Veiligheid en hygiëne bepalend bij keuze voor locatie events en meetings

30 maart 2021 | Redactie

Zakelijke meetings en events zullen dit jaar een combinatie zijn van live ontmoeten en online vergaderen, gaan met name om teambuilden en netwerken en hebben veiligheid en hygiëne als bepalende factor bij het kiezen van een locatie. Dat is de uitkomst van een inventarisatie onder ruim 270 meeting- en eventprofessionals uitgevoerd door Bilderberg en de Hotel Management School Maastricht.

Vaker online

Bijna de helft van de ondervraagde eventprofessionals verwacht dat meetings, trainingen of  events  in 2021 hybride georganiseerd zullen worden. 38% geeft aan (ook) online te blijven vergaderen. Hybride events zijn een combinatie van een fysieke bijeenkomst met online elementen, zoals een live stream tussen meerdere locaties of interactie met deelnemers vanuit huis.

Hygiëne en veiligheid voorop bij locatiekeuze

Hygiëne en veiligheid zijn momenteel volgens bijna de helft (46%) van de experts de belangrijkste aspecten bij het boeken van een meeting- of eventlocatie, op de voet gevolgd door de faciliteiten van de locatie (44%). Het serviceniveau en het eten en drinken scoren beide 38%. Opvallend is dat hygiëne tot 2020 een minimumvereiste was, terwijl het nu de belangrijkste voorwaarde is. Hygiëne is synoniem geworden voor veiligheid.

Bijna net zo opvallend is dat de prijs van een locatie nog maar voor 28% meetelt in het besluit. 

Voornaamste doel: verbinden

Bijna driekwart van de event professionals (73%) geeft aan dat men in 2021 bijeen wil komen om te verbinden, kennis te delen en te netwerken. Voor bijna de helft (49%) is samenwerken en teambuilding het belangrijkst. Bijeenkomen om iets te vieren of om medewerkers te belonen scoort het minst: voor slechts 19% van de respondenten is dit het voornaamste doel.

Visie van ruim 270 eventprofessionals

Bilderberg heeft het onderzoek onder ruim 270 event professionals uitgevoerd in samenwerking met de Hotel Management School in Maastricht. Doel was de wensen, behoeften en verwachtingen te achterhalen voor de periode na de COVID-19 pandemie met betrekking tot het organiseren van meetings en events. Er werden 140 respondenten ondervraagd via een online vragenlijst en 132 personen via een telefonisch interview. Daarnaast komen vijf event experts uit de evenementenbranche aan het woord, die de uitkomsten van het onderzoek duiden en die hun visie geven op zakelijke bijeenkomsten: Anouk Roohé (Meetingselect), Ingrid Geul en Jolanda van Driel (Nederlandse Vereniging voor Directie- en management-ondersteuners (NVD)), Jan Liebregts (evenementenbureau Obsession) en Liesbeth van Belkom (Bilderberg).

Whitepaper

Van de conclusies en best practices heeft Bilderberg een whitepaper gemaakt met inspirerende en impactvolle tips. Commercieel Directeur Arlette Gilbert: ‘Na een jaar van online vergaderen zien we dat iedereen ernaar snakt om elkaar weer live te ontmoeten. De kracht van persoonlijke ontmoetingen weegt in veel gevallen niet op tegen het gemak van online. Maar we merken ook dat boekers van meetings en events behoefte hebben aan advies en expertise. Wat kan er wel en waar moet ik rekening mee houden in de planning en organisatie? In de whitepaper die we hebben ontwikkeld komen de ervaringen en verwachtingen van professionals uit de branche samen.’ De Whitepaper ‘Het nieuwe bijeenkomen’ is  hier te downloaden.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: