Pluk de vruchten van generatie Y

8 november 2016 | Jorien Slager

“Generatie Y is nu actief op de arbeidsmarkt en heeft een heel eigen manier van denken en doen waar je vooral de vruchten van moet plukken.” Bart Götte is business futurist, psycholoog en innovatieaanjager. 

Generatie Y kan goed samenwerken, is digitaal onderlegd, communiceert snel en bij voorkeur digitaal en vindt autonomie en zelfsturing ontzettend belangrijk. “Als je ze vrij laat, zal je zien dat er mooie dingen gebeuren. Maar je moet ze de ruimte geven. Generatie X, de veertigers van nu, heeft daar moeite mee en vindt het lastiger om hen fouten te laten maken om er van te leren. Daarnaast moet je medewerkers van generatie Y als team laten functioneren en hen daarin zelfsturend laten zijn. 

Binden, boeien en loslaten

“Het is niet lastig om medewerkers aan je branche te binden. Net als eerdere generaties kiest ook generatie Y niet zomaar voor het hotelvak. Medewerkers van deze generatie aan je organisatie binden, is daarentegen een stuk lastiger. De millennials vinden een goede balans in het leven belangrijk, dus je moet aantrekkelijk blijven. Generatie Y is meer dan andere generaties geneigd om diversiteit en flexibiliteit in hun functie aan te brengen. Een functie die dag in dag uit bestaat uit dezelfde voorgeschreven werkzaamheden verveelt snel. En verveling of gebrek aan variatie en uitdaging resulteert in de zoektocht naar een andere werkgever. Daarnaast willen ze graag inspraak, verantwoordelijkheid om zelf onderdelen van het werk  in te richten en de gelegenheid krijgen om feedback te geven. Doe je dit niet, dan is loyaliteit ver te zoeken.”

Imago

“Generatie Y is in vergelijking met eerdere generaties gevoeliger voor de reputatie van een werkgever. Een imago van het uitbuiten van medewerkers zorgt er voor dat je minder toegang hebt tot de talenten op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werksfeer en een goede werkomgeving ook belangrijk.”

“De samenleving wordt complexer, dynamischer en turbulenter. Een vaste baan is niet vanzelfsprekend en vaste contracten zijn een uitzondering. Dat is niet erg, generatie Y wil niet perse een vaste baan met een vast contract. De consequenties hiervan ervaren ze wel als vervelend. Het is lastig om een huis te kopen en een gezinsleven te starten.”

Generatie Y als klant

“In de toekomst zal  de hotellerie zich ook steeds meer moeten gaan richten op Generatie Y als klant. Dat wordt nog een hele uitdaging. Er zijn al andere alternatieven waar deze, maar ook eerdere generaties, gebruik van maken zoals Airbnb. Maar generatie Y heeft vaak ook een groot wereldwijd netwerk van informele contacten. Een hotelovernachting is een optie, maar als je kijkt naar het gedrag van deze generatie zie je ook dat ze heel makkelijk een gratis slaapplek weten te ritselen via dat netwerk.”

HotelTech 2016

“Je wordt je bewust van je eigen vooroordelen over generatie Y. Daarnaast wordt duidelijk waar hun gedrag en houding vandaan komen. Je leert het hoop ik ook te waarderen. De organisatie in de hotellerie kan op onderdelen anders. In hotels ligt nogal eens een handboek waarin staat wanneer wat precies gedaan moet worden. Dat maakt een werkplek voor deze generatie zeker niet leuker. Daar zit ook het contrast. Generatie X is extreem efficiënt en wil alle fouten voorkomen. Dat standaardiseert werk, maar is ook saai en individualistisch ingericht. Mijn advies zou zijn: richt je meer op het geven van  feedback op de output en leg de werkwijze  meer in handen van generatie Y. Ze kunnen die verantwoordelijkheid samen als team heel goed aan.”

Nog niet ingeschreven voor HotelTech 2016, waar Bart Götte spreekt? Hier regel je het.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: