Column Hans van Spronsen: ''U heeft geen komende herinneringen''

Auteur: Hans van Spronsen
Columns 14 november 2018
Column Hans van Spronsen: ''U heeft geen komende herinneringen''

Ik was al zo’n vier dagen op vakantie toen ik op mijn telefoon de opmerking las: ‘u heeft geen komende herinneringen’. Wat mij betreft waren er twee opties, ik heb opeens zwaar alzheimer óf ik ben zonder dat ik het in de gaten had doodgegaan. Want wat betreft komende herinneringen kon mijn telefoon er namelijk niet verder naast zitten! Alhoewel ik me realiseer dat de opmerking op mijn iPhone alleen maar aangaf dat mijn agenda heerlijk leeg was, was ik blij dat ik een periode voor de boeg had waarin weer veel herinneringen gecreëerd zouden worden.

Waar kun je nu beter terecht voor schitterende herinneringen dan in de hotellerie? Dat is toch uiteindelijk wat u uw gasten aanbiedt: prachtige herinneringen aan een verblijf in uw bedrijf.  Gelukkig was ik recent in een hotel dat mij altijd zal bijblijven. Alles, maar dan ook werkelijk alles klopte binnen het luxesegment waarbinnen dit hotel acteert. Van de ontvangst tot de föhn, van het bedlinnen tot aan de faciliteiten, van het afscheid tot het ontbijt... Alles zoals het volgens mij zou moeten zijn.

 

Compromisloos het gewoon goed doen, eigenlijk een eenvoudige formule. Personeel dat onderling en met hun gasten plezier maakt met maar één doel voor ogen: hun gasten een geweldig verblijf bezorgen. Los van het segment waarin uw bedrijf acteert moet dat het doel zijn. Dat kan op elk niveau als het bedrijf bereid is ‘alles gewoon goed doen’ centraal te stellen in het dagelijks handelen, waarbij er geen excuses worden geaccepteerd. Dan wordt iedereen ambassadeur van uw bedrijf, vertelt over uw bedrijf op verjaardagen, geeft positieve reviews en komt graag weer terug. Dat is wat een bedrijf moet nastreven, elke dag opnieuw. Van gast naar ambassadeur. Dat moet de primaire doelstelling van elk managementteam zijn, zij moeten  dan ook alle voorwaarden creëren om dit te verwezenlijken. Iedereen die in de horeca werkt, moet zich realiseren dat je werkt in een branche waarmee je onvergetelijke herinneringen kunt creëren voor je gasten. Stel als managementteam een mooie ‘guest-journey’ op en zorg dat dit tot op detailniveau werkt! Kortom, zorg dat uw gasten allemaal heel veel ‘komende herinneringen’ vergaren.

HM302018

Overig nieuws