WiFi en TV: Geen "moneymakers", wel "selling points"

Auteur: Redactie
Technologie 20 december 2011
WiFi en TV:  Geen "moneymakers", wel "selling points"

Voor veel hoteliers en hun gasten is het al heel gewoon: WiFi, iPads, internettelevisies... De ontwikkelingen in de hotellerie gaan razendsnel; dat maakt de keuzes ingewikkeld. "Moet ik gratis WiFi aanbieden?" Iedere hotelier ziet zich vroeg of laat voor die vraag gesteld. En: "Wel of niet in- room entertainment?" Maar vooral: "Wat verwacht de hotelgast?"

Door de opkomst van de sociale media is het steeds belangrijker geworden om op de hoogte te blijven van het nieuws. Nieuwsverspreiding, vooral online, ging nog nooit zo snel. In de vorm van mobiele softwareapplicaties (app’s) worden nieuwsplatformen ontwikkeld waar nieuws en informatie met elkaar gedeeld wordt. De moderne mens wil "overal en altijd"bereikbaar zijn - ook de moderne hotelgast. Is het anno 2011 niet bijna vanzelfsprekend dat hotels optimale, "state of the art" voorzieningen aanbieden?

De kansen

In-room entertainment houdt in dat een hotelgast interactief kan communiceren met de buitenwereld. Vooral voor de internationale hotelgast is dit een belangrijke voorziening. In-room entertainment staat ook voor de mogelijke interactie die een hotel met een hotelgast kan hebben. Bert Nijeboer, directeur van triAV: "In-room entertainment is de opvolger van het oude pay-tv. Betaaltelevisie komt bijna nergens meer voor. Mensen hebben hun eigen laptop bij zich en maken zelf keuzes voor het bekijken van speelfilms. Ze willen graag het laatste nieuws bekijken en zelf games spelen. Communicatie met de buitenwereld speelt een belangrijke rol. Dit kan plaatsvinden via de televisie. De behoefte is overigens afhankelijk van de generatie." Wouter Staal, sr. global marketing manager Philips Hotel TV, beaamt dat: "De jongere generatie neemt eigen content mee en wil geen tien of vijftien euro betalen voor een film."
Voor hoteleigenaren ligt een mooie kans in het gebruik van in-room entertainment. Wanneer het hotel actief wil communiceren met de gasten, kan dat via dit systeem. Het is een prima manier om een gast bijvoorbeeld te laten weten dat er een pakketje klaarstaat bij de receptie. Ook de rekening kan via het beeldscherm gepresenteerd worden. "Wanneer het hotel via in-room entertainment communiceert met de gast, moet wel een eigen draai geven worden aan de boodschap," benadrukt Nijeboer. "Bijvoorbeeld door de toevoeging van het logo van het hotel."

Momenteel zijn het nog vooral de grote vier- en vijfsterrenhotels die gebruik maken van in-room entertainment. Maar voor elke hotelier is het belangrijk om te inventariseren en vooruit te blikken. Dan wordt het gemakkelijker om een goede aanbieder te vinden. De systemen zijn dusdanig ontworpen, dat ingebruikname probleemloos zal verlopen.

Toekomst

Met de komst van nieuwe app’s is het aantrekkelijker en gemakkelijker geworden om programma’s te updaten. Het is niet meer nodig om telkens nieuwe software te kopen. Philips is aanbieder van in-room entertainment en heeft de app’s in eigen beheer. "Wij hebben de app’s op onze eigen server staan, dus we kunnen gemakkelijk zelf de updates doen," aldus Wouter Staal. "Een hotel hoeft hier geen extra handeling voor te doen. Philips introduceerde de MediaSuite, waarbij hoteliers de mogelijkheid hebben om hun gasten op een effectieve manier, via een aaneenschakeling van Net TV app's, interactieve services te bieden. Uit een onderzoek dat Philips hield onder meer dan 10.000 respondenten is gebleken dat meer dan de helft van de reizigers (55 procent) de voorkeur geeft aan een hotel met internet-tv. Catch-up tv, online applicaties (zoals het lokale weer en nieuws), Facebook en Twitter worden toegankelijk via de televisie op de hotelkamer. Een hotel kan kiezen voor een eigen app en deze toevoegen in het systeem. Staal: "Met de keuze voor in-room entertainment moet je als hotelier met een aantal zaken rekening houden. Je moet ‘futureproof’ zijn. Vraag jezelf af welke interactie je wilt aanbieden voor je gast; pas daar de keuze op aan." Staal denkt dat binnen nu en vijf jaar "video on demand" helemaal verdwenen is en dat led-tv de basis wordt. Smart-tv zal volgen, en misschien staat straks in de suites een 3d tv-scherm. Staal: "3d televisie is eigenlijk nog niet in opmars in Nederland. Het is nog te vroeg om nu te gaan investeren. De aanschaf van 3d wordt wel gepusht richting de consumenten, maar voor de hotellerie werkt het nog niet. Een brilletje dragen doe je misschien wel thuis, maar niet in een hotel. En voor een hotel is het niet te betalen om voor iedere gast een nieuw brilletje neer te leggen."

Internet

WiFi is niet meer weg te denken uit hotels. De gedachte achter het gratis aanbieden van internet is in de loop der jaren behoorlijk veranderd. Zo was het vijftien jaar geleden een "moneymaker": hoteliers dachten eraan te kunnen verdienen. Nijeboer: "Daarna ontstond de trend dat iedereen gratis gebruik van internet moest kunnen maken. Op dit moment bieden hotels vaak gratis een lage bandbreedte aan voor reizigers die enkel hun e-mail willen checken. Hotelgasten moeten betalen voor een intensiever gebruik van het internet. Vooral de internationale reizigers zijn daartoe gaarne bereid."

Met WiFi kan de hotelgast overal in het hotel gebruik maken van internet. Dat is voor de gasten handig, maar voor de hotelier levert het wel een aantal aandachtspunten op. Als alle mensen in het hotel tegelijkertijd op het web willen, moet u een behoorlijk snelle verbinding hebben, wil het netwerk niet helemaal vastlopen. Een glasvezelverbinding is functioneel, omdat die snelheden kan ophalen van een paar gigabit.

Hackers

De gasten moeten kunnen inloggen op uw netwerk, en daarom moet dat toegankelijk zijn. Maar tegelijkertijd mag niet zomaar iedereen op uw netwerk. Als er te weinig aandacht wordt besteed aan de beveiliging, kunnen hackers op een simpele wijze bij de netwerkgegevens komen. De standaard fabriekswachtwoorden zult u moeten veranderen in uw eigen wachtwoorden. Het beste is om een WPA (WiFi Protected Access) beveiliging te gebruiken. WPA zorgt voor een versleuteling van uw gegevens. Zo worden uw netwerkgegevens niet zomaar verspreid. Uw gasten kunnen alleen bij u een wachtwoord opvragen om in te loggen op internet.

Een WiFi-verbinding kan geïnstalleerd worden door verschillende aanbieders. De prijs hangt af van het aantal kamers. Hoe meer kamers u heeft, hoe meer apparatuur u nodig heeft; dat zal invloed hebben op de prijs. Wanneer een hotel een vergoeding wil vragen voor WiFi, kan in het systeem informatie worden gegeven met betrekking tot hoe lang iemand toegang krijgt en wat de kosten zijn.

WiFi en in-room entertainment zijn twee opties die serieus aandacht behoeven. Voor de zakelijke en internationale bezoekers kan het zelfs een "must" zijn. Hotelgasten die het hotel gekozen hebben voor een "weekendje weg", zullen er niet wakker van liggen:  zij zoeken hun entertainment toch op andere plekken.

Eigen app

Landgoed Duin & Kruidberg heeft onlangs een eigen app voor de iPad gelanceerd. Via deze app kunnen gebruikers onder meer een virtuele tour maken door het hotel, kennis nemen van de historie van het landgoed en een voorproefje nemen van hetgeen chef-kok Alain Alders en zijn keukenteam te bieden hebben. "We willen met de app mensen welkom heten op het landgoed en laten zien wat hen bij een bezoek aan Landgoed Duin & Kruidberg te wachten staat. Dat gevoel overbrengen is goed gelukt," aldus general manager Bernard Lensink.

Gratis iPad

Banks Mansion (Amsterdam) biedt de gasten gratis iPads aan tijdens hun verblijf. Daarnaast kunnen zij gebruik maken van gratis draadloos internet. De tablets zijn uitgerust met app’s van onder andere internationale kranten, tips en trends van I Amsterdam, en hotelinformatie. Ellen van Wittmarschen, general manager: "Wij verwachten door de inzet van de iPads nog beter de dialoog met onze gasten aan te kunnen gaan. Op verzoek van de hotelgasten zal het aantal beschikbare app’s worden uitgebreid, zodat er voor de volgende gebruiker nóg meer informatie beschikbaar is. Wij zien de lancering van onze iPad service als een nieuwe en blijvende stap in communicatie met onze gasten."
HM302011

Overig nieuws