Verbeter uw kennis over duurzaamheid

6 juni 2014 |
Verbeter uw kennis over duurzaamheid<

De AF&BM laat je zien en proeven hoe lekker en verrassend duurzaamheid kan zijn. Hoe? Met een ware Food Shake-up. Door de lekkerste, duurzame eetervaring te koppelen aan kennis over duurzaamheid. Gordels vast,
servet om, en stap in deze achtbaan vol niet te missen feiten, nieuwe ontwikkelingen en innovaties binnen de Food Industry. Quizelementen, presentaties, aansprekende filmpjes, facts & figures en confronterende opdrachten zullen je inspireren en uitdagen om je eigen kennis en houding ten opzichte van duurzaamheid, de voedselindustrie en belangrijke trends richting de toekomst te verbeteren.

Duurzame ontwikkelingen
Het doel van deze bijeenkomst is om op een praktische manier kennis op te doen van duurzame ontwikkelingen in de Food Industry. Naast achtergronden bij dit thema geven we je praktisch toepasbare voorbeelden en tips & tricks om er iets mee te kunnen doen in de keuken. Van kennis, naar nieuwe methodes in de keuken en nieuwe gerechten op het bord van de gast.

Wij nodigen alle AF&BM leden en partners van harte uit om deze inspirerende bijeenkomst bij te wonen! En neem vooral ook je chef-kok mee… Aanmelden kan via www.afbm.nl.

Programma
13:45 uur – Ontvangst
14:30 uur – Opening en Duurzame Food Experience deel 1: Food Shake-up
15:25 uur – Presentaties van The Dutch Weed Burger en Kromkommer
15:50 uur – Pauze
16:10 uur – Duurzame Food Experience deel 2: Tips & Tricks voor in de keuken
17:10 uur – Workshop Duurzame menukaart
18:00 uur – Netwerkborrel met duurzame bites

Dagvoorzitter: Linda Vermaat

Linda is rebel in hart en nieren. Haar missie is jou uit te dagen om de status quo te verbeteren. Ze heeft veel ervaring als dagvoorzitter van verschillende events gericht op duurzaamheid en voedsel. Greep uit ervaring: IDFA & Oxfam Novib on tour, Our Common Food, YFM Academie en Amsterdam Next Food Step. Haar kracht is een open, speelse en creatieve werkwijze met scherpte en focus, om zo de rode draad in een debat te bewaken AF&BM’s Duurzame Food Shake-up is powered by:

Smaackmakers Experience
De Duurzame Food Shake-up zal verzorgd worden door Smaackmakers. In alles wat ze doen zoeken de Smaackmakers op een leuke, losse manier de interactie en discussie met het publiek. Niet, “terwijl u zit vertellen wij wel een mooi verhaal”, maar zelf nadenken en meedenken over de
toekomst. De Smaackmakers Experience blaast al het eventuele overgebleven stof van duurzaamheid af. Ze
prikkelt, verrast, verbaast en enthousiasmeert. Gordels vast, servet en stap in de duurzame achtbaan…

The Dutch Weed Burger (TDWB)
TDWB vertelt tijdens de Duurzame Food Experience hoe hun zeewierburger tot stand is gekomen. De missie van TDWB is om mensen te verleiden meer plantaardig te gaan eten. Zeewier is een ‘superfood’ met een combinatie van eiwitten vergelijkbaar aan vlees. De overgang naar deze ‘eiwitbron van de toekomst’ zal de druk op het ecosysteem enorm ontlasten, doordat er geen schaars landbouwgrond nodig is en er geen zoetwater verbruikt wordt bij de teelt.

Kromkommer
Te krom, te dik, te klein, te veel.… te gek! Zo’n 5 tot 10% van alle groente en fruit in Nederland
wordt verspild vanwege hun ‘looks’. Maar ook overproductie binnen de keten zorgt voor verspilling.
Met de smaak en kwaliteit van deze groente is niets mis, maar toch belanden ze vaak op de
afvalberg, bij veevoer of in de biovergister. Dat is toch krom? Kromkommer gaat verspilling tegen
en brengt deze groente weer terug op JOUW bord.
Join the pipe!

Kraanwater met een verhaal
Stichting Jointhepipe.org is een non-profitorganisatie die zich inzet voor een eerlijke verdeling van het drinkwater in de wereld. Jointhepipe.org is het eerste sociale netwerk van kraanwaterdrinkers met als droom de langste waterpijpleiding ter wereld te bouwen en zo iedereen, overal ter wereld, van schoon drinkwater te voorzien.
Samen bouwen ze aan de langste waterleiding ter wereld. Door speciaal ontworpen flessen, karaffen en drinkwatertappunten in de vorm van stukjes waterleiding te verkopen en d.m.v. donaties van restaurants en festivals die Join the Pipe kraanwater verkopen zamelen zij geld in
voor water en sanitaire projecten in ontwikkelingslanden.

Thijs Jacobs

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: