2012 wordt het jaar van oerproducten

11 januari 2012 |
2012 wordt het jaar van oerproducten

De consument gaat terug naar oerproducten. Zo zal men in 2012 kiezen voor pure koffie en producten als knollen. Ook bieten en bonen wil men terugzien in restaurants. Vorig jaar was het jaar van de luxe en soberheid, maar 2012 zal in het teken staan van bewustwording en het opzoeken van de verrassing. Taak voor de horeca om
de gasten te verrassen, duidelijk presenteren wat ze in huis hebben, weg met de menu's, creatief zijn en de samenwerking aangaan met bedrijven.

Water bij de wijn doen, letterlijk
Deze trends komen voort uit de trendlist van Vincent van Dijk, trendwatcher, die hij presenteerde op de Horecava 2012. Op deze lijst stond onder andere dat mensen water bij de wijn gaan drinken, letterlijk. "Mensen drinken niet om dronken te worden, maar willen genieten van de wijn. Een glas water zorgt voor verlichting van de smaak", licht Van Dijk toe.

Koken zonder zout
Een andere opvallende trend is dat restaurants gaan koken zonder zout. "Dit betekent experimenteren met recepten en daarbij gaan koks terug naar de antieke kookboeken." Verder gaf de trendwatcher aan dat 'homemade' nog steeds populair is. "Mensen zoeken de chef in zichzelf op en gaan zelf producten maken."

Co-creative
Samenwerking aangaan met andere bedrijven is ook een concept dat dit jaar vaker zal gaan zien. "Je ziet bijvoorbeeld dat hotels gaan samenwerken met fashion en dit verwerken in hun interieur. Of restaurants die overdag een winkel zijn en 's avonds een restaurant worden. Je gebruikt dan toch je ruimte optimaal."

Single purpose restaurant
Het aanbieden van één product maar op verschillende manieren. "Je kiest bijvoorbeeld voor een hamburger, maar je maakt de lekkerste hamburger en presenteert deze op hele diverse manieren. Ook handig voor je inkoop."

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: