U heeft gezocht op : Deloitte

16 december 2020 Ondernemen Longread
Businessmodel hotelindustrie blijkt kwetsbaar onder COVID: wat te doen?

COVID-19 legt uitzonderlijk hoge druk op Nederlandse hotels. Vergeleken met oktober 2019 kelderden de RevPAR van €95,46 naar €31,14, de kamerprijs van €124,13 naar €94,39 en de bezettingsgraad van 76,90% naar 32,99%. In Europa is het beeld niet anders. Het is crisis alom. Sommig ...

28 januari 2019 Internationaal
Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen binnen Europa

Elk jaar nemen de deelnemers aan de Deloitte European Hotel Investment Conference deel aan de industrie-enquête. Deloitte heeft een factsheet op maat gemaakt over de huidige en toekomstige trends & ontwikkelingen van de Nederlandse en bredere Europese hotelindustrie. Enkele hoogtepunten ...

26 november 2018 Achtergronden Internationaal
Hotelresort verbiedt smartphones en laptops bij zwembad

Een resort op het Indonesische eiland Bali verbiedt de gasten om een telefoon, tablet of laptop mee te nemen naar het zwembad. Want wat heb je nu aan de prachige omgeving en de ultieme beleving als je aldoor op je schermpje kijkt? Deze gedwongen ‘digital detox’ in het Ayana Resort op ...

24 april 2017 Economie Hotelbouwplannen
Nederlandse hotels in trek bij buitenlandse investeerders

Nederlandse hotels zijn populair onder buitenlandse vastgoedinvesteerders. Dat schrijft het FD. Vandaag werd bekend gemaakt dat het NH Hotel op de Zuidas in Amsterdam voor 45 miljoen euro is overgenomen door de Britse Investeerder Avignon Capitol. Het is daarme het derde hotel in één w ...

6 december 2016 Achtergronden
Uitbuiting en misstanden in de horeca aangekaart

Vanavond wordt er in het programma Brandpunt (NPO2, 20.25 uur) aandacht besteed aan uitbuiting en andere misstanden in de horeca. 30 euro voor tien uur afwassen, 7 dagen per week werken en aan het einde van de maand maar 200 euro op je loonstrook zien staan. Als je naar de rest van je geld vraagt wo ...

4 maart 2016
Hospitality Management 25 jaar: Onderzoek naar hotels en internet in 2001

Hoteliers bleken in 2001 traag in het oppakken van internetmogelijkheden. Samen met Deloitte & Touche heeft Hospitality Management onderzoek gedaan naar hoteliers en internet. De resultaten waren lichtelijk alarmerend: bijna de helft van de hoteliers ziet in internet geen toepassingsmogelijkheden ...

20 januari 2016
Visie van Deloitte op de hotelsector

De laatste twintig jaar is de horecasector ingrijpend veranderd door de opkomst van Online Travel Agencies (OTA’s). Nu Google zich daar onlangs heeft bijgevoegd, mogen we ervan uitgaan dat het overgangsproces nog lang niet voorbij is. Google als nieuwe toetreder Bedrijven als Booking.com en ...

15 december 2015
Foodbranche loopt digitaal achter

In 2015 deden steeds meer Nederlanders hun dagelijkse boodschappen online. Online verkoop en marketing van voeding (food-commerce) blijft groeien en wint steeds meer aan populariteit. Er is afgelopen jaar een hoop gebeurd in food-commerce: denk eens aan Picnic, WhatsApp voor foodcampagnes en de D ...

13 oktober 2015

De Zwitserse hotelketen Mövenpick Hotels & Resorts gaat de komende vier jaar nieuwe hotels openen in drie grote Afrikaanse steden. 28 hotels in Afrika Door deze stap komt het totaal aantal hotels van de keten in Afrika op 28 te staan. Mövenpick wil hotels openen in Kenia (Oost-Afrika) en in Ni ...

12 oktober 2015
Forse omzetgroei LookingforBooking

De Groninger internetonderneming LookingforBooking.com behoort voor het tweede jaar op rij tot de 15 technologiebedrijven in Nederland met de snelst groeiende omzet van de afgelopen vijf jaar. Dit werd vrijdagavond 9 oktober bekend gemaakt tijdens de feestelijke uitreiking van de Deloitte Technolo ...

15 september 2014
LookingforBooking groeit zeer snel

De hotelprijzen vergelijkingssite LookingforBooking is in de race voor de Technology Fast50 Award 2014 van Deloitte. De nominatie betekent dat LookingforBooking tot de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in de Benelux van de afgelopen vijf jaar behoort. Goede weg "Wij zijn vereerd m ...

26 juni 2014
Chen Moravsky maakt promotie

PPHE Hotel Group – eigenaar, beheerder en franchisegever van full-service topklasse en lifestyle hotels zoals Park Plaza® Hotels & Resorts, art’otel® en Arenaturist – kondigt met ingang van 1 augustus 2014 de promotie aan van Chief Financial Officer Chen Moravsky tot Deputy Chief Executive ...

28 mei 2013
Hoscom wederom best gemanaged

Hoscom behoort ook dit jaar weer tot de beste geleide bedrijven van het midden- en grootbedrijf van Nederland. De kwalificatie maakt onderdeel uit van het ‘Best Managed Companies’ programma dat Deloitte in samenwerking met TiasNimbas Business School en VNO-NCW organiseert. Rode draad Hosc ...

22 september 2012 Interview Longread
“Wij zien veel kansen op de markt voor select service hotels”

Met de opening van het Holiday Inn Express Amsterdam-Schiphol maakte het grote publiek kennis met het Nederlandse bedrijf Dutch Hotel Partners. De ambitie was om negen hotels op korte termijn te openen. Er zijn inmiddels vier hotels operationeel en vier gaan er binnen een jaar open. In de pijpleidin ...

24 augustus 2012
Brits hotelvastgoed is weer 'hot'

De waarde van het aantal vastgoedtransacties in Groot-Brittannië is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. Britse hotels zijn momenteel aantrekkelijke investeringen voor beleggers. Verdubbeling De waarde van de transacties over de eerste zes maanden van 2012 komt volgens cijfers van Deloitte u ...

19 juni 2012
Hoscom geroemd om management

Hotelgroep Hoscom mag zich dit jaar tot de beste geleide bedrijven van het midden- en grootbedrijf van Nederland rekenen. Het hotelbedrijf won de kwalificatie ‘Best Managed Company’. Programma Dit predicaat maakt onderdeel uit van het ‘Best Managed Companies’-programma dat Deloitte in sa ...

29 augustus 2011
Fletcher Hotels neemt Hampshire Hotel over

Het viersterren Hotel de Rijsserberg (voormalig Bilderberg) gaat per 1 oktober a.s. over in handen van Fletcher Hotels, de naam van het hotel verandert in "Fletcher Hotel Sallandse Heuvelrug". Typisch Fletcher Hotel Het prachtig gelegen hotel omvat 55 kamers, 8 zalen, een gerenommeerd restauran ...

23 augustus 2011
Volop zomer voor Franse hotellerie

De Franse hotelbranche heeft een prima begin van de zomer achter de rug. Het hoge segment deed het in de maand juni ten opzichte van mei het beste. De vier- en vijfsterrenhotels zagen hun opbrengsten per beschikbare kamer (RevPAR) met 16,7 procent toenemen ten opzichte van een maand eerder. All ...

25 mei 2011
Stedelijke hotelmarkt Australië trekt aan

Landelijke hotels hebben het nog zwaar, maar de stedelijke hotellerie in Australië zag de resultaten de afgelopen periode verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte. Het positieve sentiment wordt gestuwd door toenemend zakelijk verkeer en een gebrek aan nieuwe hotelkamers. Munt onder druk ...

10 mei 2011
Fletcher best geleide bedrijf van het land

Fletcher Hotels mag zich tot de best geleide organisatie binnen het Nederlandse midden– en grootbedrijf rekenen. Dit was de unanieme uitkomst van het 'Best Managed Companies'-programma van accountantskantoor Deloitte, de Kamer van Koophandel, VNO-NCW en de TiasNimbas Business School. Uitblink ...

20 december 2010
Hotellerie Dubai smacht om extra toeristen

Dubai moet tot het jaar 2015 jaarlijks 2,5 miljoen extra toeristen aantrekken om diens hotels te laten renderen. Dat is de conclusie van een rapport dat consultancybedrijf Deloitte onlangs publiceerde. De hotelcapaciteit in het emiraat zal de komende vijf jaar met 60 procent toenemen. Met zo'n groei ...

26 juni 2008
Bezettingsgraden Europese hotels vlakken af

Europese hotels begonnen dit jaar wat de bezettingsgraden betreft minder goed dan voorgaande jaren. Vergeleken met de reserveringen vorig jaar, is er slechts sprake van een stijging van één procent. Dit blijkt uit een analyse van de STR Global HotelBenchmark Survey uitgevoerd door Deloitte. Andere ...

27 maart 2008
Goede vooruitzichten hotels China

De Chinese hotelindustrie profiteert niet alleen van de sterk groeiende economie, de toegenomen binnenlandse investeringen en een steeds mobielere bevolking, maar ook van de Olympische Spelen. Volgens de Hotelbenchmark Survey van Deloitte zagen hotelexploitanten in China de revPAR (bij een bezetting ...

13 maart 2008
Modemerken zoeken heil in hotelwereld

Door sterk toenemende concurrentie proberen exclusieve modelabels hun merknamen te verstevigen door zich op het terrein van de hotelindustrie te begeven. Bij de totale merkbeleving van consumenten hoort tegenwoordig ook het slapen bij het favoriete modelabel. Dat blijkt uit een rapport van Deloitte. ...

25 januari 2007
Deloitte: opmerkelijk jaar Europese hotelindustrie

De Europese hotelindustrie beleefde in 2006 een 'opmerkelijk jaar', zo concludeert Deloitte in de meest actuele HotelBenchmark Survey. De omzet per beschikbare kamer (revPAR) steeg met twaalf procent naar 102 dollar. Dat is bijna een verdubbeling van de groei die in 2005 werd gerealiseerd. Volgens D ...

19 oktober 2006
Kamerprijzen Chinese hotels in de lift

Er is sprake van een sterke prestatiegroei binnen de Chinese hotelwereld in de eerste acht maanden van 2006. De inkomsten per beschikbare kamer stegen met 8,7 procent, aldus de Hotelbenchmark Survey van Deloitte. De gemiddelde kamerprijs is de stuwende kracht geweest achter deze groei en steeg tien ...

6 april 2006 Economie Hotelketens
Hotelketens met budgetformules

De internationale hotellerie is sterk in beweging. Een aantal nieuwe ketens is in opkomst; ketens met ambitieuze groeistrategieën. Zijn hun concepten echt vernieuwend? Kunnen de nieuwe hotelketens en hotelgroepen de concurrentiestrijd met de gevestigde orde aan? Het gaat de hotellerie in 2 ...

23 maart 2006
Zonnig weer voor Duitse hotels

Voor het tweede achtereenvolgende jaar is de gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer in hotels, de zogeheten revpar, gestegen. Dit blijkt uit een onderzoek van Deloitte. De revpar van Duitse hotels steeg vorig jaar met 1,6 procent. Een stuk minder dan de indrukwekkende 4,7 procent groei in 2004. ...

21 oktober 2004
Lucht klaart op voor Europese hotellerie

In vergelijking met vorig jaar zit de Europese hospitality branche duidelijk in minder zwaar weer, zo blijkt uit de HotelBenchmak Survey van Deloitte. Ten opzichte van 2003 steeg de revPAR, de gemiddelde inkomsten per beschikbare kamer, in de eerste negen maanden van dit jaar met 6,6 procent naar 71 ...

23 september 2003 Achtergronden
Een spiegel voor de hotelier

‘Dit onderzoek naar het gebruik van internet in de hotellerie is het eerste in een reeks van onderzoeken die in 2001 zullen worden uitgevoerd: het Hotel Continu Onderzoek.’ Zo stond het in een kader bij het eerste artikel (februari 2001). Zes onderzoeken waren gepland, in samenwerking me ...

2 juni 2003 Hotelketens Longread
Ketens en onafhankelijke hotels vergeleken

Ondanks de inzakkende economie slaagt grofweg de helft van de Nederlandse hotels erin toch nog een omzetstijging te realiseren. Nog eens zo’n twintig procent spreekt van een stabiele omzet. Dat is het goede nieuws van dit vijftiende Hotel Continu Onderzoek, ditmaal gericht op een vergelijking ...

28 april 2003 Wet- en regelgeving Achtergronden
Veiligheid in de hotelbranche; Totdat er een keer iets misgaat.

De veiligheid in de Nederlandse hotels laat nog wel wat te wensen over. Hoewel een grote meerderheid van de hôteliers zich keurig netjes houdt aan de (verscherpte) wet- en regelgeving op de uiteenlopende terreinen, zijn er toch nogal wat die een loopje nemen met de veiligheid van hun gasten. B ...

17 februari 2003 Wet- en regelgeving
Gaat uw gastvrijheid in rook op?

Roken is voor veel mensen verbonden met gezelligheid. In de hotelhal of het restaurant steekt menig gast graag een sigaret op. Dit eenvoudige genotsartikel heeft voor u als ondernemer allerminst eenvoudige gevolgen. Niet alleen moet u rokers en niet-rokers in uw hotel tevreden stellen, ook dient u r ...

17 februari 2003 Economie Ondernemen
Hotel Continu Onderzoek: Bedrijfsverzekeringen Risicocalculatie of zekerheid?

Bijna alle hôteliers (98%) vinden dat zij hun bedrijf goed hebben verzekerd, maar is dat ook werkelijk zo? Met enige verbazing constateren wij in dit dertiende Hotel Continu Onderzoek dat slechts 94 procent is verzekerd tegen brandschade, en dat slechts 84 procent een opstalverzekering heeft. ...

24 december 2002 Economie Ondernemen
Effecten van economische achteruitgang: Hoteliers laten zich niet de put in praten

Er mogen beurzen instorten, boekhoudaffaires aan het licht komen of verregaande overheidsbezuinigingen worden aangekondigd, de gemiddelde hôtelier in Nederland weigert om zichzelf de put in te laten praten. Op de drempel van 2003 vroegen wij hoteleigenaren naar hun toekomstverwachtingen in het ...

2 oktober 2002 Achtergronden Ondernemen
Hotel grondig doorgelicht: horecaScan opent de ogen

Dat een hôtelier zich bereid toont om zijn bedrijf door anderen te laten doorlichten, is al een compliment waard: hij beseft kennelijk dat iedereen bloot staat aan bedrijfsblindheid. Dat dezelfde hôtelier ook nog eens de deuren en gordijnen opengooit middels een beschrijvend artikel in z ...

2 oktober 2002 Achtergronden Longread
Gastvrijheid: geen verbeterpunten...?!

Gastvrijheid is de basis van de hotelbranche en dat willen de hôteliers weten ook. Het zelfvertrouwen ten aanzien van hun eigen gastvrijheid lijkt welhaast onbegrensd. Als ze zichzelf een rapportcijfer mogen geven, komt het gemiddelde boven de 8 uit; niemand geeft zichzelf minder dan een 7. Ee ...

2 september 2002 Economie Ondernemen 30 jaar Hospitality Management
Verkoop van hotels - Goodwill: meetbaar of emotie?

Op korte termijn zal een kwart van de hotels in Nederland van eigenaar wisselen. Dat blijkt uit het tiende Hotel Continu Onderzoek. Reden genoeg om eens te kijken waarom dit bezit van de hand wordt gedaan; hoe de hôteliers de waarde van hun hotel bepalen; en hoe ze de mee te verkopen goodwill ...

14 juni 2002 Economie Achtergronden
De inkoop wordt onderschat

Om het maar even kort door de bocht te zeggen: de inkoop van veel hotels gebeurt met de natte vinger. Bijna de helft van de hôteliers evalueert de vaste leveranciers één keer per jaar of nooit (36 procent!). En het bijhouden van voorraden gebeurt al evenmin erg efficiënt, wa ...

30 maart 2002 Ondernemen
Effecten van marketing worden slecht gemeten

Marketing is één, maar kijken of dit effect heeft is van een heel andere orde. Zo maakt 89 procent van de hôteliers gebruik van internet, maar proberen twee op de vijf vervolgens niet meer of men in cyberspace ook te vinden is. Wat traditioneler: driekwart van de ondervraagden in ...

27 februari 2002 Achtergronden
Een goede adviseur mag wat kosten

De hôtelier wil best in de buidel tasten voor bijstand van een adviseur, mits die adviseur capabel is natuurlijk. Bij de keuze voor een adviseur laat men zich ook leiden door diens branchekennis en reputatie, zo blijkt uit het zevende Hotel Continu Onderzoek. Gelukkig zijn verreweg de meeste h ...

12 februari 2002 Economie Achtergronden Ondernemen
Alleen verwerkte informatie is bruikbare informatie

De meeste mensen houden van onderzoek, en aan die wens of behoefte wordt continu gehoor gegeven. Zo mochten we onlangs vernemen dat Nederland van alle landen het grootste aantal WAO-ers kent; ons landje heeft ook - relatief gezien - de meeste adviseurs ter wereld. We zullen ervan uitgaan dat deze tw ...

5 november 2001
Hotel Continu Onderzoek: De kwestie kwaliteit

Dankzij het vijfde Hotel Continu Onderzoek kunnen we goed nieuws brengen: hôteliers hebben voldoende aandacht voor kwaliteitscontrole. De gastgerichte instelling - die zich op het gebied van financieel management en strategische planning soms wreekt - is een pluspunt als het om kwaliteit gaat. ...

18 september 2001 Longread
Hôteliers moeten de blik naar binnen richten

Het meest opzienbarende resultaat van het vierde Hotel Continu Onderzoek is waarschijnlijk, dat meer dan de helft van de hôteliers (52%) geen kostprijscalculatie maakt; men bepaalt de prijs ‘op het gevoel’. Dit gegeven is representatief voor het hele onderzoek: de hôtelier ho ...

13 september 2001 Personeel Achtergronden
Personeel wil vooral aandacht

Een economie waarin het niet meer zo’n vaart loopt; doemdenkers die zich nog steeds vergapen aan de puinhopen van het WTC... Koninklijk Horeca Nederland berichtte begin oktober dat de Nederlandse hotels 50 miljoen gulden omzet zijn misgelopen door annuleringen, en dat hotels in de Randstad wer ...

18 juni 2001 Achtergronden Longread
Hôteliers onderschatten strategische planning

In het derde Hotel Continu Onderzoek van dit jaar onderzochten we de toekomstvisie van hôteliers. In hoeverre kijken zij vooruit en vormen ze een beleid voor de langere termijn? Uit de resultaten blijkt dat hôteliers wel vooruit blikken, maar niet ver: 60% beperkt zich tot twee jaar. Toc ...

18 april 2001 Achtergronden Tech
E-procurement: internets wonderkind?

Onlangs verscheen het boek ‘E-business your business’ van de Nederlander Boudewijn Raessens. Het boek geeft een helder overzicht van de actuele stand van zaken op het gebied van e-commerce en e-business. Een van de onderwerpen die het boek behandelt, is e-procurement: inkoop via internet ...

17 april 2001 Achtergronden
Dromen van één loket

In het tweede Hotel Continu Onderzoek werd aan honderd hôteliers gevraagd hoe ze over het horecabeleid in hun eigen gemeente denken. Aangezien te verwachten viel dat de hôteliers deze gelegenheid zouden aangrijpen om eens lekker te klagen, vallen de resultaten best mee: de gemeenten krij ...

25 februari 2001
Hôteliers traag in het oppakken van internetmogelijkheden

Samen met Deloitte & Touche heeft Hospitality Management onderzoek gedaan naar hôteliers en internet. De resultaten waren lichtelijk alarmerend: bijna de helft van de hôteliers ziet in internet geen toepassingsmogelijkheden voor kamerreserveringen. Eén op de drie ziet zelfs ge ...

12 oktober 2000 Ondernemen
Imago: struikelblok of uitdaging?

Grote imagocampagnes ‘sieren’ de media, met als inzet het werven van personeel. Werknemers associëren zich graag met organisaties die een goed imago hebben. Het antwoord op de vraag hoe belangrijk de renommée of ‘roep’ van een organisatie is met betrekking tot de ...

22 juni 2000 Personeel Longread
Hoe bind je de medewerkers?

Biedt u nog geen kapper aan op het werk? Nog geen ontspanningsmassage, stomerijservice, financieel advies, oppas of klusjesdienst? Nou nou... Toch moet u zich profileren met behulp van secundaire arbeidsvoorwaarden, gezien het schreeuwende tekort aan personeel. En ook in de ‘primaire sfeer&rsq ...

17 februari 2000 Achtergronden
De onroerende zaak: Lust of Last

Misschien is de horecabranche wel bij uitstek de branche waar goodwill uitgekristalliseerd of opgesloten is in het steen en metselwerk van de onderneming. Dat is ongetwijfeld een van de redenen dat de ondernemer ook graag pandeigenaar wil zijn. De vraag is nu: moet dit pand privé-eigendom zij ...

13 februari 1999 Wet- en regelgeving
Iedereen moet zich aangesproken voelen

'Er lebte, nahm sich ein Weib und starb,' schreef Gellert in zijn vertelling Der Greis. Laten we de vertaling wat eigentijdser maken: 'Hij of zij leefde, werd hôtelier en... werd grijs.' Akkoord, dat is wellicht een beetje overdreven, maar geef toe: veel horecaondernemers zij ...

12 september 1998 Wet- en regelgeving
Het draait om de definitie

Een horecaondernemer weet heel goed wat risico's zijn. Ondernemersrisico's horen immers bij zijn vak. Sommige daarvan neemt hij bewust; andere loopt hij onbewust. De vraag doet zich telkens voor: hoe kan ik verantwoord omgaan met de financiële risico's ten gevolge van een bedrijfssc ...

12 september 1998 Hotelketens
Duidelijke afspraken en wederzijdse verplichtingen

De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond heeft in 1994 de exploitatie van haar onderkomen in Zeist uit­besteed aan Eurest. Sindsdien betaalt de KNVB een 'marktconfor­me' prijs voor het gebruik van zijn eigen ac­com­moda­tie. De samenwer­king tussen de KNVB en Eurest ...

11 februari 1998
Het experiment wordt structureel

Drie jaar geleden was men nog bang voor overcapaciteit; daar is nu geen sprake meer van. Volgens de harde cijfers heeft de vaderlandse hotellerie een harde wind in de zeilen: de omzet heeft vorig jaar voor het eerst 'de kaap' van vier miljard gerond. Het aantal kamers stijgt nog steeds, ma ...

11 februari 1998 Events
De horeca moet serieus genomen worden

Op 13 mei aanstaande vindt op de Erasmus Universiteit te Rotterdam een congres plaats dat moet bijdragen aan een ver(der)gaande professionalisering van de horeca. Deloitte & Touche creëert samen met Essay Congresorganisatie een platform - in een stimulerende omgeving - voor mensen met vis ...

11 februari 1998 Events
De horeca moet serieus genomen worden

Op 13 mei aanstaande vindt op de Erasmus Universiteit te Rotterdam een congres plaats dat moet bijdragen aan een ver(der)gaande professionalisering van de horeca. Deloitte & Touche creëert samen met Essay Congresorganisatie een platform - in een stimulerende omgeving - voor mensen met vis ...

13 december 1997 Wet- en regelgeving
De onzin van zwart geld

Zwart geld schijnt een maatschappelijk fenomeen te zijn. Er wordt zeer veel over geschreven en nog meer over gesproken. Voor ons aanleiding om het onderwerp nog eens de revue te laten passeren en ons de vraag te stellen: is zwart geld nu zinnig of onzinnig? De meningen zijn verdeeld. Dit zal ...

13 september 1997 Wet- en regelgeving
De horeca wacht een dynamische toekomst

'De consumentenmarkt bestaat uit vijftien miljoen doelgroepen.' Deze uitspraak wordt dikwijls gedaan om het hedendaagse consumentengedrag in de horeca & vrijetijds sector te typeren. Herkenbare gedragspatronen maken plaats voor grillig consumentengedrag. Vandaag de dag vertrekt de moda ...

19 juni 1995
Het accountantskantoor van de toekomst

Het Hotel van de Toekomst heeft aan sponsors bepaald geen gebrek. Wie er de waslijst van vooruitstrevende participanten op na slaat zal ook de naam van het accountantskantoor Deloitte & Touche tegenkomen. Vreemd? Nee, want de accountant van nu heeft zijn 'stoffige' imago al een tijd gele ...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: