'Inzicht geeft betere bedrijfsresultaten'

14 december 2011 |
'Inzicht geeft betere bedrijfsresultaten'<

Frank Veldhof, werkzaam bij het bedrijfschap Horeca en Catering in Zoetermeer, pleit voor een collectieve deelname aan de Bedrijfsvergelijking Horeca. Ruim 43.000 horecaondernemingen telt Nederland. Al deze bedrijven ondernemen
op hun eigen manier. Iedere ondernemer vindt zijn eigen zaak uniek. Natuurlijk is dat zo. Maar er zijn ook veel overeenkomsten. 'Het is juist interessant om daar naar te kijken. Hou elkaar in de gaten. Slim afkijken, noem ik dat. Leren van elkaars slimmigheden.'

Bedrijfsvergelijking
Frank Veldhof van het bedrijfschap promoot daarom de Bedrijfsvergelijking Horeca. Dit is een online systeem waarbij ondernemers, na het invullen van financiële bedrijfsgegevens, hun onderneming kunnen vergelijken met anderen. Benchmarken heet dat. Dat kan binnen de keten of de hele branche. 'Met cijfers creëer je inzicht. En als je je eigen situatie goed in beeld hebt, kun je actief inspelen op alle ontwikkelingen.'

Meedoen geeft inzicht
Op dit moment nemen 1400 ondernemers deel aan de Bedrijfsvergelijking. Frank Veldhof: 'Hoe meer dat er zijn; hoe scherper het beeld gaat worden. Veel ondernemers hebben een hekel aan 'de cijfertjes'. Maar ik zie aan het meedoen aan de Bedrijfsvergelijking vooral voordelen. De belangrijkste is het behalen van een beter bedrijfsresultaat. Meedoen geeft inzicht. Het is ook leuk om kennis te vergaren. Dat kan een gevoel oproepen van controle, beheersing en rust. En wat ik ook erg belangrijk vind: ondernemers helpen ondernemers.'

Cijfers zijn vertrouwelijk
De Bedrijfsvergelijking werkt eenvoudig. De ondernemer kan individueel deelnemen of met de keten waar hij bij aangesloten is. Met een beveiligde inlogcode en een persoonlijk wachtwoord komt hij in het systeem. Hierdoor is zeker dat de cijfers vertrouwelijk zijn. Daar vult hij maandelijks, per kwartaal of jaarlijks de cijfers in uit de winst- en verliesrekening. Vervolgens kan hij zijn onderneming vergelijken. Er wordt gekeken naar sector, deelsector, omzetvolume, ligging (postcode) en rechtsvorm. Het bedrijfschap maakte met verschillende administratiekantoren en ketenorganisaties koppelingen om de gegevens uit de administratie geautomatiseerd in de Bedrijfsvergelijking in te voeren.

Tips en trucs
'We gaan de komende jaren met nog meer partners samenwerken. Ook willen we meer gaan doen met tips en trucs. Want als je eenmaal inzicht hebt, wil je daarna verbeteracties. Maar hoe doe je dat? Ook daarin kan je veel van andere ondernemers leren. Hoe pakken zij dat aan? Daarnaast zijn we bezig het systeem wat te vereenvoudigen, zodat het voor ondernemers nog makkelijker wordt deel te nemen. Ook bouwen we het onderdeel Stadsmonitor uit. Hierbij zoeken we ook interactie met de partijen eromheen; bijvoorbeeld musea, evenementen, de detailhandel. Specifieke locaties zijn interessant om te bundelen. Daar kunnen horecaondernemers actief op ingrijpen.'

Blijven optimaliseren
'We zoeken natuurlijk naar aangrijpingspunten waarop je als ondernemer invloed kunt uitoefenen. De presentatie van de getallen kan nog aantrekkelijker; daar wordt ook aan gewerkt. Onderdelen van de Bedrijfsvergelijking maken we meer persoonlijk. Selecte groepen ondernemers hebben behoefte aan gegevens die voor hen specifiek zijn. Zo wordt de Bedrijfsvergelijking bijvoorbeeld ingezet voor het Hoteloverleg Veluwe, de Nederlandse Vereniging van Bowlingbanen en de Nederlandse Vereniging van Erkende Partycateraars. We zijn dus steeds bezig om de Bedrijfsvergelijking te optimaliseren.'

Kennis is essentieel
Frank Veldhof hoopt dat er veel meer ondernemers het komende jaar hun gegevens invoeren. 'Eigenlijk zou iedere ondernemer moeten meedoen. Zo professionaliseert de branche. En dat is goed voor iedereen. Het blijft natuurlijk wel een instrument. Dat je moet voeden met data en de uitkomsten vervolgens gaat gebruiken. Je moet er wel zelf mee aan de slag. Zeker in deze veranderende tijden is kennis essentieel. Maak daar gebruik van!'

Meer weten of aanmelden?
Kom naar de Horecava: Het Bedrijfschap Horeca en Catering heeft een stand op het expertplaza (09.508). Daar is van alles te zien over de Bedrijfsvergelijking en hoe dit instrument in te zetten voor resultaatverbetering. Aanmelden kan via Kenniscentrumhoreca
Meer nuttige websites
Mijnhoreca.nl platform voor en door ondernemers en "Horecageld.nl":http://www.horecageld.nl geven inzicht in cijfers.
Anneke Gilsing

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: