Pluk de vruchten van generatie Y

8 november 2016 | Jorien Slager

“Generatie Y is nu actief op de arbeidsmarkt en heeft een heel eigen manier van denken en doen waar je vooral de vruchten van moet plukken.” Bart Götte is business futurist, psycholoog en innovatieaanjager. 

Generatie Y kan goed samenwerken, is digitaal onderlegd, communiceert snel en bij voorkeur digitaal en vindt autonomie en zelfsturing ontzettend belangrijk. “Als je ze vrij laat, zal je zien dat er mooie dingen gebeuren. Maar je moet ze de ruimte geven. Generatie X, de veertigers van nu, heeft daar moeite mee en vindt het lastiger om hen fouten te laten maken om er van te leren. Daarnaast moet je medewerkers van generatie Y als team laten functioneren en hen daarin zelfsturend laten zijn. 

Binden, boeien en loslaten

“Het is niet lastig om medewerkers aan je branche te binden. Net als eerdere generaties kiest ook generatie Y niet zomaar voor het hotelvak. Medewerkers van deze generatie aan je organisatie binden, is daarentegen een stuk lastiger. De millennials vinden een goede balans in het leven belangrijk, dus je moet aantrekkelijk blijven. Generatie Y is meer dan andere generaties geneigd om diversiteit en flexibiliteit in hun functie aan te brengen. Een functie die dag in dag uit bestaat uit dezelfde voorgeschreven werkzaamheden verveelt snel. En verveling of gebrek aan variatie en uitdaging resulteert in de zoektocht naar een andere werkgever. Daarnaast willen ze graag inspraak, verantwoordelijkheid om zelf onderdelen van het werk  in te richten en de gelegenheid krijgen om feedback te geven. Doe je dit niet, dan is loyaliteit ver te zoeken.”

Imago

“Generatie Y is in vergelijking met eerdere generaties gevoeliger voor de reputatie van een werkgever. Een imago van het uitbuiten van medewerkers zorgt er voor dat je minder toegang hebt tot de talenten op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werksfeer en een goede werkomgeving ook belangrijk.”

“De samenleving wordt complexer, dynamischer en turbulenter. Een vaste baan is niet vanzelfsprekend en vaste contracten zijn een uitzondering. Dat is niet erg, generatie Y wil niet perse een vaste baan met een vast contract. De consequenties hiervan ervaren ze wel als vervelend. Het is lastig om een huis te kopen en een gezinsleven te starten.”

Generatie Y als klant

“In de toekomst zal  de hotellerie zich ook steeds meer moeten gaan richten op Generatie Y als klant. Dat wordt nog een hele uitdaging. Er zijn al andere alternatieven waar deze, maar ook eerdere generaties, gebruik van maken zoals Airbnb. Maar generatie Y heeft vaak ook een groot wereldwijd netwerk van informele contacten. Een hotelovernachting is een optie, maar als je kijkt naar het gedrag van deze generatie zie je ook dat ze heel makkelijk een gratis slaapplek weten te ritselen via dat netwerk.”

HotelTech 2016

“Je wordt je bewust van je eigen vooroordelen over generatie Y. Daarnaast wordt duidelijk waar hun gedrag en houding vandaan komen. Je leert het hoop ik ook te waarderen. De organisatie in de hotellerie kan op onderdelen anders. In hotels ligt nogal eens een handboek waarin staat wanneer wat precies gedaan moet worden. Dat maakt een werkplek voor deze generatie zeker niet leuker. Daar zit ook het contrast. Generatie X is extreem efficiënt en wil alle fouten voorkomen. Dat standaardiseert werk, maar is ook saai en individualistisch ingericht. Mijn advies zou zijn: richt je meer op het geven van  feedback op de output en leg de werkwijze  meer in handen van generatie Y. Ze kunnen die verantwoordelijkheid samen als team heel goed aan.”

Nog niet ingeschreven voor HotelTech 2016, waar Bart Götte spreekt? Hier regel je het.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: