Wat willen de gasten nou?

9 februari 2012 | Redactie

Het afgelopen jaar gaven Nederlanders in eigen land gemiddeld 97 euro uit per hotelovernachting. Nederlanders in het buitenland gaven 4 euro minder uit voor een overnachting. Of de prijzen dit jaar zullen stijgen of dalen moet nog worden bezien. Belangrijker is: wat verlangt de gast van zijn of haar hotelkamer?

Onderzoek door het Center for Hospitality Research van de Cornell School of Hotel Administration naar een aantal succesvolle internationale hotelbedrijven toonde in 1999 al aan dat sommige zaken essentieel zijn op het gebied van hotelkamers. Voor hotelkamers geldt, blijkens het onderzoek, dat de beste kamerontwerpen simpel en vooral niet al te gespecialiseerd zijn. Voor de toekomst verwachten de bij het onderzoek betrokken hotelbedrijven als Marriott en Holiday Inn dat de kamers groter zullen worden en keukens op de kamers hun intrede zullen maken. Dat geeft te denken.

Trouw aan niche

Als advies wordt meegegeven dat wanneer hoteliers aan de verwachtingen van de gasten omtrent de kamer willen voldoen, men vol overtuiging voor een niche moet kiezen en hier trouw aan moet blijven. Immers, het succes van een hotel hangt in sterke mate af van de mate waarin het management het ontwerp van het hotel en de kamers weet af te stemmen op de vraag vanuit de markt.

Een ander opvallend advies uit het onderzoek is, om de mening van hotelgasten sterk mee te laten wegen bij de ontwerpfase van de hotelkamers en het interieur. Hierop aansluitend moet een hotelier zich ervan bewust zijn wat zijn gasten verlangen en weten wanneer hun voorkeuren en wensen aan het veranderen zijn.

Veel hotelbedrijven hebben een lange tijd nodig gehad om zich te realiseren dat in het geval van een vakantievierende familie de beleving zich niet enkel buiten de kamer voordoet. Exploitanten van resort-, wellnes- en vermaakhotels moeten een totaalpakket bieden waarin de beleving van de kamer net zo belangrijk is als de hoofdfaciliteiten waarvan dikwijls gedacht wordt dat de gasten in eerste instantie hiervoor komen.

Thuisgevoel

De laatste tijd worden veel hotels en hotelkamers ingericht om de gast het veel gepredikte ‘home away from home’ te geven. Uit ander onderzoek van  het Center for Hospitality Research onder hotelgasten blijkt dat in de top-10 van meest gegeven antwoorden wat een hotelverblijf aantrekkelijk maakt het thuisgevoel pas op de negende plek komt. Hotelgasten vinden het veel belangrijker dat hun verblijf zorgeloos, comfortabel, aangenaam, bevredigend, gemakkelijk, ontspannend, tijdbesparend en productief is. Op de een na laatste plaats komt het thuisgevoel in een hotel en daarna nog het gevoel van zekerheid.

Welslagen verblijf

Voor de twee meest genoemde factoren door hotelgasten (een zorgeloos verblijf en comfort) geldt dat het ontwerp van een hotelkamer voor 13 procent bijdraagt aan een verblijf zonder zorgen. Een kamer draagt voor 18 procent bij aan het comfort. In het geval van een zorgeloos verblijf worden het personeel, een kwalitatief hoogstaande check-in en check-uit, en het hotelmerk en diens reputatie nóg belangrijker geacht. In het geval van comfort speelt de hotelkamer de belangrijkste rol. Iets minder belangrijk voor het gevoel van comfort, maar wel vaak genoemd worden: het hotelpersoneel, waar voor het geld, en de kwaliteitsstandaard van diverse hoteldiensten.

Hoewel de hotelkamer an sich geen doorslaggevende factor is voor hotelgasten, is de kamer wel medebepalend voor het welslagen van een verblijf.

Speciale jurkjeshangers

Steeds meer vrouwen reizen solo, zowel zakelijk als privé. Hoteliers zien in dat vrouwen andere eisen stellen aan een hotelovernachting dan mannen. Vrouwen die alleen reizen zijn gebaat bij veiligheid, design en comfort. Het thema van het HotelloTOP Year Event 2012 was dan ook niet voor niets ‘SHEconomy’. Boekingsite Hotels.com ging onlangs op zoek naar vrouwvriendelijke hotels.

In het fonkelnieuwe Bella Sky Comwell in Kopenhagen is de zeventiende verdieping alleen voor vrouwen bestemd. De gangen en kamers op de zogenoemde Bella Donna Floor zijn extra beveiligd. Ook aan vrouwelijk comfort is gedacht, de kasten op de kamers zijn bijvoorbeeld uitgerust met speciale kleerhangers voor jurkjes en rokken. In de badkamers zijn biologische toiletartikelen, wegwerpscheermesjes en extra grote handdoeken te vinden. De minibar bevat niet alleen champagne, maar ook biologische sapjes en uiteraard chocolade.

Vrouwelijk personeel voor vrouwelijke gast

Hotel The Westin Gurgaon in New Delhi heeft speciaal voor vrouwen ingerichte kamers. De veiligheidsmaatregelen in deze Aura Rooms zijn verhoogd en gasten worden er uitsluitend bediend door vrouwelijk personeel. De kamers zijn ingericht met luxe designmeubels, de oversized badkamers hebben een ruim bad, een verkwikkende stortdouche en een grote make-up tafel.

In hotel W New York Times Square weet men exact wat de wensen zijn van moderne single vrouwen. ’s Avonds een onverwachte date? De boetiekshop van het hotel is uitgerust met de laatste prêt-à-porter. Speciale ‘emergency kits’ in de badkamers bevatten lipgloss, oogschaduw, mascara en parfum. Voor een onvergetelijke afsluiting van de avond kan men het bed laten bedekken met tulpenbladeren of het bad laten volstromen met warme chocolademelk.

Luthan Hotel & Spa in Riyad verwelkomt enkel vrouwelijke gasten en heeft alleen maar vrouwelijk personeel in dienst. Het hotel telt 25 kamers en 15 spa & health ruimtes, met onder andere een jacuzzi en 'salt inhalation room'. In de fitnessruimte worden pilates- en danslessen gegeven. In het hotel is zowel een kapper als een manicure te vinden.

Op de juiste weg?

Bij veel vrouwvriendelijke hotels wordt veel gedaan aan extra beveiliging in het hotel en van de kamers. Dit staat ook in contrast met het onderzoek van Cornell waaruit blijkt dat, voor zowel mannen als vrouwen, geldt dat veiligheid niet een van de belangrijkste factoren is. Weten die hoteliers nou wel of niet wat de gasten willen?

 

De overtreffende trap

Records zijn er om gebroken te worden. Dat geldt zeker in de hotelwereld. Hoger, groter, exclusiever: de grenzen worden in rap tempo verlegd. Voor hotelgasten die alleen genoegen nemen met het beste ging boekingsite Hotels.com op zoek naar hotels met recordbrekende kamers.

De hoogste kamer

The Ritz Carlton Hong Kong mag zich het hoogste hotel ter wereld noemen. Dit hotel is gevestigd op de 102e tot en met de 118e verdieping van het 490 meter hoge International Commerce Centre. Gasten met hoogtevrees zullen er niet prettig overnachten. Het hotel biedt spectaculaire uitzichten over de skyline van Hong Kong. De rooftop bar, genaamd Ozone, is de hoogste in zijn soort. Gasten die de trap nemen, hebben een drankje zeker verdiend. The Ritz Carlton Hong Kong opende zijn deuren in 2010.

De duurste kamer

Het Koninklijke penthouse van Hotel President Wilson in Genève is de duurste suite ter wereld. Prijs per nacht? 50.000 euro. De suite beslaat de volledige bovenste verdieping van het hotel, te bereiken met een privélift. Ramen van kogelwerend glas beschermen gasten tegen gevaren van buiten. De suite telt 12 kamers en badkamers en een gym. Gasten hebben uitzicht over de stad, het meer van Genève en de Mont Blanc.

De groenste kamer

De Skal International EcoTourism Award is in handen van het Crowne Plaza Copenhagen Towers, het ‘groenste’ hotel ter wereld. Dit hotel is uitgerust met enorme geïntegreerde zonnepanelen. Het klimaatsysteem wordt gereguleerd door de grondwatertemperatuur. Duurzame oplossingen maken het hotel tot het enige CO2 neutrale gebouw van Denemarken, dat op jaarbasis naar schatting 1,4 ton CO2 uitstoot bespaart. De kamers in het hotel zijn uitgerust met energiezuinige apparaten, waterbesparende toepassingen en biologisch afbreekbare producten.

De meeste kamers

Met een totaal van 7.500 kamers is het Izmailovo Hotel in Moskou het grootste hotel ter wereld. Deze gigantische accommodatie bestaat uit vier gebouwen van elk 30 verdiepingen hoog. Het imposante hotel kan plaats bieden aan meer dan 10.000 gasten en herbergt verscheidene bars, cafés, restaurants en een nachtclub. Gasten doen er goed aan hun kamernummer te onthouden, want verdwalen is in dit hotel geen kunst.

De koudste kamer

De hotelkamers en publieke ruimtes van het Icehotel in Jukkasjärvi (Finland)  worden elk jaar opnieuw ontworpen en opgebouwd uit 2.000 ton ijs en 30.000 ton sneeuw, waardoor het een unieke en vergankelijke uitstraling heeft. Het iglohotel bestaat uit 60 kamers, waarin de temperatuur schommelt tussen de -5 en -8 graden Celsius. Toch hoeven gasten niet bang te zijn voor bevriezing. De bedden zijn voorzien van thermoslaapzakken en rendierhuiden.

 

Ik ga naar huis, maar neem niet mee…

Hotelketen Travelodge heeft de gevonden voorwerpen van de afgelopen tijd op een hoop gegooid. Het personeel van de budgetketen met 496 hotels in Groot-Brittannië trof op de verlaten kamers onder meer een hamster met de naam Frederick en een anderhalf jaar oude peuter aan.

Tussen de voorwerpen zaten verder een koffer met nieuwe horloges ter waarde van 50.000 Britse pond, een versierde kerstboom compleet met lichtjes en ballen, een trouwjurk van topdesigner Vera Wang en een doos met honderd papieren gezichtsmaskers van Kate Middleton. Rare jongens, die Britten.

HM302012

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: