Interview: "Wij maken van Airbnb een hotel"

14 september 2017 | Thijs Jacobs

Disruptie en millennials. Twee termen die door hoteliers vaak worden gebezigd wanneer het om ontwikkelingen binnen de toeristische industrie gaat. In het bijzonder gaan de gedachten van menig hotelier daarbij uit naar Airbnb, de marktplaats voor verhuur van particuliere properties. Alhoewel het ‘particuliere’ en authentieke er inmiddels in onze hoofdstad wel een beetje vanaf is... Sterker nog: in de ‘slipstream’ van Airbnb zijn er talloze bedrijfjes actief die een graantje meepikken. Dirk Minnebo, oprichter van Iamb&b, ziet dat zelfs hotels klant bij hem zijn.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Iamb&b is het grootste sleutelbedrijf in Amsterdam. Het bedrijf is inmiddels ook in Parijs actief. De discussie omtrent Airbnb in Amsterdam is voornamelijk die met betrekking tot het onttrekken van woningen uit de woningvoorraad. Iets waar Iamb&b zich niet schuldig aan maakt, aangezien het slechts de schoonmaak, de sleuteloverdracht en het beheer via verhuurplatforms verzorgt.  Dat bleek ook uit het seponeren van de door de gemeente Amsterdam uitgeschreven recordboete van 150.000 euro aan het adres van Iamb&b.

Hotellerie wordt gevolgd

De hotellerie en Iamb&b verschillen, maar minder dan men zou denken. Het linnenbeheer, de housekeeping... Airbnb-ondernemers volgen in toenemende mate het voorbeeld van de hotellerie door deze zaken te 'outsourcen' en we hebben eerder gezien dat professionalisering een markt sterker kan maken. Zo ook in dit geval en Iamb&b speelt in deze professionaliseringsslag een belangrijke rol. 

Kloof wordt kleiner

Dirk Minnebo ziet Iamb&b als organisatie die de kloof tussen de hotellerie en Airbnb verkleint: "Airbnb en de hotellerie bijten elkaar niet, dat is mijn overtuiging. In Amsterdam doet de hotellerie het beter dan ooit en iedere markt heeft zijn eigen doelgroep. Persoonlijk ga ik liever naar een Airbnb als ik ergens een week verblijf, maar voor één nacht ga ik naar een hotel, juist vanwege het gemak en de zekerheid. Sommige mensen zijn huiverig voor het boeken van een Airbnb vanwege de vragen die ze hebben. Vaak gaat dat om de kwaliteit en de service, zo weten ze niet zeker of ze er wel op kunnen vertrouwen dat de host er wel is als ze arriveren. Wat dat betreft maken wij van Airbnb-properties meer een hotel, door de service die we bieden."

Hotels als klant

Opvallend, Dirk heeft hotels als klant. Hoe moeten we dat zien? "In principe werken wij als hotel dat verspreid zit door de stad. We hebben zelf een channel manager ontwikkeld omdat de bestaande systemen niet passen bij wat we doen. Kleine hotels met een kamer of acht of hotels zonder receptie kunnen zich afvragen of ze het allemaal wel zelf moeten doen. Wij kunnen bepaalde diensten beter verzorgen en voor minder kosten. Wij zijn een bedrijf dat goed is in ‘hosting’, dat vinden we leuk. Voor de schoonmaak werken we exclusief samen met een andere partij, want dat is een vak apart en daar hebben we geen passie voor. De hosts leiden we zelf op, maar minder rigide dan hotels dat doen. Ieder pand is immers anders, iedere buurt is anders… Ons bestand aan hosts is daarom ook zeer divers; van studenten tot aan gepensioneerden en zzp’ers die het naast hun andere werk doen. Het persoonlijke vind ik belangrijker dan de etiquette, maar alles moet wel goed en volgens de regels gebeuren."

Verhuurder juridisch aansprakelijk

De regels. Dat zijn er nogal wat, alhoewel Iamb&b niet juridisch aansprakelijk is met betrekking tot het overtreden van bijvoorbeeld de bekende 'zestigdagenregel' in Amsterdam. "Wij weten precies wat onze klanten bij ons doen", vertelt Dirk. "In theorie kunnen zij naast ons ook in zee gaan met andere sleutelbedrijven en zo die grens overschrijden, maar bij ons gebeurt dat niet. Wij houden ons aan de regels, hoe onduidelijk die soms ook zijn. In Parijs, waar we ook werken, is de grens overigens op 120 dagen vastgesteld. Wat mij betreft is dat beter. Straks, als de meldplicht er is, dan moet de verhuurder alles doorgeven. Wij hebben voorgesteld dat wij daar een rol in spelen, maar op onverklaarbare wijze gaat de gemeente wat dat betreft liever in zee met een Amerikaans bedrijf, zoals Airbnb en de verhuurders. De verhuurder is immers juridisch aansprakelijk bij overtreding. En dat terwijl wij de kennis hebben om dit gestroomlijnd te verzorgen. De administratieve plicht is voor iemand die tien dagen per jaar zijn woning verhuurt namelijk wel erg groot, zij krijgen een stapel papierwerk te verwerken die je bij een bedrijf als een hotel zou verwachten."

Toerisme blijft groeien

Tot slot. De toekomst van Airbnb en de hotellerie. Hoe ziet Dirk die? "Airbnb vult het gat op dat de hotellerie niet invult. Niemand wil toerist zijn. In een hotel voel je je altijd toerist. Daarentegen zijn hotels sterk in andere zaken, zoals betrouwbaarheid en uniformiteit. Die kloof wordt door ons gedicht, waardoor Airbnb en hotellerie steeds dichter bij elkaar komen. Zoals ik al zei, hotels hebben ondanks de populariteit van Airbnb niets te klagen. Het gaat ze voor de wind. Bovendien blijft het toerisme groeien, ook de komende jaren. Ik denk dat er voor iedereen genoeg krenten in de pap zitten."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: