Column Hans van Spronsen: Future proof?

Auteur: Redactie
Columns 9 mei 2017
Column Hans van Spronsen: Future proof?

De mens zal steeds ouder worden...Dit is een terugkerend item in de media. Volgens medische profeten worden we in de toekomst allemaal 100 jaar of ouder. Dat gaat nogal wat beteken voor de samenleving, want ouder worden zal ook in de toekomst gepaard gaan met gebreken. Over 8 jaar is naar verwachting 15,6 procent van de Nederlandse bevolking boven de 70 jaar (2,7 miljoen Nederlanders) en maar liefst 26,6 procent boven de 50 jaar tot 70 jaar (4,6 miljoen Nederlanders).

En van die 42,2 procent van de Nederlandse bevolking is potentieel een behoorlijk percentage uw gast van vandaag of morgen. Er gaat veel aandacht uit naar de behoeften van millennials, hetgeen terecht is gezien de lange termijn dat u nog van deze gasten kunt genieten. Qua aantal zijn ze wel in de minderheid. De vraag is nu is of uw bedrijf future proof is voor deze grote groep oudere gasten in onze samenleving. En dan heb ik het nog niet over aspecten als: zijn uw gangen breed genoeg voor looprekken, kunnen uw gasten makkelijk met hun rollators in uw restaurant komen, wat gebeurt er met de liftcapaciteit als er meerdere mensen met een rollator in staan, heeft u voldoende parkeergelegenheid voor scootmobielen bij uw restaurant? Nee, dat zijn vragen voor over een aantal jaar. Er zijn nu nog maar 450.000 rollators in Nederland, maar in 2025 verwacht men dat dit er circa 700.000 zijn!

Ik heb het nu over de hoogte van het toilet of het bed. Is deze afgestemd op de oudere gast of moeten ze nog diep door de knieën. Hoe handig is het bad voor uw oudere gast? Heeft u met de verlichting rekening gehouden met de oudere gast? Hoe is het met de akoestiek in de openbare ruimte voor personen met een gehoorapparaat? Is de automatisering in de hotelkamer ‘ouderen proof’?

Kortom, is het wel een feest om als oudere bij u te verblijven? Want u weet het als geen ander: gastvrijheid is een subjectieve beleving met objectieve trekjes. En dat bepaalt uw reviews en deze zijn belangrijk voor toekomstige gasten. Ga eens lekker logeren in uw eigen hotel en kijk eens kritisch naar dit soort aspecten.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

HM302017

Overig nieuws