2018 recordjaar voor toerisme Zeeland

11 maart 2019 | Thijs Jacobs

Eindeloos mooi weer en een nummer één-hit in België zorgden voor een recordjaar voor toerisme in Zeeland. Volgens het CBS, dat afgelopen weekend de voorlopige jaarcijfers over toerisme in Nederland publiceerde, steeg het aantal verblijfsgasten in Nederland met 10 miljoen in vijf jaar. Zeeland profiteerde mee: in 2018 werden 10,5 miljoen overnachtingen in Zeeland doorgebracht, 4,5% meer dan in 2017. Kenniscentrum Kusttoerisme, onderdeel van HZ University of Applied Sciences, heeft de cijfers op een rij gezet en samen met VVV Zeeland geanalyseerd.

Zoutelande-effect

Het Zoutelande-effect is duidelijk zichtbaar in de cijfers: het aantal overnachtingen van Belgische gasten nam gedurende het gehele jaar fors toe (+19% naar 1,23 miljoen). Zeeland is nu de populairste provincie voor onze Zuiderburen, in 2017 had Zeeland nog de vijfde positie op de ranglijst. Het effect van deze hit was maar deels zichtbaar in eigen land, er kwamen 3% meer Nederlanders naar Zeeland, maar ze bleven korter, waardoor het aantal overnachtingen daalde met 1% naar 4,76 miljoen. Zo verliest Zeeland weer wat marktaandeel op een verder stabiele binnenlandse vakantiemarkt.

De Duitsers zijn in toenemende mate fan van Zeeland, het toerisme vanuit Duitsland groeide opnieuw met 7,5%, naar 4,29 miljoen. Nederland, Duitsland en België blijven verreweg de belangrijkste herkomstmarkten, slecht 2,5% van de gasten komt uit andere landen.

Kijkend naar de spreiding over het jaar is een flinke groei zichtbaar in het eerste kwartaal (+24%). Deels wordt dit veroorzaakt door de vroege Pasen (en dus een verschuiving van overnachtingen van april naar maart), maar ook in februari werden veel meer overnachtingen geregistreerd. In de zomermaanden was er nauwelijks sprake van groei, maar dit is van oudsher al de drukst bezochte periode in Zeeland. In het vierde kwartaal werden wel weer groeicijfers genoteerd (+8%).

Meer hotelovernachtingen

Kijkend naar type accommodatie, zien we in Zeeland een sterke groei van het aantal hotelovernachtingen (+13%), vooral dankzij buitenlandse toeristen. Ook het aantal nachten op ‘huisjesterreinen’ (bungalowparken en verhuurchalets op campings) groeide verder in 2018 (+7%). Het toeristisch kamperen daalde opnieuw licht in 2018; Nederlandse kampeerders verbleven minder nachten en het aantal buitenlandse kampeerovernachtingen bleef gelijk. Overigens is Zeeland wel de populairste provincie voor buitenlandse kampeergasten: ruim een kwart koos voor Zeeland als bestemming van de kampeervakantie.

Het CBS noteert voor Zeeland dus volop positieve cijfers. Erik van den Dobbelsteen, directeur van VVV Zeeland: “Gezien de onderliggende trends zullen we in 2019 actief blijven werven op de Duitse markt. Thema's als culinair, kust, fietsen en water slaan aan. Het zijn loyale gasten die vaker terugkomen ook in de schouderseizoenen. Ook zullen we in België slim en creatief aanhaken op de spotlight die Zoutelande afgelopen jaar kreeg. Om het marktaandeel in de binnenlandse markt terug te veroveren zullen we steviger inzetten op de Nederlandse markt. Via thema's als culinair, cultuur, evenementen en actief buiten laten we zien dat Zeeland een langer bezoek waard is.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: