Column Hans van Spronsen: Future proof?

9 mei 2017 |

De mens zal steeds ouder worden...Dit is een terugkerend item in de media. Volgens medische profeten worden we in de toekomst allemaal 100 jaar of ouder. Dat gaat nogal wat beteken voor de samenleving, want ouder worden zal ook in de toekomst gepaard gaan met gebreken. Over 8 jaar is naar verwachting 15,6 procent van de Nederlandse bevolking boven de 70 jaar (2,7 miljoen Nederlanders) en maar liefst 26,6 procent boven de 50 jaar tot 70 jaar (4,6 miljoen Nederlanders).

En van die 42,2 procent van de Nederlandse bevolking is potentieel een behoorlijk percentage uw gast van vandaag of morgen. Er gaat veel aandacht uit naar de behoeften van millennials, hetgeen terecht is gezien de lange termijn dat u nog van deze gasten kunt genieten. Qua aantal zijn ze wel in de minderheid. De vraag is nu is of uw bedrijf future proof is voor deze grote groep oudere gasten in onze samenleving. En dan heb ik het nog niet over aspecten als: zijn uw gangen breed genoeg voor looprekken, kunnen uw gasten makkelijk met hun rollators in uw restaurant komen, wat gebeurt er met de liftcapaciteit als er meerdere mensen met een rollator in staan, heeft u voldoende parkeergelegenheid voor scootmobielen bij uw restaurant? Nee, dat zijn vragen voor over een aantal jaar. Er zijn nu nog maar 450.000 rollators in Nederland, maar in 2025 verwacht men dat dit er circa 700.000 zijn!

Ik heb het nu over de hoogte van het toilet of het bed. Is deze afgestemd op de oudere gast of moeten ze nog diep door de knieën. Hoe handig is het bad voor uw oudere gast? Heeft u met de verlichting rekening gehouden met de oudere gast? Hoe is het met de akoestiek in de openbare ruimte voor personen met een gehoorapparaat? Is de automatisering in de hotelkamer ‘ouderen proof’?

Kortom, is het wel een feest om als oudere bij u te verblijven? Want u weet het als geen ander: gastvrijheid is een subjectieve beleving met objectieve trekjes. En dat bepaalt uw reviews en deze zijn belangrijk voor toekomstige gasten. Ga eens lekker logeren in uw eigen hotel en kijk eens kritisch naar dit soort aspecten.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: