Pluk de vruchten van generatie Y

8 november 2016 | Jorien Slager

“Generatie Y is nu actief op de arbeidsmarkt en heeft een heel eigen manier van denken en doen waar je vooral de vruchten van moet plukken.” Bart Götte is business futurist, psycholoog en innovatieaanjager. 

Generatie Y kan goed samenwerken, is digitaal onderlegd, communiceert snel en bij voorkeur digitaal en vindt autonomie en zelfsturing ontzettend belangrijk. “Als je ze vrij laat, zal je zien dat er mooie dingen gebeuren. Maar je moet ze de ruimte geven. Generatie X, de veertigers van nu, heeft daar moeite mee en vindt het lastiger om hen fouten te laten maken om er van te leren. Daarnaast moet je medewerkers van generatie Y als team laten functioneren en hen daarin zelfsturend laten zijn. 

Binden, boeien en loslaten

“Het is niet lastig om medewerkers aan je branche te binden. Net als eerdere generaties kiest ook generatie Y niet zomaar voor het hotelvak. Medewerkers van deze generatie aan je organisatie binden, is daarentegen een stuk lastiger. De millennials vinden een goede balans in het leven belangrijk, dus je moet aantrekkelijk blijven. Generatie Y is meer dan andere generaties geneigd om diversiteit en flexibiliteit in hun functie aan te brengen. Een functie die dag in dag uit bestaat uit dezelfde voorgeschreven werkzaamheden verveelt snel. En verveling of gebrek aan variatie en uitdaging resulteert in de zoektocht naar een andere werkgever. Daarnaast willen ze graag inspraak, verantwoordelijkheid om zelf onderdelen van het werk  in te richten en de gelegenheid krijgen om feedback te geven. Doe je dit niet, dan is loyaliteit ver te zoeken.”

Imago

“Generatie Y is in vergelijking met eerdere generaties gevoeliger voor de reputatie van een werkgever. Een imago van het uitbuiten van medewerkers zorgt er voor dat je minder toegang hebt tot de talenten op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werksfeer en een goede werkomgeving ook belangrijk.”

“De samenleving wordt complexer, dynamischer en turbulenter. Een vaste baan is niet vanzelfsprekend en vaste contracten zijn een uitzondering. Dat is niet erg, generatie Y wil niet perse een vaste baan met een vast contract. De consequenties hiervan ervaren ze wel als vervelend. Het is lastig om een huis te kopen en een gezinsleven te starten.”

Generatie Y als klant

“In de toekomst zal  de hotellerie zich ook steeds meer moeten gaan richten op Generatie Y als klant. Dat wordt nog een hele uitdaging. Er zijn al andere alternatieven waar deze, maar ook eerdere generaties, gebruik van maken zoals Airbnb. Maar generatie Y heeft vaak ook een groot wereldwijd netwerk van informele contacten. Een hotelovernachting is een optie, maar als je kijkt naar het gedrag van deze generatie zie je ook dat ze heel makkelijk een gratis slaapplek weten te ritselen via dat netwerk.”

HotelTech 2016

“Je wordt je bewust van je eigen vooroordelen over generatie Y. Daarnaast wordt duidelijk waar hun gedrag en houding vandaan komen. Je leert het hoop ik ook te waarderen. De organisatie in de hotellerie kan op onderdelen anders. In hotels ligt nogal eens een handboek waarin staat wanneer wat precies gedaan moet worden. Dat maakt een werkplek voor deze generatie zeker niet leuker. Daar zit ook het contrast. Generatie X is extreem efficiënt en wil alle fouten voorkomen. Dat standaardiseert werk, maar is ook saai en individualistisch ingericht. Mijn advies zou zijn: richt je meer op het geven van  feedback op de output en leg de werkwijze  meer in handen van generatie Y. Ze kunnen die verantwoordelijkheid samen als team heel goed aan.”

Nog niet ingeschreven voor HotelTech 2016, waar Bart Götte spreekt? Hier regel je het.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: