Column Hans van Spronsen: Future proof?

9 mei 2017 |

De mens zal steeds ouder worden...Dit is een terugkerend item in de media. Volgens medische profeten worden we in de toekomst allemaal 100 jaar of ouder. Dat gaat nogal wat beteken voor de samenleving, want ouder worden zal ook in de toekomst gepaard gaan met gebreken. Over 8 jaar is naar verwachting 15,6 procent van de Nederlandse bevolking boven de 70 jaar (2,7 miljoen Nederlanders) en maar liefst 26,6 procent boven de 50 jaar tot 70 jaar (4,6 miljoen Nederlanders).

En van die 42,2 procent van de Nederlandse bevolking is potentieel een behoorlijk percentage uw gast van vandaag of morgen. Er gaat veel aandacht uit naar de behoeften van millennials, hetgeen terecht is gezien de lange termijn dat u nog van deze gasten kunt genieten. Qua aantal zijn ze wel in de minderheid. De vraag is nu is of uw bedrijf future proof is voor deze grote groep oudere gasten in onze samenleving. En dan heb ik het nog niet over aspecten als: zijn uw gangen breed genoeg voor looprekken, kunnen uw gasten makkelijk met hun rollators in uw restaurant komen, wat gebeurt er met de liftcapaciteit als er meerdere mensen met een rollator in staan, heeft u voldoende parkeergelegenheid voor scootmobielen bij uw restaurant? Nee, dat zijn vragen voor over een aantal jaar. Er zijn nu nog maar 450.000 rollators in Nederland, maar in 2025 verwacht men dat dit er circa 700.000 zijn!

Ik heb het nu over de hoogte van het toilet of het bed. Is deze afgestemd op de oudere gast of moeten ze nog diep door de knieën. Hoe handig is het bad voor uw oudere gast? Heeft u met de verlichting rekening gehouden met de oudere gast? Hoe is het met de akoestiek in de openbare ruimte voor personen met een gehoorapparaat? Is de automatisering in de hotelkamer ‘ouderen proof’?

Kortom, is het wel een feest om als oudere bij u te verblijven? Want u weet het als geen ander: gastvrijheid is een subjectieve beleving met objectieve trekjes. En dat bepaalt uw reviews en deze zijn belangrijk voor toekomstige gasten. Ga eens lekker logeren in uw eigen hotel en kijk eens kritisch naar dit soort aspecten.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: