Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

11 juni 2019 | Thijs Jacobs

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. 

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang. Ook voor de hotellerie, want het gaat er in jouw hotel vooral om dat je gastvrij ben en dat je een goede service biedt aan je gasten. En daarom wil je zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens.

In jouw hotel heb je hiermee te maken

Denk bijvoorbeeld aan de gegevens die je registreert om een reservering mogelijk te maken, e-mailadressen die je gebruikt om (potentiële) gasten op de hoogte te houden van leuke aanbiedingen of eventuele dieetvoorkeuren die je noteert voor een optimale service.

Herkenbaar?

Alle handelingen die je met deze gegevens verricht vallen onder de privacywetgeving. Sinds 25 mei 2018 kennen we in Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als geldende privacywetgeving. De AVG is er ter bescherming van de persoonlijke gegevens van jouw gasten en legt bepaalde verplichtingen aan je op over hoe je hier zorgvuldig mee omgaat.

Tips om 'AVG-proof' te werken:

Zorg dat je aan (potentiële) gasten rechtsgeldige toestemming vraagt voor het toesturen van nieuwsbrieven.
Zorg dat je websitebezoekers op de juiste manier informeert over de cookies die je op je website gebruikt.
Weet hoe je moet omgaan met datalekken, en zorg dat je intern de juiste procedures en documenten klaar hebt liggen.
Vergeet niet dat ook je medewerkers het recht op privacy hebben, en dat je hen over de omgang met hun gegevens dient te informeren.
Denk eraan dat je de juiste schriftelijke afspraken maakt met partijen die in jouw opdracht persoonsgegevens verwerken.

 

Alles weten over privacywetgeving?

Natuurlijk behoeft deze lijst met tips enige toelichting. Wil je echt zeker weten of je op de goede weg bent? Volg dan de training 'Privacy voor de hotellerie' van HM Academy op 25 juni of 8 oktober 2019. Meer info vind je via deze link.  

 

Reviews van cursisten:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: