NH Hotel Group presenteert vooruitzichten

4 februari 2015 |
NH Hotel Group presenteert vooruitzichten<

NH Hotel Group heeft in Madrid de balans opgemaakt van het eerste van vijf jaren in het strategisch business plan van de organisatie. Federico J. González
Tejera, CEO van NH Hotel Group, bevestigt dat de beoogde doelen van het plan behaald worden en dat met name de resultaten in het laatste kwartalen van 2014 bijdragen aan deze positieve trend. De hotels laten een geleidelijke verbetering in winstgevendheid zien, die leiden tot een verwachte 'revenue per beschikbare kamer (RevPAR)' van meer dan 3% in 2014. De keten groeit door en verstevigt door de overname van het Colombiaanse Hoteles Royal haar positie in Zuid-Amerika.

Nieuwe strategie
De groei is gerealiseerd dankzij de uitrol van een vernieuwde pricing strategie, gericht op het boosten van de 'average daily rate (ADR)' bij een stabiele bezettingsgraad. De groei van deze ADR is één van de directe resultaten van de initiatieven in het vijfjarenplan van NH Hotel Group, die een positief effect hebben op de markt en op de consument, die de nieuwe merkpropositie en de vernieuwingen in de hotels toejuicht.

Transitie
"NH Hotel Group zit middenin de transitiefase en heeft de ambitie om dé urban hotelketen van voorkeur te worden op het gebied van product en service. In het eerste jaar van deze transformatie zijn we gestart met grootschalige renovaties en hebben we strategische beslissingen genomen om onze hotels beter te positioneren in de markt en een hogere gastwaardering te bewerkstelligen, terwijl we tegelijkertijd onze bedrijfsfinancieringen inlossen," aldus Federico González Tejera.

Strategisch vijfjarenplan: het jaar van transformatie

Nieuwe waarden
In zijn toespraak benoemt González Tejera de nieuwe merkarchitectuur en waardenset van de organisatie als één van de belangrijkste mijlpalen in het afgelopen jaar. De merken NH Hotels, NH Collection, nhow en Hesperia zijn vanaf heden tastbare realiteit en zijn onderscheidend voor consumenten en zakelijk reizigers, met name in de upscale en upper-upscale segmenten. Dit resulteert in een groei in ADR.

Tegelijkertijd verbetert NH Hotel Group de gastbeleving door 30 miljoen euro te investeren in het doorvoeren van de Brilliant Basics, die zorgen voor up-to-date voorzieningen en services in de hotels.

4 miljoen leden
Ook het loyaliteitsprogramma NH Hotel Group Rewards onderging een optimalisatie en dit resulteert in meer dan 4 miljoen leden, waarvan 25% werd aangemeld in 2014.

De interne en externe kwaliteitscijfers laten een significante stijging zien in de waardering van hotelgasten in het afgelopen jaar, met name in de hotels waar de maatregelen voor transformatie al ingezet zijn. Zo stijgt het onlangs gerenoveerde NH Collection Eurobuilding in Madrid op vergelijkingssite Tripadvisor van plaats 153 naar 14 en schiet NH Collection Palazzo Barocci in Venetië van de 164e naar de 26e plaats.

MICE
In het segment meetings en events (MICE) verstevigt NH Hotel Group haar positie in de kopgroep door de implementatie van innovatieve, technologische oplossingen, zoals de 3D Holographic Telepresence technology en de interactieve mogelijkheden voor samenwerking op afstand. NH Hotel Group is de eerste hotelketen die deze technieken doorvoert in haar hotels en deze structureel aanbiedt voor het organiseren van meetings en events met nóg meer impact en resultaat.

Herpositionering en groei
González Tejera laat zien dat er tussen 2014 en 2016 220 miljoen euro geïnvesteerd wordt in de renovatie en herinrichting van de hotels die het beste potentieel op ADR-groei hebben. Op dit moment gaat 73% van deze investering naar hotels die de merknaam NH Collection (gaan) dragen. Hierdoor is al een aanzienlijk aantal van deze 'flagship hotels' succesvol heropend, zoals NH Berlin Mitte in Duitsland, NH Collection Palazzo Barocci in Venetië en de twee Spaanse hotels NH Collection Eurobuilding en NH Collection Abascal, beiden in Madrid.
In 2014 voegde NH Hotel Group negen hotels toe aan haar portfolio (3 openingen en 6 getekende contracten) en werd de joint venture met de Chinese HNA Group bekrachtigd, waardoor ook de eerste schreden op Aziatisch grondgebied zijn gezet.

IT-transformatie
Ook de optimalisatieslagen op het gebied van management en organisatie zijn een belangrijk onderdeel van de transformatie, met name op het vlak van IT. Een herziene online strategie zorgt voor een significante reductie van intermediairskosten en de geheel vernieuwde website van NH Hotel Group zorgt voor een betere functionaliteit op alle gangbare mobile besturingssystemen (IOS, Android en Windows). Ook is er een dedicated website voor NH Collection ontwikkeld, zodat gasten direct bij één van de op dit moment 29 NH Collection hotels kamers, meetings en overige faciliteiten kunnen boeken.

Hoteles Royal: Groei in Zuid-Amerika
NH Hotel Group heeft een akkoord bereikt over de aankoop van de Zuid-Amerikaanse hotelketen Hoteles Royal. Deze overname zal gefaseerd plaatsvinden: in de eerste fase neemt NH Hotel Group een belang van 80.77% in de keten, wat later zal worden uitgebreid met de overige 19.23%. De gehele overname vertegenwoordigt een bedrag van 65,6 miljoen euro, na aftrek van de 21,5 miljoen euro waarvoor in januari het NH Bogotá Parque 93 hotel werd verkocht. Deze overname geeft een boost aan de groeiambities uit het strategisch vijfjarenplan en laat zien dat NH Hotel Group unieke kansen voor uitbreiding in verschillende werelddelen aangrijpt om deze ambities te verwezenlijken.
De opbrengst van de verkoop van het NH Bogotá Parque 93 hotel in Colombia in januari 2015 en de verkoop van Sotogrande vorig jaar, stellen NH Hotel Group in staat om overnames zoals die van Hoteles Royal te verwezenlijken, zonder hierbij de schuldenlast te verhogen.

Hoteles Royal is een Colombiaanse, toonaangevende en internationale keten in het corporate segment, gericht op de ontwikkeling en het management van stadshotels. Door de overname voegt NH Hotel Group 20 hotels met in totaal 2257 kamers toe aan haar portfolio, verspreid over Colombia (15 hotels), Chili (4 hotels) en Ecuador (1 hotel). De hotels worden momenteel gerund in een mix van managementconstructies: eigendomsmanagement (3 hotels), lange-termijn variabele leases (12 hotels) en managementhotels (5 hotels). Deze mix past in de visie op asset management en groei in de toekomst van NH Hotel Group.

De overname verstevigt de positie van NH Hotel Group in de Latijns-Amerikaanse regio en geeft het bedrijf de leidende positie in Bogota en een positie in de kopgroep in Santiago de Chile, beiden gedefinieerd als groeimarkten voor NH Hotel Group. De hotels van Hoteles Royal kennen een consistent productaanbod met de hoge standaarden die NH Hotel Group voert. Hierdoor zal de integratie van de hotels in het NH-portfolio gemakkelijk verlopen.

Op dit moment voert Hoteles Royal de Radisson franchiseformule in Latijns-Amerika. Zes van deze hotels onder de Radisson vlag zijn inbegrepen in de overname. Door de overname zal Radisson de franchiseformules van de overige hotels in Latijns-Amerika zelf gaan voeren en zullen de hotels die in de overname vallen verder gaan als onder de vlag NH Collection en NH Hotels.

8000 hotelkamers
opereert NH Hotel Groep op Amerikaans grondgebied met meer dan 8.000 hotelkamers in 37 hotels, verdeeld over negen landen: Argentinië, Chili, Cuba, de Verenigde Staten, Haïti, Mexico, de Dominicaanse Republiek, Uruguay en Venezuela. Door de overname van Hoteles Royal stijgt dit aantal naar 57 hotels met meer dan 10.000 kamers en verstevigt NH Hotel Group haar aanwezigheid op het continent.
Het aandeel in de financiële resultaten uit deze regio zal eveneens toenemen, momenteel is de revenue uit Zuid-Amerika 6% van het totaal.

"Deze acquisitie zorgt voor groei in Latijns-Amerika, één van de kerndoelen in ons strategisch vijfjarenplan, zonder dat we afwijken van onze overige toezeggingen en projecten. We zijn er zeker van dat de integratie van de hotels van Hoteles Royal in ons portfolio natuurlijk en gemakkelijk zal verlopen, gezien de match die er is op het gebied van product en positionering. We zien de integratie dit jaar vol vertrouwen tegemoet," aldus Federico González Tejera.


Vooruitzicht voor 2015
González Tejera spreekt optimisme uit over de vooruitzichten voor 2015, gedreven door herstel in de business, met name in de tweede helft van 2014. NH Hotel Group verwacht een EBITDA-groei van rond de 30% en een RevPAR-groei van meer dan 5% in 2015, dankzij de continuering van het strategisch vijfjarenplan en de bijdrage van Hoteles Royal hierin. De herpositioneringsstrategie gaat onverminderd door met plannen voor herinrichting van 40 hotels in 2015 en ook volgt verdere implementatie van de MICE-innovaties, zoals de 3D Holographic Telepresence technologie, in belangrijke markten als Nederland, Italië, Duitsland en Mexico.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: