Prettige feestdagen.HTTP.NED.WWW

11 december 1996 | Redactie

Heeft u nog geen eigen web? Wat is eigenlijk uw homepage adres? Werkt u nog met dos? Sjonge, u heeft een laag digi-gehalte! Surfen, Internet, Wetsuite, Intra net, Netscape, Browsen, ISDN en alles digitaal? Bekruipt u soms ook het gevoel dat die nieuwe spelling toch veel meer inhoudt dan u dacht?

Mij wel! Terwijl in mijn optiek nog een groot gedeelte van de samenleving simpelweg met potlood en papier in de weer is,  gaat de ontwikkeling steeds sneller. En je telt - zo wil men je doen geloven - echt niet meer mee als je niet meedoet met de communicatietrend. Nou, als ik niet uitkijk, raak ik straks verstrikt in mijn eigen web.

Wat moeten wij hier nu allemaal mee ? De huidige ontwikkeling doet mij denken aan de eerste ontwikkeling op het gebied van Videotext. Weet u nog? U kon toen een pagina kopen (later werd het gratis) waarop u vervolgens uw bedrijfsinformatie kon zetten, en dan zouden de boekingen vanzelf wel volgen. Nu zie ik opnieuw tal van aanbieders - pardon, dat heet tegenwoordig 'providers' - zich op onze sector storten. Allemaal met prachtige mogelijkheden om zo snel mogelijk ook reserveringen te kunnen boeken via dat prachtige internet. En voor een kleine fl 1000,- bent u het eerste jaar helemaal klaar.

Bladeren

De grote vraag blijft echter, of uw doelgroep al voldoende surfervaring heeft om uw bedrijf op deze wijze te benaderen. Denk bijvoorbeeld eens aan de doelgroep 'de 50-plussers' en hun gemiddelde computerervaring. Naar alle waarschijnlijkheid zullen deze mensen vooralsnog niet zo snel over stappen op het elektronisch reserveren van hun hotelkamer, of hun vakantie. Maar ook twintigers en dertigers die de hele dag misschien al met de computer bezig zijn, vinden het waarschijnlijk voorlopig nog veel prettiger om gewoon een folder, krant of reisgids door te bladeren. Daarnaast komt er een moment dat deze mensen in de gaten krijgen dat op deze wijze informatie verzamelen toch ook echt geld kost. (Ook al betaal je tegenwoordig per seconde voor het gebruik van een telefoonlijn.) De vraag is dan, of men voor het boeken van de hotelkamer deze kosten wil maken, nadat 'het nieuwe' er van af is.

Natuurlijk zal men, als het gaat om internationale boekingen en reserveringen in de zakelijke sfeer, steeds meer gebruik gaan maken van de elektronische snelweg. Toch zal het naar mijn mening nog wel enige tijd duren voordat het voor een gemiddeld hotel noodzakelijk is om een eigen homepage op Internet te hebben. (Dat zal het uiteindelijk zeker worden.) Voorlopig kan u, naar mijn mening, dat geld veel beter gebruiken voor een klantvriendelijke actie. Misschien met de kerst ook de hotelkamers versieren. Of de mailing eens wat creatiever maken. Of  eens een keer een 'opvallende advertentie' plaatsen. Of het personeel met Kerst eens kerstkleding laten dragen.

Of laat bij elke reservering voor uw prachtige Kerstarrangement de mensen thuis een kerstkrans bezorgen. Zo zijn er nog talloze mogelijkheden. En laten we nou niet allemaal hetzelfde gaan doen. Ga eens een uurtje aan tafel zitten met uw vaste brigade. U komt dan vanzelf op veel leukere ideeën. Ik wens u geen prettige feestdagen, doch hele drukke feestdagen met ongelofelijk veel omzet! Dan kunt u met een tevreden gevoel in januari een beetje bijkomen.

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: