Onderzoek: hotelboekingen komen binnen via deze kanalen

5 februari 2019 | Thijs Jacobs

SiteMinder, een platform voor de acquisitie van gasten uit de hotelbranche, onthulde vandaag de jaarlijkse lijsten van de kanalen die in 2018 de hoogste totale boekingsinkomsten hebben opgeleverd voor hotels in Nederland en andere top-reisbestemmingen in de wereld. Variërend van directe hotelwebsites tot een nieuw scala aan kanalen van derden, weerspiegelt de diversiteit van de lijsten dit jaar een toename van de keuze van de consument die hotels dwingt om te concurreren en daarom zaken te doen via meer boekingskanalen dan ooit tevoren.

Enorme groei online kanalen

SiteMinder's algemeen directeur, Mike Ford, merkt op dat de toegenomen diversiteit ook een indicatie is van een boekingslandschap dat de afgelopen jaren is geëxplodeerd en geen tekenen van vertraging vertoont. Volgens Euromonitor International zijn de wereldwijde online hotelverkopen de afgelopen tien jaar meer dan 264 miljard dollar gestegen tot meer dan 170% groei in de afgelopen tien jaar, waarvan alleen al meer dan 13% in het afgelopen jaar.

"Dit jaar vonden we bijna 20 boekingskanalen die voor het eerst in onze lijsten zijn opgenomen. Dus terwijl de populairdere merken blijven domineren, zien we een breder scala aan spelers ontstaan. Deze trend weerspiegelt niet alleen de steeds groter wordende lijst van opties die nu beschikbaar zijn voor reizigers die hun verblijf boeken, maar ook de daaruit voortvloeiende behoefte van hotels om op meer boekingskanalen te zijn dan ooit om gelijke tred te houden met de eindeloze wegen naar aankoop", zegt de heer Ford.

Op basis van de totale bruto-omzet van de klanten van SiteMinder in Nederland, waren de 12 beste hotelboekingskanalen in 2018:

1.    Booking.com
2.    Expedia
3.    Hotel websites (direct bookings)
4.    Hotelbeds (incl. GTA + Tourico)
5.    Hostelworld Group
6.    Agoda    7.    Global distribution systems
8.    HRS - Hotel Reservation Service
9.    Sunhotels
10.    Voordeeluitjes
11.    Totalstay
12.    Lastminute.com.

"Het aantal reizen naar Nederland bedroeg vorig jaar 18,6 miljoen, een stijging van 83% ten opzichte van 10 jaar geleden. Terwijl deze groei kansen biedt, stelt het enorme volume hotels ook voor de uitdaging om zaken te verwerven uit een veranderende mix van potentiële gasten", zegt Rebeca Rubio, Country Manager - Nederland bij SiteMinder. "Onze lijst laat zien welke kanalen de hoogste totale omzet voor de hoteleconomie van het land hebben behaald. Met name nu het Nederlandse Voordeeluitjes in beeld komt, is het duidelijk dat lokale hotels niet alleen internationale reizigers moeten aantrekken, maar ook binnenlandse".

Het platform van SiteMinder verwerkte in 2018 meer dan 87 miljoen online boekingen - 166 per minuut. De boekingen bedroegen in totaal US$28,7 miljard (€25,6 miljard) aan inkomsten voor de 30.000 hotelklanten wereldwijd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: