Top 10 badkamer-renovatietips

14 januari 2015 |
Top 10 badkamer-renovatietips<

De ‘natte hoek’. Zo wordt de badkamer vaak genoemd in de hotellerie. Te nat is niet goed, want lekkages en achterstallig
onderhoud leveren slechte waarderingen op, dus er moet bij tijd en wijle gerenoveerd of verbouwd worden. Maar wat wil de gast anno 2015 (want dat is het alweer bijna) nu eigenlijk? We bestudeerden de online reviews en maakten een top 10.

1. Het bad: niet langer een ‘must-have’
Douche en bad ineen. Daar wordt menig gast niet vrolijk van; ongemak bij in- en uitstappen, het gevaar van uitglijden en een gedateerde uitstraling doen de gast verlangen naar een ander onderkomen. Ruimtegebrek? Geen probleem. Een goede (stort)douche volstaat. En een douchegordijn kan natuurlijk echt niet meer.

2. Te klein!
Wanneer we de negatieve reviews over badkamers eens bestuderen op het web, komt het formaat frequent naar voren. De gast verwacht een ruime badkamer met, in ieder geval, een moderne douche waarin men zich comfortabel kan afdrogen.

3. Warm water
Het sanitair mag er in veel gevallen goed uitzien, maar in de lijst met negatieve reviews zien we klachten over koud water (of liever: gebrek aan warm water) vaak opduiken. Zorg voor een goed warmwatersysteem dat toegerust is op een groot volume.

4. Bespaar niet teveel
Besparen, Green Key, milieu… Allemaal belangrijk en goed voor de PR-machine, maar niets is zo schadelijk voor uw hotel als een negatieve online beoordeling. In veel gevallen wordt er op het web geklaagd over ‘slappe waterstralen’ in de hoteldouche. Waterbesparende douchekoppen zijn op papier heel aardig, maar wanneer ze het comfort verminderen, moeten ze subiet de deur uit.

5. De douchewand
Heerlijk, zo’n inloopdouche. Een gevoel van luxe, en zeker wanneer je onder een stortdouche stapt. Maar als je na het douchen een plas water ontwaart op de vloer van de badkamer, dan slaat het gelukzalige gevoel om in ergernis. Gehannes met handdoeken is immers het gevolg. De reden is vaak een te korte douchewand. Iets om op te letten bij een renovatie of verbouwing.

6. Chinezen
Wat voor ons normaal is, hoeft dat voor de Chinese gast niet te zijn. De westerse wc wordt steeds populairder in China, maar de hurkvariant is bij de gemiddelde Chinese gast bekender. De westerse wc is immers vooral in zwang bij invaliden en buitenlanders in China. Denk er bijvoorbeeld aan om instructies met betrekking tot het gebruik van een westers toilet op voorraad te hebben. Een bidet is voor veel buitenlandse gasten overigens ook een plus.

7. Thermostatische kraan
Wellicht ten overvloede, maar er zijn nog hotels zonder thermostatische kraan. Echt waar! Zeer gevaarlijk voor kleine kinderen en onaangenaam en ongemakkelijk voor iedere gast. Vaak is het een crime om de juiste temperatuur in te regelen. Dat kan dus echt niet meer!

8. Kleurgebruik
Wanneer de gast een badkamer met bruine of groene tegels betreedt, waant deze zich terug in de jaren zeventig. Gebruik daarom neutrale kleuren; bij voorkeur wit en grijs. Wat vandaag hip is, kan morgen immers helemaal uit de mode zijn. Maak liever een veilige keuze.

9. Plankje
Ook een veelgehoorde klacht op internet: ‘waar kan ik mijn spulletjes kwijt?’ Bijna iedere gast neemt een toilettas mee, of een koffertje. Daarin zitten spulletjes die de gast graag uit wil stallen of in ieder geval binnen handbereik wil hebben. Zorg daarom voor een plankje, nisje of anderszins.

10. Kitranden
Nog niet toe aan een complete renovatie? Dan is het raadzaam om eens in de zoveel tijd in ieder geval de kitranden onder handen te nemen. Voorkom schimmel, lekkages en nare geurtjes en bespaar op toekomstig onderhoud. In de handen van een expert een klus die snel uitgevoerd kan worden. De badkamer oogt direct frisser na zo’n behandeling en is bovendien beter schoon te houden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Postillion organiseert het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland

Postillion Hotels organiseert op dinsdag 2 juni het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland: 'NXTMICE - State of the Industry'. Experts uit de hospitality-, congres- en eventbranche delen in Postillion Hotel Amsterdam hun visie op thema's die de komende maanden centraal staan bij h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: