Nederlanders eten weer meer vlees, mede door de horeca

24 september 2019 | Thijs Jacobs

Nieuwe cijfers van de Wageningen Universiteit over de vleesconsumptie doen bij velen de wenkbrauwen fronsen. We blijken namelijk weer meer vlees te eten in Nederland. De uitkomst van het onderzoek, in opdracht van Stichting Wakker Dier, is anders dan het onderzoek van RIR, dat slechts anderhalve maand werd gepresenteerd. Onderzoeker IRI becijferde op basis van kassagegevens van supermarkten dat vleesvervangers in opmars zijn en dat consumenten steeds minder rund- en varkensvlees kopen. 

De Wageningen Universiteit heeft echter becijferd dat in 2018 de totale vleesconsumptie  iets is gestegen. Dat is voor het eerst sinds 2009, toen voor het eerst een daling werd ingezet. Het totale verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) per hoofd van de bevolking in Nederland bedraagt in 2018 iets meer dan 77 kg. Deze hoeveelheid ligt ruim een halve kilo boven het verbruik in 2017. Hiermee is er voor het eerst na tien jaar weer een lichte stijging in de vleesverbruikcijfers. De stijging komt vooral door een toename van het verbruik van pluimveevlees en een marginale toename van varkens- en rundvlees. De cijfers voor kalfs-, schapen-, geiten- en paardenvlees blijven gelijk aan eerdere jaren. Bron: Wageningen University & Research.

De verhoudingen tussen de verschillende soorten vlees veranderen nauwelijks in 2018 ten opzichte van voorgaande jaren. Bijna de helft van het verbruik in 2018 - ruim 36 kg - bestaat uit varkensvlees. Pluimveevlees en rundvlees samen zijn goed voor vrijwel de andere helft van de vleesconsumptie in Nederland (38 kg).

Horeca is van invloed

Maar hoe is het verschil in cijfers te verklaren? Waarom valt het vleesgebruik per Nederlander in het onderzoek van de Wageningen Universiteit hoger uit? De sleutel is de horeca. De consumptie buitenshuis is in het onderzoek van IRI niet meegewogen. Nog altijd heeft de horeca een nogal vleesrijke menukaart, en dat blijkt van invloed op de cijfers. Er staan veel burgers op het menu, net als de welbekende saté. De warme zomer kan ook van invloed zijn geweest, aangezien op hete dagen de barbeque vaker aan wordt gestoken. Ook dan wordt er doorgaans meer vlees gegeten dan gebruikelijk. 

Niet blij mee

Wakker Dier is niet blij met de cijfers. 'Onthutsend', noemt de woordvoerder het zelfs. In ieder geval wordt op basis van dit onderzoek wel duidelijk dat de horeca nog een inhaalslag te maken heeft op het vlak van het aanbieden van vegetarische opties op de kaart. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Culinair Internationaal
Conservatorium hotel culinair wereldpodium

Internationaal culinair bezoek voor het Conservatorium hotel in Amsterdam. De afgelopen twee dagen was de wereldberoemde chef Hisato Hamada, co-founder van het exclusieve members-only restaurant Wagyumafia in Tokio, te gast in de keuken van Taiko. Op uitnodiging van Schilo van Coevorden, executiv...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: