Veiligheid en hygiëne bepalend bij keuze voor locatie events en meetings

Auteur: Redactie
Corona 30 maart 2021
Veiligheid en hygiëne bepalend bij keuze voor locatie events en meetings

Zakelijke meetings en events zullen dit jaar een combinatie zijn van live ontmoeten en online vergaderen, gaan met name om teambuilden en netwerken en hebben veiligheid en hygiëne als bepalende factor bij het kiezen van een locatie. Dat is de uitkomst van een inventarisatie onder ruim 270 meeting- en eventprofessionals uitgevoerd door Bilderberg en de Hotel Management School Maastricht.

Vaker online

Bijna de helft van de ondervraagde eventprofessionals verwacht dat meetings, trainingen of  events  in 2021 hybride georganiseerd zullen worden. 38% geeft aan (ook) online te blijven vergaderen. Hybride events zijn een combinatie van een fysieke bijeenkomst met online elementen, zoals een live stream tussen meerdere locaties of interactie met deelnemers vanuit huis.

Hygiëne en veiligheid voorop bij locatiekeuze

Hygiëne en veiligheid zijn momenteel volgens bijna de helft (46%) van de experts de belangrijkste aspecten bij het boeken van een meeting- of eventlocatie, op de voet gevolgd door de faciliteiten van de locatie (44%). Het serviceniveau en het eten en drinken scoren beide 38%. Opvallend is dat hygiëne tot 2020 een minimumvereiste was, terwijl het nu de belangrijkste voorwaarde is. Hygiëne is synoniem geworden voor veiligheid.

Bijna net zo opvallend is dat de prijs van een locatie nog maar voor 28% meetelt in het besluit. 

Voornaamste doel: verbinden

Bijna driekwart van de event professionals (73%) geeft aan dat men in 2021 bijeen wil komen om te verbinden, kennis te delen en te netwerken. Voor bijna de helft (49%) is samenwerken en teambuilding het belangrijkst. Bijeenkomen om iets te vieren of om medewerkers te belonen scoort het minst: voor slechts 19% van de respondenten is dit het voornaamste doel.

Visie van ruim 270 eventprofessionals

Bilderberg heeft het onderzoek onder ruim 270 event professionals uitgevoerd in samenwerking met de Hotel Management School in Maastricht. Doel was de wensen, behoeften en verwachtingen te achterhalen voor de periode na de COVID-19 pandemie met betrekking tot het organiseren van meetings en events. Er werden 140 respondenten ondervraagd via een online vragenlijst en 132 personen via een telefonisch interview. Daarnaast komen vijf event experts uit de evenementenbranche aan het woord, die de uitkomsten van het onderzoek duiden en die hun visie geven op zakelijke bijeenkomsten: Anouk Roohé (Meetingselect), Ingrid Geul en Jolanda van Driel (Nederlandse Vereniging voor Directie- en management-ondersteuners (NVD)), Jan Liebregts (evenementenbureau Obsession) en Liesbeth van Belkom (Bilderberg).

Whitepaper

Van de conclusies en best practices heeft Bilderberg een whitepaper gemaakt met inspirerende en impactvolle tips. Commercieel Directeur Arlette Gilbert: ‘Na een jaar van online vergaderen zien we dat iedereen ernaar snakt om elkaar weer live te ontmoeten. De kracht van persoonlijke ontmoetingen weegt in veel gevallen niet op tegen het gemak van online. Maar we merken ook dat boekers van meetings en events behoefte hebben aan advies en expertise. Wat kan er wel en waar moet ik rekening mee houden in de planning en organisatie? In de whitepaper die we hebben ontwikkeld komen de ervaringen en verwachtingen van professionals uit de branche samen.’ De Whitepaper ‘Het nieuwe bijeenkomen’ is  hier te downloaden.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws