Interview: "Wij maken van Airbnb een hotel"

14 september 2017 | Thijs Jacobs

Disruptie en millennials. Twee termen die door hoteliers vaak worden gebezigd wanneer het om ontwikkelingen binnen de toeristische industrie gaat. In het bijzonder gaan de gedachten van menig hotelier daarbij uit naar Airbnb, de marktplaats voor verhuur van particuliere properties. Alhoewel het ‘particuliere’ en authentieke er inmiddels in onze hoofdstad wel een beetje vanaf is... Sterker nog: in de ‘slipstream’ van Airbnb zijn er talloze bedrijfjes actief die een graantje meepikken. Dirk Minnebo, oprichter van Iamb&b, ziet dat zelfs hotels klant bij hem zijn.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Iamb&b is het grootste sleutelbedrijf in Amsterdam. Het bedrijf is inmiddels ook in Parijs actief. De discussie omtrent Airbnb in Amsterdam is voornamelijk die met betrekking tot het onttrekken van woningen uit de woningvoorraad. Iets waar Iamb&b zich niet schuldig aan maakt, aangezien het slechts de schoonmaak, de sleuteloverdracht en het beheer via verhuurplatforms verzorgt.  Dat bleek ook uit het seponeren van de door de gemeente Amsterdam uitgeschreven recordboete van 150.000 euro aan het adres van Iamb&b.

Hotellerie wordt gevolgd

De hotellerie en Iamb&b verschillen, maar minder dan men zou denken. Het linnenbeheer, de housekeeping... Airbnb-ondernemers volgen in toenemende mate het voorbeeld van de hotellerie door deze zaken te 'outsourcen' en we hebben eerder gezien dat professionalisering een markt sterker kan maken. Zo ook in dit geval en Iamb&b speelt in deze professionaliseringsslag een belangrijke rol. 

Kloof wordt kleiner

Dirk Minnebo ziet Iamb&b als organisatie die de kloof tussen de hotellerie en Airbnb verkleint: "Airbnb en de hotellerie bijten elkaar niet, dat is mijn overtuiging. In Amsterdam doet de hotellerie het beter dan ooit en iedere markt heeft zijn eigen doelgroep. Persoonlijk ga ik liever naar een Airbnb als ik ergens een week verblijf, maar voor één nacht ga ik naar een hotel, juist vanwege het gemak en de zekerheid. Sommige mensen zijn huiverig voor het boeken van een Airbnb vanwege de vragen die ze hebben. Vaak gaat dat om de kwaliteit en de service, zo weten ze niet zeker of ze er wel op kunnen vertrouwen dat de host er wel is als ze arriveren. Wat dat betreft maken wij van Airbnb-properties meer een hotel, door de service die we bieden."

Hotels als klant

Opvallend, Dirk heeft hotels als klant. Hoe moeten we dat zien? "In principe werken wij als hotel dat verspreid zit door de stad. We hebben zelf een channel manager ontwikkeld omdat de bestaande systemen niet passen bij wat we doen. Kleine hotels met een kamer of acht of hotels zonder receptie kunnen zich afvragen of ze het allemaal wel zelf moeten doen. Wij kunnen bepaalde diensten beter verzorgen en voor minder kosten. Wij zijn een bedrijf dat goed is in ‘hosting’, dat vinden we leuk. Voor de schoonmaak werken we exclusief samen met een andere partij, want dat is een vak apart en daar hebben we geen passie voor. De hosts leiden we zelf op, maar minder rigide dan hotels dat doen. Ieder pand is immers anders, iedere buurt is anders… Ons bestand aan hosts is daarom ook zeer divers; van studenten tot aan gepensioneerden en zzp’ers die het naast hun andere werk doen. Het persoonlijke vind ik belangrijker dan de etiquette, maar alles moet wel goed en volgens de regels gebeuren."

Verhuurder juridisch aansprakelijk

De regels. Dat zijn er nogal wat, alhoewel Iamb&b niet juridisch aansprakelijk is met betrekking tot het overtreden van bijvoorbeeld de bekende 'zestigdagenregel' in Amsterdam. "Wij weten precies wat onze klanten bij ons doen", vertelt Dirk. "In theorie kunnen zij naast ons ook in zee gaan met andere sleutelbedrijven en zo die grens overschrijden, maar bij ons gebeurt dat niet. Wij houden ons aan de regels, hoe onduidelijk die soms ook zijn. In Parijs, waar we ook werken, is de grens overigens op 120 dagen vastgesteld. Wat mij betreft is dat beter. Straks, als de meldplicht er is, dan moet de verhuurder alles doorgeven. Wij hebben voorgesteld dat wij daar een rol in spelen, maar op onverklaarbare wijze gaat de gemeente wat dat betreft liever in zee met een Amerikaans bedrijf, zoals Airbnb en de verhuurders. De verhuurder is immers juridisch aansprakelijk bij overtreding. En dat terwijl wij de kennis hebben om dit gestroomlijnd te verzorgen. De administratieve plicht is voor iemand die tien dagen per jaar zijn woning verhuurt namelijk wel erg groot, zij krijgen een stapel papierwerk te verwerken die je bij een bedrijf als een hotel zou verwachten."

Toerisme blijft groeien

Tot slot. De toekomst van Airbnb en de hotellerie. Hoe ziet Dirk die? "Airbnb vult het gat op dat de hotellerie niet invult. Niemand wil toerist zijn. In een hotel voel je je altijd toerist. Daarentegen zijn hotels sterk in andere zaken, zoals betrouwbaarheid en uniformiteit. Die kloof wordt door ons gedicht, waardoor Airbnb en hotellerie steeds dichter bij elkaar komen. Zoals ik al zei, hotels hebben ondanks de populariteit van Airbnb niets te klagen. Het gaat ze voor de wind. Bovendien blijft het toerisme groeien, ook de komende jaren. Ik denk dat er voor iedereen genoeg krenten in de pap zitten."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: