Twee op de drie toiletten vies in horeca

7 november 2013 |
Twee op de drie toiletten  vies in horeca<

In de horeca zijn haast twee op de drie toiletten vies. Uit het Nationaal Toiletonderzoek blijkt dat in restaurants, hotels en cafés 31 procent van de toiletten dit jaar schoon zijn. Met
deze score eindigt de branche als tweede, achter de categorie openbare gebouwen.

Wie durft?
In openbare gebouwen zijn met 33 procent de schoonste toiletten vinden. Vorig jaar was dat nog 41 procent. De horeca noteerde nu dus 31 procent goed (vorig jaar 33 procent), terwijl warenhuizen en tuincentra 25 procent goed scoorden, 7 procent minder dan in 2012. De hygiëne van toiletten in de gezondheidszorg daalde dramatisch: van 45 procent goed (2012) naar nu 20 procent goed, vooral door sterk vervuilde toiletzittingen.

Goede en slechte ervaringen
Bij drie damestoiletten in de horeca die visueel allemaal een voldoende scoren, in Amersfoort, Cuijk en Malden, stellen onderzoekers verheugd vast dat er tevens een luierverschoonplank aanwezig is. Ook positief ervaren in de horeca: bij een strandpaviljoen in Zandvoort was de zaak gesloten, maar de toiletten wel open. Kanttekeningen zijn er ook. In een ongewone horecazaak ten oosten van de stad Utrecht oog het sanitair "erg rommelig. Doekjes op de grond. Geen papierrol op de hanger. En dat in een sfeervolle biologische eetlocatie!”

Vakblad Service Management verrichtte, deze keer in samenwerking met het hygiënemerk Tork, voor de 29e keer het onderzoek.

Foto: Henk Snaterse

Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Achtergronden
Award Familiehotel 2020 gaat naar Preston Palace  

Preston Palace is voor de zesde maal op rij uitgeroepen tot 'Familiehotel van het Jaar'. Maar liefst 83% van de stemmers stemde op het Twentse all-inclusive resort. Om haar dankbaarheid te benadrukken doneert Preston Palace aan een goed doel dat zich inzet voor families, krijgen alle medewer...

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: