'Inzicht geeft betere bedrijfsresultaten'

14 december 2011 |
'Inzicht geeft betere bedrijfsresultaten'<

Frank Veldhof, werkzaam bij het bedrijfschap Horeca en Catering in Zoetermeer, pleit voor een collectieve deelname aan de Bedrijfsvergelijking Horeca. Ruim 43.000 horecaondernemingen telt Nederland. Al deze bedrijven ondernemen
op hun eigen manier. Iedere ondernemer vindt zijn eigen zaak uniek. Natuurlijk is dat zo. Maar er zijn ook veel overeenkomsten. 'Het is juist interessant om daar naar te kijken. Hou elkaar in de gaten. Slim afkijken, noem ik dat. Leren van elkaars slimmigheden.'

Bedrijfsvergelijking
Frank Veldhof van het bedrijfschap promoot daarom de Bedrijfsvergelijking Horeca. Dit is een online systeem waarbij ondernemers, na het invullen van financiële bedrijfsgegevens, hun onderneming kunnen vergelijken met anderen. Benchmarken heet dat. Dat kan binnen de keten of de hele branche. 'Met cijfers creëer je inzicht. En als je je eigen situatie goed in beeld hebt, kun je actief inspelen op alle ontwikkelingen.'

Meedoen geeft inzicht
Op dit moment nemen 1400 ondernemers deel aan de Bedrijfsvergelijking. Frank Veldhof: 'Hoe meer dat er zijn; hoe scherper het beeld gaat worden. Veel ondernemers hebben een hekel aan 'de cijfertjes'. Maar ik zie aan het meedoen aan de Bedrijfsvergelijking vooral voordelen. De belangrijkste is het behalen van een beter bedrijfsresultaat. Meedoen geeft inzicht. Het is ook leuk om kennis te vergaren. Dat kan een gevoel oproepen van controle, beheersing en rust. En wat ik ook erg belangrijk vind: ondernemers helpen ondernemers.'

Cijfers zijn vertrouwelijk
De Bedrijfsvergelijking werkt eenvoudig. De ondernemer kan individueel deelnemen of met de keten waar hij bij aangesloten is. Met een beveiligde inlogcode en een persoonlijk wachtwoord komt hij in het systeem. Hierdoor is zeker dat de cijfers vertrouwelijk zijn. Daar vult hij maandelijks, per kwartaal of jaarlijks de cijfers in uit de winst- en verliesrekening. Vervolgens kan hij zijn onderneming vergelijken. Er wordt gekeken naar sector, deelsector, omzetvolume, ligging (postcode) en rechtsvorm. Het bedrijfschap maakte met verschillende administratiekantoren en ketenorganisaties koppelingen om de gegevens uit de administratie geautomatiseerd in de Bedrijfsvergelijking in te voeren.

Tips en trucs
'We gaan de komende jaren met nog meer partners samenwerken. Ook willen we meer gaan doen met tips en trucs. Want als je eenmaal inzicht hebt, wil je daarna verbeteracties. Maar hoe doe je dat? Ook daarin kan je veel van andere ondernemers leren. Hoe pakken zij dat aan? Daarnaast zijn we bezig het systeem wat te vereenvoudigen, zodat het voor ondernemers nog makkelijker wordt deel te nemen. Ook bouwen we het onderdeel Stadsmonitor uit. Hierbij zoeken we ook interactie met de partijen eromheen; bijvoorbeeld musea, evenementen, de detailhandel. Specifieke locaties zijn interessant om te bundelen. Daar kunnen horecaondernemers actief op ingrijpen.'

Blijven optimaliseren
'We zoeken natuurlijk naar aangrijpingspunten waarop je als ondernemer invloed kunt uitoefenen. De presentatie van de getallen kan nog aantrekkelijker; daar wordt ook aan gewerkt. Onderdelen van de Bedrijfsvergelijking maken we meer persoonlijk. Selecte groepen ondernemers hebben behoefte aan gegevens die voor hen specifiek zijn. Zo wordt de Bedrijfsvergelijking bijvoorbeeld ingezet voor het Hoteloverleg Veluwe, de Nederlandse Vereniging van Bowlingbanen en de Nederlandse Vereniging van Erkende Partycateraars. We zijn dus steeds bezig om de Bedrijfsvergelijking te optimaliseren.'

Kennis is essentieel
Frank Veldhof hoopt dat er veel meer ondernemers het komende jaar hun gegevens invoeren. 'Eigenlijk zou iedere ondernemer moeten meedoen. Zo professionaliseert de branche. En dat is goed voor iedereen. Het blijft natuurlijk wel een instrument. Dat je moet voeden met data en de uitkomsten vervolgens gaat gebruiken. Je moet er wel zelf mee aan de slag. Zeker in deze veranderende tijden is kennis essentieel. Maak daar gebruik van!'

Meer weten of aanmelden?
Kom naar de Horecava: Het Bedrijfschap Horeca en Catering heeft een stand op het expertplaza (09.508). Daar is van alles te zien over de Bedrijfsvergelijking en hoe dit instrument in te zetten voor resultaatverbetering. Aanmelden kan via Kenniscentrumhoreca
Meer nuttige websites
Mijnhoreca.nl platform voor en door ondernemers en "Horecageld.nl":http://www.horecageld.nl geven inzicht in cijfers.
Anneke Gilsing

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: