Column Hans van Spronsen: Future proof?

9 mei 2017 |

De mens zal steeds ouder worden...Dit is een terugkerend item in de media. Volgens medische profeten worden we in de toekomst allemaal 100 jaar of ouder. Dat gaat nogal wat beteken voor de samenleving, want ouder worden zal ook in de toekomst gepaard gaan met gebreken. Over 8 jaar is naar verwachting 15,6 procent van de Nederlandse bevolking boven de 70 jaar (2,7 miljoen Nederlanders) en maar liefst 26,6 procent boven de 50 jaar tot 70 jaar (4,6 miljoen Nederlanders).

En van die 42,2 procent van de Nederlandse bevolking is potentieel een behoorlijk percentage uw gast van vandaag of morgen. Er gaat veel aandacht uit naar de behoeften van millennials, hetgeen terecht is gezien de lange termijn dat u nog van deze gasten kunt genieten. Qua aantal zijn ze wel in de minderheid. De vraag is nu is of uw bedrijf future proof is voor deze grote groep oudere gasten in onze samenleving. En dan heb ik het nog niet over aspecten als: zijn uw gangen breed genoeg voor looprekken, kunnen uw gasten makkelijk met hun rollators in uw restaurant komen, wat gebeurt er met de liftcapaciteit als er meerdere mensen met een rollator in staan, heeft u voldoende parkeergelegenheid voor scootmobielen bij uw restaurant? Nee, dat zijn vragen voor over een aantal jaar. Er zijn nu nog maar 450.000 rollators in Nederland, maar in 2025 verwacht men dat dit er circa 700.000 zijn!

Ik heb het nu over de hoogte van het toilet of het bed. Is deze afgestemd op de oudere gast of moeten ze nog diep door de knieën. Hoe handig is het bad voor uw oudere gast? Heeft u met de verlichting rekening gehouden met de oudere gast? Hoe is het met de akoestiek in de openbare ruimte voor personen met een gehoorapparaat? Is de automatisering in de hotelkamer ‘ouderen proof’?

Kortom, is het wel een feest om als oudere bij u te verblijven? Want u weet het als geen ander: gastvrijheid is een subjectieve beleving met objectieve trekjes. En dat bepaalt uw reviews en deze zijn belangrijk voor toekomstige gasten. Ga eens lekker logeren in uw eigen hotel en kijk eens kritisch naar dit soort aspecten.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: