U heeft gezocht op : Hans van Spronsen

19 februari 2021
De hagelnieuwe Hospitality Management

Over een aantal dagen valt de hagelnieuwe Hospitality Management bij iedere hotelier op de deurmat. Een inhoudelijk ijzersterk nummer met een interview met Erwin van der Graaf; Vice President Operations namens Accor. Hij ziet de pijn van nu, maar kijkt ook over de crisis heen. Er is licht aan het ei ...

13 januari 2021 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

24 december 2020 Achtergronden
Dit lees je in de decemberuitgave van Hospitality Management

Deze week valt de decemberuitgave van Hospitality Management bij alle hoteliers in Nederland op de mat. We warmen je alvast op met een voorproefje van wat komen gaat en wensen je hierbij alvast hele fijne feestdagen toe. Wil je de decemberuitgave digitaal lezen? Dan kun je deze downloaden via de ...

10 november 2020 Columns Hans van Spronsen
Wellness in tijden van corona

Ten tijde van een pandemie is een focus op de gezondheid het allerbelangrijkste, dat weet iedereen. Wellness en saunabezoek kunnen een positieve impuls geven aan die gezondheid en daarom is het ook heel fijn dat de hotels deze service weer kunnen bieden. Maar ook hier geldt: een aantal aanpassingen ...

21 oktober 2020 Columns
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘ ...

29 juli 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec ...

19 april 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: Hoe gaan we het doen n.C.?

Ik schrijf deze column midden in roerige tijden, waarin wij voor onze klanten druk aan het werk zijn om alle mogelijke hulp te mobiliseren. Op 15 maart stond de horeca even stil en daarna is een groot deel van de ondernemers druk aan het werk gegaan met oplossingen. Gaan bezorgen, sluiten en gaan kl ...

13 maart 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: Slapen in een kartonnen hotel?

Karton als bouwmateriaal, je ziet en hoort steeds vaker, met wisselend succes. Kijkers van ‘Ik Vertrek’ zullen beamen dat een kartonnen huis kopen in Spanje wellicht niet het beste idee is maar onze topatleten liggen deze zomer tijdens de Olympische spelen allemaal op comfortabele, karto ...

20 januari 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle ...

11 oktober 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o ...

12 augustus 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

Ik ben als mens gek op extra aandacht, gewoon iets kleins speciaal voor mij. Eigenlijk gil ik om herkenning en erkenning, zoals al uw gasten, neem ik aan. Eigenlijk ben ik een ‘aandachtfetisjist’ en als ik die krijg, geef ik nog makkelijker geld uit en ben ik tegelijkertijd veel positiev ...

18 juni 2019 Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa ...

15 mei 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: Groene marketing

De wereld komt langzamerhand in beweging voor een beter klimaat. Ons kabinet heeft grootste plannen, we hebben klimaattafels en klimaatmarsen, maar natuurlijk ook de recente verkiezingen waar dit item een belangrijke rol speelde. Kortom, het lijkt erop dat de mens van vandaag de dag hier bewust mee ...

16 januari 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

Grote hotelketen gehackt, miljoenen gegevens van gasten liggen op straat. Nieuws van een paar weken geleden maar dat, als het goed is, alle hoteliers op scherp zet. Helemaal vervelend als u bent aangesloten bij deze club of als je er gast bent, zoals ondergetekende. Maar uit het feit dat dit kan geb ...

14 november 2018 Columns
Column Hans van Spronsen: ''U heeft geen komende herinneringen''

Ik was al zo’n vier dagen op vakantie toen ik op mijn telefoon de opmerking las: ‘u heeft geen komende herinneringen’. Wat mij betreft waren er twee opties, ik heb opeens zwaar alzheimer óf ik ben zonder dat ik het in de gaten had doodgegaan. Want wat betreft komende herinne ...

9 mei 2018 Columns
Column Hans van Spronsen: kritische gasten, wat een weelde

Recent was ik betrokken bij een hotel dat in de afgelopen twee jaar zijn rating op de verschillende boekingssites zag dalen met een procentpunt. De beoordeling werd daarmee niet vreselijk dramatisch en dus werd de daling niet als echt belangrijk ervaren door het bedrijf. Gelukkig waren de effecten, ...

17 januari 2018 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Tevreden met uw score op de reserveringssites?

Al een ‘mooie’ score op de reserveringssites? Gefeliciteerd! Waardering van uw gast is natuurlijk altijd erg mooi en zeker belangrijk voor toekomstige business. Uw potentiële gasten kijken naar het cijfer dat er staat en combineren dat met hun budget of specifieke wensen. De vraag i ...

18 november 2017 Achtergronden Interview
De Weekendselectie: Duurzame hotels, hoteltrends en happy end

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

7 oktober 2017 Columns Achtergronden Interview
De Weekendselectie: Rustiek Drenthe, vernieuwd Golden Tulip Hotel en watten

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

4 oktober 2017 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Watte? Wie legt u in de watten?

Eens in de zoveel tijd weten hoteliers je weer eens te verbazen met ongastvrije gebaren. Je hebt maanden van te voren een hotelkamer geboekt en vlak voor de reis krijg je een e-mailtje met de korte mededeling (om welke reden dan ook): 'Uw hotelkamer is niet beschikbaar'. Veel te vaak sl ...

29 juli 2017 Achtergronden
De weekendselectie: Meelezers, hotelomzet en badkamerverdriet

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat u de afgelopen week iets heeft gemist, vindt u in de weekendselectie drie artikelen die afgelopen week zijn geplaatst op onze website. Wat dacht u ...

28 juli 2017 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Badkamerverdriet

Nog niet zo heel lang geleden was een voorbeeld van luxe in de hotellerie een badkamer met een bad. U kon daar zelfs nog een hogere kamerprijs voor vragen. En als er dan een bad in was gezet, dan werd er vaak als compromis een douche boven gehangen. DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITA ...

13 mei 2017 Achtergronden Interview
De weekendselectie: Fotografie, Onno Kokmeijer en hotelkeukens

De week is weer voorbij, dus tijd voor de weekendselectie. Wij selecteerden weer een paar artikelen om het weekend mee door te komen, of om te ontspannen tijdens de koffie. Wat dacht u van: - Zeven fotografietips die uw hotelboekingen een boost kunnen geven - Een video van Onno Kokmeijer, w ...

9 mei 2017 Columns
Column Hans van Spronsen: Future proof?

De mens zal steeds ouder worden...Dit is een terugkerend item in de media. Volgens medische profeten worden we in de toekomst allemaal 100 jaar of ouder. Dat gaat nogal wat beteken voor de samenleving, want ouder worden zal ook in de toekomst gepaard gaan met gebreken. Over 8 jaar is naar verwachtin ...

20 april 2017 Achtergronden Interview
Download de nieuwste Hospitality Management

De nieuwste editie van Hospitality Management is uit! In deze bomvolle uitgave vindt u weer interessante interviews, achtergronden en need-to-know informatie. De uitgave is hier gratis te downloaden. In deze uitgave is er een interview met Hans Pieters en Paul Westra van Utrecht City Hotels, die ...

18 februari 2017 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: to innovate or not to innovate

Regelmatig bespreken wij intern de trends die worden gespot door onze collega’s van horecatrends.com. Het blijft bijzonder om te zien dat bijvoorbeeld Airbnb als trend wordt beschreven, terwijl de echte trend juist de technische ontwikkeling achter het platform Airbnb is. Die ontwikkeling maak ...

21 december 2016 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2017, het jaar van de hotelier

Een nieuw jaar staat op het punt van beginnen. De budgetten zijn gemaakt en het beleidsplan is af. De marktomstandigheden lachen u toe en u bent er klaar voor om van 2017 een geweldig jaar te maken. Een jaar vol uitdagingen met paar onzekere aspecten. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als een hoteli ...

4 november 2016 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: de kracht van verbazing

Bij alles wat mensen doen, ondergaan of bedenken hebben zij een verwachting. Dit geldt bij elke menselijke activiteit, hoe groot of hoe klein ook. We ervaren dit vaak niet omdat we nou eenmaal veel doen zonder er echt bij stil te staan. Maar er is altijd een verwachting. Als je naar een verjaardag g ...

29 september 2016 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Disrupt or be disrupted, is that the question?

Alles is op dit moment ‘disrupting’ in de moderne samenleving. Het woord van deze tijd. Uber is disrupting, Airbnb is disrupting en naast deze twee voorbeelden zijn nog veel meer nieuwe bedrijven dat. Wat is disrupting eigenlijk? De letterlijke vertaling is ‘verstoring’ of &l ...

22 juni 2016 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: More is less and less

Wat mij nu al jaren opvalt in hotels op elk niveau in de wereld, zijn de beperkingen van de hotelsystemen met betrekking tot gastloyaliteit. Natuurlijk ontwikkelen de hotelketens allerhande loyaliteitsprogramma’s, maar ook deze zijn met name gericht op mijn volgende bezoek. Als hotelier wee ...

27 mei 2016
Hospitality Management 25 jaar: Hans van Spronsen “Ik werd adjunct-directeur van een jeugdherberg"

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Tijd om terug te blikken op items die de aandacht trokken. Hans van Spromsen schrijft al jarenlang columns voor Hospitality Management en in 2001 blikte Hans al terug op vijf jaar columns in Hospitality Management. Hieronder lees je dit interview uit 2001. ...

21 april 2016 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Het is moeilijk bescheiden te blijven

Altijd lastig om bescheiden te blijven als je vaak te horen krijgt dat je het zo goed doet. Als de bezetting toeneemt, de gemiddelde kamerprijs stijgt en de ratings oplopen op de recensiesites, bijvoorbeeld. Kortom, als het bedrijf steeds beter gaat draaien, ligt het allergrootste gevaar op de loer. ...

25 februari 2016
Hoog op smaak

Beleven, een toevoegde waarde creëren, is ‘hot and happening’. De heersende opinie is dat de hedendaagse mens meer en meer kicks en belevenissen wil meemaken en zich steeds meer gaat gedragen als ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Dientengevolge zijn we steeds meer en extremere 'belevenissen' aan het c ...

22 december 2015 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: #weetwattevragen

Weet wat te vragen in plaats van #durftevragen. Enquêtes vliegen mij om de oren na een geslaagd hotelbezoek. Vragen over alle faciliteiten van het hotel, de service, de locatie enzovoorts. Ik snap dat, want als het goed is wordt mijn input gebruikt om de dienstverlening te verbeteren. Wat ik n ...

24 juli 2015
Ruim baan voor de Mens

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijking: ...

22 juli 2015 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Ruim baan voor de Mens

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijkin ...

6 mei 2015 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Upgrade to happiness

Dr. Thomas Gilovich (Professor in de psychologie, Cornell University) onderbouwt in een artikel dat ik recent heb gelezen wat ik al jaren roep: wat wij beleven is een belangrijker deel van ons ‘zijn’ dan hetgeen wij bezitten. Hij bevestigt in het artikel dat we gelukkiger worden van wat we belev ...

22 februari 2015 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Uw voorpui is bepalend voor uw succes

Dat de voorpui bepalend is voor uw succes weten we natuurlijk allemaal. Kijk naar hotels overal op de wereld en je ziet dat daar veel energie wordt gestoken in de voorpui van het hotel. Een opvallende entree en lobby springen vaak ook in het oog. Alles wordt er aan gedaan om deze aanblik zo aantrekk ...

27 december 2014 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Inbreiden

Het aantal ZZP’ers is de laatste jaren enorm sterk gestegen en zal naar verwachting nog verder toenemen. Misschien zijn we allemaal wel ZZP’er over vijftien jaar. Juist in beroepsgroepen waar men veel met computers moet werken of met mensen moet praten, neemt dit aantal ZZP’ers ste ...

10 november 2014 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: receptierobot, de toekomst?

Recent kwam onze minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid met de mededeling dat de robotisering in de komende decennia maar liefst 3,5 miljoen banen zou gaan vernietigen. Een boodschap met enige impact in de samenleving. Alhoewel: voor de meeste mensen zal de boodschap toch iets hebben van de z ...

17 september 2014 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: boeien en binden

Als columnist moet ik ervoor zorgen dat u elke keer weer met plezier mijn column leest, net zo als u uw gasten moet boeien en binden. De triggers vinden die zorgen dat uw gasten een heel prettig verblijf in uw hotel hebben en als het even kan dat ze er ook voor terugkomen. Volgens mij betekent dit d ...

27 mei 2014 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: omzeil de OTA's

Het blijft ons bezig houden, de verhouding met de OTA's. Ik heb al vaker geschreven over dit onderwerp, met onder andere de insteek: 'If you can't beat them, join them'. Want dat wij de machtsstrijd van de OTA's hebben verloren, is inmiddels iedereen wel duidelijk. Toch is door ...

24 februari 2014 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: van gast naar ambassadeur

Algemeen is bekend dat veel bedrijven - in alle sectoren - feitelijk de bestaande klanten verwaarlozen ten opzichte van potentiële klanten. Iedereen kent het voorbeeld uit de tijdschriftenbranche, waar abonnees gelokt worden met prachtige kortingen en de al eerder binnengehaalde abonnees geneg ...

28 november 2013
Een goede start

Meestal krijg je een drankje aangeboden als je moet wachten bij een autodealer, of als je gewoon bij mensen op bezoek komt. Ook in de grote supermarkten staat een koffiemachine ter beschikking van dorstige consumenten. Het is een soort van welkom heten, een teken van aandacht geven. Vreemd eigenli ...

9 oktober 2013
's-Hertogenbosch Meest Gastvrije Stad

De stad ’s-Hertogenbosch is voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot Meest Gastvrije Stad van Nederland. Het is de vijfde keer dat op basis van uitgebreid onderzoek de gastvrijheidsbeleving van ruim achtduizend bezoekers van de eenentwintig grootste steden van het land in kaart is gebracht. H ...

19 september 2013 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Generatie 0.0

Ik word ouder en daardoor misschien ook wel een beetje koppiger. Ik doe bijvoorbeeld niet mee op Facebook. En ook niet op Twitter. En als ik toch aan het bekennen ben, ook niet op Vine, Pinterest of The Fancy. Eigenlijk ben ik dus heel ouderwets. Maar mijn geestverwanten en ik zijn wel gasten van d ...

12 september 2013
Nieuwste editie Hospitality Management

De nieuwste editie van Hospitality Management verschijnt één dezer dagen bij iedere hotelier. Hotelketen easyHotel gaat in een tijd waar ‘upgrading’ het toverwoord is terug naar de basis, zonder poespas en overbodige luxe. Hotelrestaurant Bij Jef uit Texel gooit het juist over een andere boe ...

30 juni 2013
Stille ambassadeurs

Druk bezig, in deze barre tijden, met het promoten van het hotel? Nieuwe acties aan het verzinnen? Aanbiedingen die vier dagen gelden - al dan niet met een klok op de internetsite - 'secret deals' op Bookings en ga zo maar door? De marketingafdeling draait op volle toeren, want het budget moet geh ...

27 april 2013
Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?

In februari van dit jaar hebben we weer heel wat ophef gehad over het wel of niet verbieden van het verhuren van appartementen of kamers, via platformen als Airbnb en Couchsurfing. Amsterdam neigde naar een verbod, maar uiteindelijk besloten de gemeente en Airbnb om te gaan samenwerken, teneinde d ...

24 februari 2013 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Het zogenaamde 8 = 6 principe

In deze tijd van onbeperkte reclame-impulsen via de nieuwe media is het de vraag hoe bekend uw hotel nu eigenlijk is. Vaak denken wij dat ons bedrijf een hoge mate van bekendheid geniet omdat het nu eenmaal al twintig of dertig jaar bestaat. Helaas is niets minder waar. Over het algemeen valt de na ...

22 december 2012 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Trends 2013: het jaar van het knokken

Als moderne, serieuze columnist zou ik hier eigenlijk een mooi lijstje moeten geven met de verwachte trends voor 2013. Zoiets als bloemkoolschuim in het restaurant, bietensap in het cafébedrijf en het 'zingende kussen' in de hotellerie. En helemaal hip: het aanbieden van halve overnac ...

12 november 2012 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Hotel van de toekomst?

Rustig in het najaarszonnetje zittend, vloog een gedachte bij mij naar binnen. Ik probeerde deze 'ingeving' van mij af te schudden, maar hij bleef hardnekkig hangen. Hoe zou het hotel in de toekomst eruit zien? Basel 2 of Basel 3; welke richtlijnen zijn er nu? Welke hangen de financië ...

22 september 2012 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Kunt u op een ander moment even terugbellen?

Wat is gastvrijheid verlenen toch een ongelooflijk ingewikkeld vak! En wat wordt het dagelijks enorm onderschat. Een voortreffelijke gastheer of gastvrouw zijn is echt razend moeilijk. Ook omdat het 365 dagen per jaar waargemaakt moet worden. Groot respect voor al degenen die het dagelijks lukt om h ...

14 september 2012
Hans van Spronsen: Ander moment terugbellen?

Wat is gastvrijheid verlenen toch een ongelooflijk ingewikkeld vak! En wat wordt het dagelijks enorm onderschat. Een voortreffelijke gastheer of gastvrouw zijn is echt razend moeilijk. Ook omdat het 365 dagen per jaar waargemaakt moet worden. Groot respect voor al degenen die het dagelijks lukt ...

29 juni 2012
Hans van Spronsen: Even wakker worden!

De afgelopen weken stond de vakpers er vol mee: ‘hotelveilingsites funest voor het rendement’. Verbijsterend dat dit als nieuws werd gebracht. Alsof u dit niet al dagelijks voelt. Toch ben ik de laatste die zegt dat je niet moet meedoen met de boekingsites. We hebben de macht uit handen gege ...

22 juni 2012 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Even wakker worden!

De afgelopen weken stond de vakpers er vol mee: ‘hotelveilingsites funest voor het rendement’. Verbijsterend dat dit als nieuws werd gebracht. Alsof u dit niet al dagelijks voelt. Toch ben ik de laatste die zegt dat je niet moet meedoen met de boekingsites. We hebben de macht uit handen ...

29 april 2012
Hans van Spronsen: Double Dip strategie

Ja hoor, daar is ie dan, de zo gevreesde Double Dip. Volgens Wikipedia zijn er wel tien verschillende definities van dit fenomeen. De definitie die mij het meeste aansprak was die van het in een saus dippen van een chipje of stukje groente, er iets vanaf bijten en dan opnieuw dippen. Sociaal gezi ...

22 december 2011 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Het jaar van de Draak

In de donkere periode aan het einde van het jaar, als de lichtjes ons de weg wijzen, vinden we genoeg momenten om weer eens stil te staan bij ons vak. "Gastvrijheid"... Iedereen heeft er verstand van en veel ervaringsdeskundigen hebben een mening. Toch is gastvrijheid meer: het vraagt een ...

20 oktober 2011 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Niet zeuren of niet meedoen

De afgelopen periode heb ik diverse malen het genoegen gehad met hoteliers te mogen debatteren over het wel of niet meedoen met de nieuwste verkoopkanalen. Laat ik één ding duidelijk stellen: ik geloof dat hotels niet goed vindbaar zijn zonder de boekingskanalen. Het is de “billb ...

15 september 2011 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Lekker slapen

Regelmatig kijk ik geamuseerd naar hoeveel energie wordt verspild door ondernemers/managers die zich druk maken over de zogenaamde NBF’s (Niet Beïnvloedbare Factoren). Denk daarbij aan aspecten als de recessie, de stijgende inkoopprijzen, de bookingssites, overheidsmaatregelen en zo voort ...

27 april 2011 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Gestresst door de hotelstresstest

Is de bankencrisis inmiddels bezworen of moet hij feitelijk nog gaan plaatsvinden? Zijn onze pensioenen nu zeker gesteld voor de toekomst of niet? Gaat het de komende periode zomeren in de economie? Kortom, hoe en wanneer is de huidige crisis afgelopen en wordt het weer 'business as usual'? ...

14 december 2010 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Ik ben toch niet gek, zeker?

Een goede vriend van mij zat helemaal in de war achter zijn laptop. Hij was bezig zijn vakantie te boeken. Maar hij twijfelde. Moest hij nu wel of niet vroeg boeken? Een echte Nederlander wil natuurlijk optimaal profiteren van de mogelijke kortingen. En de term 'vroegboekkorting' brengt hem ...

17 november 2010 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Rate parity, een tweepersoonskamer Grand Mère

In elke sector vindt een gevecht plaats over wie de baas is in het kanaal. Is dat de producent, de tussenhandelaar of de eindverkoper? In de hotellerie is de producent ook de eindverkoper, dus gaat de strijd tussen de hoteliers en de tussenhandel. In de achter ons liggende decennia werd die macht ...

16 september 2010 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Transparantie tot in de details

Als we kijken naar de kwalitatieve trends van dit moment, kunnen we er niet omheen dat transparantie steeds belangrijker wordt in de samenleving. De opkomst van de sociale media is niet meer te stuiten. Ik twitter , jij twittert, wij twitterren. En dan retweeten we ook nog regelmatig! Ik hoop dat ik ...

9 juni 2010
Column Hans van Spronsen: De afdeling Intern & Extern Crisismanagement

Als deze column verschijnt, zijn we gelukkig druk bezig met het WK en kunnen we even ontsnappen aan al die verschillende crises waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. We hebben last van de kredietcrisis en de schuldencrisis, maar tegelijkertijd van een voedsel-, energie- en ecologische crisis ...

12 april 2010 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: De sociale media zijn toch wel fijn!

In Nederland begint men er langzaam aan te wennen: het achterlaten van op- en aanmerkingen op 'review websites' of in de sociale media. De Nederlander leert langzaam dat het handig is om bijvoorbeeld even 'zoover' te bezoeken, zodat de plaatjes uit de reisgids getoetst kunnen worden ...

5 februari 2010 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Hoe moelijk kan het zijn?

Een hotelketen steekt miljoenen in het imago, is continu bezig met imago-ondersteunende activiteiten, schrijft prachtige marketing- en salesplannen, ontwikkelt uitgebreide trainingsprogramma’s... Het praatje en het plaatje zijn goed, maar het product niet. Nee, de bezetting valt niet tegen doo ...

22 december 2009 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2010: De G-factor verslaat de X-factor

U kunt stoppen met het zoeken naar de x-factor waardoor uw hotel of restaurant vol komt te zitten. Mede door de crisis is de teneur gedraaid ten faveure van alles wat simpel te bereiken en niet te kostbaar is. Ook in 2010, wanneer we langzaam verder uit het diepe dal zullen krabbelen, zal dit de gro ...

22 oktober 2009 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: DIY

DIY (do it yourself), made local, Generation G (Generosity), crowdsourcing, couchsurfing, eco-friendly, sharing, brand butlers, thruthiness... Zo kan ik met nog een heleboel andere fraaie termen de huidige trends aangeven. Wilt u weten wat dit allemaal inhoudt? Bel dan even met mijn medewerksters v ...

19 september 2009 Columns Hans van Spronsen
column Hans van Spronsen: Knorrige, lelijke senior!

Vreselijk, die oude mensen die moeite hebben met het licht in het restaurant of de lobby en dan gaan zeuren dat ze iets niet kunnen zien. Of ze klagen over de muziek die veel te hard staat. Allemaal bejaarden, alhoewel we ze tegenwoordig senioren noemen. Laatst heeft een collega nog een paar zinnen ...

17 juni 2009 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Horeca reloaded!

De elektrische auto lijkt niet meer ver weg te zijn; althans als ik de lobby van de milieuactivisten mag geloven. In een discussie met zo'n activist werd duidelijk dat de autoindustrie zich in eerste instantie op de technische mogelijkheden heeft gericht. Wat de consument nu eigenlijk wil en ver ...

11 april 2009 Financieel Ondernemen
Een goed doordachte overdracht is lonend

De media buitelen over elkaar heen in hun zucht naar negatieve berichtgeving; dat doemdenken treft ook de hotellerie. Dalende bezettingsgraden, kamerprijzen die 'gedumpt' worden... Dagbladjournalisten kijken graag naar de korte termijn. Het kan zoveel positiever! Veel faillissementen zijn ...

11 april 2009 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Crisismarketing: The Secret

Wordt de wereld ooit weer zo als die was? Die vraag houdt mij de afgelopen maanden nogal bezig. Als ik om mij heen kijk, zie ik dat zich in elk economisch theater een enorm drama afspeelt. Er is, zo lijkt het, geen sector waar het nog echt goed gaat en iedereen praat iedereen een recessiegevoel aan. ...

27 februari 2009
Hotelkamer op afbetaling

Hadden wij ook maar pakketjes producten gemaakt die niemand meer begreep en die iedereen wel wilde kopen. Hadden wij ook maar kamers verkocht aan mensen die het niet konden betalen. Dan was de overheid ons ook te hulp geschoten en was miljardensteun voor onze sector al geregeld... (Hans van Spronsen ...

17 februari 2009 Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Hotelkamer op afbetaling

Hadden wij ook maar pakketjes producten gemaakt die niemand meer begreep en die iedereen wel wilde kopen. Hadden wij ook maar kamers verkocht aan mensen die het niet konden betalen. Dan was de overheid ons ook te hulp geschoten en was miljardensteun voor onze sector al geregeld. Waarschijnlijk was N ...

22 december 2008 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2009, het jaar van het buffelen

Toeval bestaat niet. Het nieuwe jaar bevestigt deze stelling opnieuw; 2009 staat, volgens de Chinese horoscoop, in het teken van de Buffel. Recessie en/of depressie, inflatie of deflatie; hoe dan ook, het wordt het jaar van het buffelen. Ook al wordt het misschien niet zo dramatisch als menigeen ons ...

22 december 2008
2009, het jaar van het buffelen

Toeval bestaat niet. Het nieuwe jaar bevestigt deze stelling opnieuw; 2009 staat, volgens de Chinese horoscoop, in het teken van de Buffel. Recessie en/of depressie, inflatie of deflatie; hoe dan ook, het wordt het jaar van het buffelen... (Hans van Spronsen in Hospitality Management, 2008, nr.6) ...

3 november 2008
Doemdenkuh!

De wereld staat op zijn kop. Crisis op de financiële markten. Huizenprijzen onder druk. Terwijl ik dit schrijf is al minstens 180 miljard aan beurswaarde verdampt in een aantal weken. Alles wat zeker was lijkt nu opeens onzeker. Hoe is het met uw spaarcentjes? (Hans van Spronsen in Hospitality Mana ...

2 oktober 2008 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: doemdenkuh!

De wereld staat op zijn kop. Crisis op de financiële markten. Huizenprijzen onder druk. Terwijl ik dit schrijf is al minstens 180 miljard aan beurswaarde verdampt in een aantal weken. Alles wat zeker was lijkt nu opeens onzeker. Hoe is het met uw spaarcentjes? Lekker met een hoge rente in Verwe ...

2 juni 2008 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: beleg in beleving

De kredietcrises, met als belangrijke gevolgen de problemen bij grote banken, een terughoudend investeringsklimaat, kelderende beurskoersen en een negatief sentiment bij de burgers, is aan mij voorbij gegaan. Wat moet u als investeerder/belegger vandaag de dag met uw geld doen? In vastgoed stoppen? ...

15 april 2008 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: een dubbeltje voor de gedachte...

Elk initiatief om geld in te zamelen voor mensen die honger lijden moeten we toejuichen, maar het initiatief van 'Rotterdam helpt de wereld' gaat wel erg ver. Er schiet een brok in mijn keel als ik lees over het plan om in restaurants tien eurocent in rekening te brengen - voor het goede doe ...

12 februari 2008 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: authentiek briljant mislukken

Wel eens gekeken op www.briljantemislukkingen.nl? Dit is een initiatief van een tot voor kort Nederlandse bank om verhalen van mislukkingen te verzamelen die op de één of andere manier succesvol zijn geworden, maar anders dan oorspronkelijk de bedoeling was. Op deze website tracht men ...

2 februari 2008 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: plaats uw bedrijf buiten de economie

De ene onheilstijding na de andere wordt over de samenleving heen gestort. De kredietcrisis duurt nu ongeveer een jaar; de golf van neveneffecten komt er aan; het consumentenvertrouwen is tot een minimum gedaald en ook de producenten zien de toekomst minder rooskleurig in. Tel daarbij op de sterk op ...

21 december 2007 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Houden van...

De donkere dagen zijn weer aangebroken. De eindejaarswaanzin is, op het moment dat u dit leest, weer op zijn hoogtepunt. Deze periode staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken, reflectie en - eventjes - vrede op aarde. Ik heb het u vast wel eens eerder verteld: het staat vrijwel zeker vas ...

23 oktober 2007 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Trend: echt veilige seks

Trendwatcher Marian Salzman geeft in een interview aan (in het tijdschrift Marketing) dat in de komende jaren slapen de nieuwe seks wordt. Zij geeft daarbij deze uitleg: mensen gaan het steeds drukker krijgen; zij krijgen dus steeds minder tijd om te slapen. Let wel, de extase van het slapen! Verder ...

15 februari 2007 Interview Longread
Hans van Spronsen; Anders denken, anders doen

In september 1996 verscheen zijn eerste column in Hospitality Management; direct al prikkelend, confronterend en motiverend - gepaard aan een kwinkslag en een duwtje in de rug. Hans van Spronsen is immers een attitudeconsultant, een mentaliteitstrainer die niemand naar de mond praat. Ter ere van zij ...

18 december 2006 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Hoe een appel de wereld verovert

Niks nieuws onder de zon. De geschiedenis herhaalt zich. Ooit was volgens het christelijk geloof een appel bepalend voor de verdere ontwikkeling van de mensheid. Weet u nog wel, Adam en Eva en de appel? Anno 2006 lijkt opnieuw een appel ervoor te zorgen dat onze samenleving ingrijpend verandert. De ...

25 oktober 2006 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Onthaastmarketing met spoed!

Tijd is schaars! De confrontatie met de factor tijd als marketinginstrument, naast andere P’s, wordt steeds duidelijker. Tijd is een schaars goed geworden; derhalve is tijd kostbaar. Voor mij als columnist houdt dit in dat ik u met deze alinea moet proberen te prikkelen om de rest van de colum ...

19 september 2006 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Onzekerheid verkopen

Kent u nog dat gevoel van heel vroeger, toen u op vakantie ging? De spanning die zich opbouwde vanaf het moment dat moeder ging pakken en de tassen en koffers in de gang zette. Het was een groot avontuur, ongeacht of u naar Egmond aan Zee ging of naar de Griekse eilanden. Het bleef spannend tot de l ...

15 juni 2006 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Het land van de Nobelprijswinnaars

Onlangs kwam in het nieuws dat wij Nederlanders voor een kleine 400 miljoen extra (jaarlijks) al snel zouden kunnen gaan grossieren in Nobelprijswinnaars. Ook moet Nederland op korte termijn gaan behoren tot de beste landen van de wereld op sportgebied. Voorwaar geen geringe prestaties voor een land ...

6 april 2006 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Een hotel voor iedereen is een hotel voor niemand

Heel lang geleden was het bovenstaande een spraakmakende slagzin. We zijn dan terug in de tijd van de start van de marketingpraktijk in de logiessector. De boodschap was toen en nu nog steeds: focus op bepaalde doelgroepen in de markt. Dat maakt je positie als hotel sterker. Ondertussen mogen wij va ...

22 december 2005 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: de echte beleving is onbetaalbaar

Het ultieme of het extreme; dat zijn termen die wij steeds meer in onze samenleving tegenkomen. Niets kan meer gewoon; alles moet in een overtreffende trap. Gewoon is uit, buitengewoon is 'cool'. We moeten alles kunnen en mogen niks missen als het maar uniek en bijzonder en speciaal is. Welk ...

2 oktober 2005 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: doe het dan niet!

Service van mensen zonder passie: een dodelijke cocktail van teleurstelling en irritatie; de doodsteek voor elk gastgericht bedrijf. Neem nu een lekker luxe hotel waar, zodra je de oprijlaan opkomt, een medewerker klaarstaat om je bagage naar je hotelkamer te brengen. Heerlijk dat gevoel van welkom ...

2 juni 2005 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: bedankt

Gastvrijheid is een volledig doorgeslagen containerbegrip in onze samenleving. Als je op internet deze zoekterm intikt, krijg je maar liefst 173.000 'hits'. Na 5.253 verschillende definities van gastvrijheid ben ik maar gestopt met zoeken. Van toevoegingen als Finse, Oostenrijkse en Zeeuwse, ...

2 april 2005 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: de drie B's

Als je de trends en ontwikkelingen volgt in binnen- en buitenland, dan lijkt alles in het bedrijfsleven te draaien om BBB. 'Branding', beleven en bewust leven. In alle sectoren wordt branding ofwel merkvoering steeds belangrijker. We zien nu dat cuisinier Jonnie Boer (Librije, Zwolle) zijn p ...

2 februari 2005 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: stralende sterren

Culinair Nederland hield weer even de adem in; de grote Michelin maakte de sterren voor het jaar 2005 bekend. Nederland zit, ondanks het tegenvallende economische klimaat, nog steeds in de lift. Nooit eerder kende ons land zoveel sterbedrijven. Helaas moet de liefhebber nog even wachten, want de nie ...

22 december 2004 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Chinese zakenvrouwen

Chinese zakenvrouwen In één keer is de beer los, zo lijkt het wel. Je kunt de vakbladen en ook soms de gewone media niet openslaan of je leest iets over de Chinezen die binnen afzienbare tijd in groten getale naar West-Europa en ook dus naar Nederland zullen komen. Volgens de pro ...

17 oktober 2004 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Olympisch vuur

Nog niet lang geleden werd het Olympisch vuur in Athene gedoofd. In de euforie van de Spelen werd weer eens geroepen, door verantwoordelijke IOC-leden en zelfs door onze minister-president, dat Nederland in de nabije toekomst ... Dat vlammetje is bij mij blijven branden. In 1928 kon Nederland de org ...

12 september 2004 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Halen en brengen

Tot op heden was het alleen voor luxe restaurants weggelegd om hun gasten een ‘Haal & Brengarrangement’ aan te bieden. Op deze manier kon BOB ook eens uit de band springen. En de restaurants verkochten meer wijn. Dit verschijnsel gaan we ook in de hotellerie tegenkomen. Als wij de ...

11 juni 2004 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Je zult maar kinderen hebben…

Als ik op reis ben met de kinderen krijg ik altijd een beetje spijt. Alleen als ik reis, want voor de rest zou ik die schatten van mij niet willen missen. Geen dag. Maar op reis word ik er bijna altijd mee geconfronteerd dat ik niet echt tot de doelgroep van de hotellerie behoor. Op de een of andere ...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: