ga ik naar een hotel, juist vanwege het gemak en de zekerheid. Sommige mensen zijn huiverig voor het boeken van een Airbnb vanwege de vragen die ze hebben. Vaak gaat dat om de kwaliteit en de service, zo weten ze niet zeker of ze er wel op kunnen vertrouwen dat de host er wel is als ze arriveren. Wat dat betreft maken wij van Airbnb-properties meer een hotel, door de service die we bieden."

Hotels als klant

Opvallend, Dirk heeft hotels als klant. Hoe moeten we dat zien? "In principe werken wij als hotel dat verspreid zit door de stad. We hebben zelf een channel manager ontwikkeld omdat de bestaande systemen niet passen bij wat we doen. Kleine hotels met een kamer of acht of hotels zonder receptie kunnen zich afvragen of ze het allemaal wel zelf moeten doen. Wij kunnen bepaalde diensten beter verzorgen en voor minder kosten. Wij zijn een bedrijf dat goed is in ‘hosting’, dat vinden we leuk. Voor de schoonmaak werken we exclusief samen met een andere partij, want dat is een vak apart en daar hebben we geen passie voor. De hosts leiden we zelf op, maar minder rigide dan hotels dat doen. Ieder pand is immers anders, iedere buurt is anders… Ons bestand aan hosts is daarom ook zeer divers; van studenten tot aan gepensioneerden en zzp’ers die het naast hun andere werk doen. Het persoonlijke vind ik belangrijker dan de etiquette, maar alles moet wel goed en volgens de regels gebeuren."

Verhuurder juridisch aansprakelijk

De regels. Dat zijn er nogal wat, alhoewel Iamb&b niet juridisch aansprakelijk is met betrekking tot het overtreden van bijvoorbeeld de bekende 'zestigdagenregel' in Amsterdam. "Wij weten precies wat onze klanten bij ons doen", vertelt Dirk. "In theorie kunnen zij naast ons ook in zee gaan met andere sleutelbedrijven en zo die grens overschrijden, maar bij ons gebeurt dat niet. Wij houden ons aan de regels, hoe onduidelijk die soms ook zijn. In Parijs, waar we ook werken, is de grens overigens op 120 dagen vastgesteld. Wat mij betreft is dat beter. Straks, als de meldplicht er is, dan moet de verhuurder alles doorgeven. Wij hebben voorgesteld dat wij daar een rol in spelen, maar op onverklaarbare wijze gaat de gemeente wat dat betreft liever in zee met een Amerikaans bedrijf, zoals Airbnb en de verhuurders. De verhuurder is immers juridisch aansprakelijk bij overtreding. En dat terwijl wij de kennis hebben om dit gestroomlijnd te verzorgen. De administratieve plicht is voor iemand die tien dagen per jaar zijn woning verhuurt namelijk wel erg groot, zij krijgen een stapel papierwerk te verwerken die je bij een bedrijf als een hotel zou verwachten."

Toerisme blijft groeien

Tot slot. De toekomst van Airbnb en de hotellerie. Hoe ziet Dirk die? "Airbnb vult het gat op dat de hotellerie niet invult. Niemand wil toerist zijn. In een hotel voel je je altijd toerist. Daarentegen zijn hotels sterk in andere zaken, zoals betrouwbaarheid en uniformiteit. Die kloof wordt door ons gedicht, waardoor Airbnb en hotellerie steeds dichter bij elkaar komen. Zoals ik al zei, hotels hebben ondanks de populariteit van Airbnb niets te klagen. Het gaat ze voor de wind. Bovendien blijft het toerisme groeien, ook de komende jaren. Ik denk dat er voor iedereen genoeg krenten in de pap zitten."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: