Columns Hans van Spronsen: Business as usual

17 maart 2021 | Hans van Spronsen

Wanneer gaan we terug naar business as usual? Doemdenkers onder ons zullen denken: ‘nooit meer’ en helemaal ongelijk hebben ze niet. Maar zo zwart is de nabije toekomst nu ook weer niet, sommige horecaondernemers zijn al creatief bezig deze toekomst zelf in te kleuren. De vraag is: waar moet uw bedrijf allemaal aan gaan voldoen zodra we enigszins terug kunnen naar ‘business as usual’? 

Duidelijk is al wel dat de coronacrisis tot in 2022 kan gaan duren, zeker als van alle doemverhalen over de gemuteerde versies van COVID-19 een gedeelte waar is. Dus zodra de deuren weer open mogen, blijven naar alle waarschijnlijkheid de restricties van de 1,5 meter-samenleving, mondkapjes en misschien wel temperatuur meten, bestaan. Evenals de angst bij een deel van uw gasten voorlopig zal blijven bestaan. 

Door deze ontwikkelingen is de verwachting dat we ook in 2021 weer een groot aantal binnenlandse vakanties zullen zien, positief voor onze hotels in de regio’s. Laten zien hoe serieus de restricties en nieuwe hygiënenormen worden nageleefd zal dan essentieel zijn voor het succes. Zeker deze zomer. Wanneer we vermoedelijk in een tussenperiode zitten, waarin een deel van de bevolking al gevaccineerd is en een deel niet. Het is dan van groot belang dat u als hotelier uw aanbod aanpast op iedere gast. 

Sommigen zullen niet kunnen wachten tot ze weer bij u kunnen komen logeren en dineren terwijl anderen liever nog even veilig in hun eigen huis van uw culinaire kunsten willen genieten. Het is aan u om te zorgen dat uw gasten van uw service kunnen genieten op hun favoriete manier en elkaar daarmee niet in de weg zitten. Dat betekent zorgen voor een hygiënische omgeving in uw hotel, veel buiten serveren, maar ook zorgen dat bezorgers niet door het restaurant heen hoeven. 

Er zijn veel kleine dingen die u als hotelier kan doen om te zorgen dat u straks goed voor al uw verschillende gasten kan zorgen, daarbij kunt u denken aan: 

Als uw bedrijf veel ruimte buiten heeft, ga dan nu in overleg met de gemeente of u deze kunt gebruiken.  

Vervang smoezelige menukaarten; veel mensen zijn gewend aan de QR-codes, maar houd altijd een paar geplastificeerde menu’s voor de oudere gasten. 

In de box bijvoorbeeld andere menu’s gaan serveren dan in het restaurant. Bij de box een kleine uitnodiging voor de gasten die besteld hebben om een gratis aperitief te komen drinken zodra zij zich weer veilig voelen om bij u te komen eten. 

Gezond comfort food serveren. Dit wordt steeds populairder en gasten gaan het belang van duurzaamheid inzien. Vertel dus ook expliciet wat u hieraan doet. 

De basis is dat alles wat u deze ‘barre’ winter heeft geleerd en ontwikkeld als inkomstenbron, moet trachten door te laten lopen in goede harmonie met een gewijzigde ‘business as usual’. 

Meer columns?

Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: