'80 procent van de banquetingomzet is zakelijk'

13 mei 2016 |
'80 procent van de banquetingomzet is zakelijk'<

Claudia van der Hoeven is manager sales & reserveringen bij Hotel Dom in Utrecht. Wij spraken haar over het aanbod en de promotie van banqueting.

Foto: Claudia van der Hoeven

Over het hotel
Het designhotel bevindt zich middenin de Utrechtse binnenstad op enkele meters van de Domkerk, in een monumentaal pand uit de 18e eeuw. Het hotel telt elf suites, waarvan twee met privé dakterras, drie privéruimtes en restaurant & bar Podium onder de Dom. Het banquetingaanbod van Hotel Dom is divers. Van der Hoeven: “Opdrachtgevers kunnen kiezen voor bijeenkomsten die 24/7 gehouden kunnen worden. Dit varieert van zakelijke bijeenkomsten tot private dining en recepties.”

Business vs. leisure
Zo’n 80 procent van de banqueting wordt verzorgd voor zakelijke gezelschappen. De overige 20 procent betreft bij Hotel Dom vooral bruiloftsdiners, verjaardagen in private dining settings, borrels en, gezien de nabijheid van het Utrechtse Academiegebouw, ook promotiediners of borrels. Wat volgens Van der Hoeven opvalt, is dat zakelijke meetings efficiënter worden. “In ons hotel komen zowel bedrijven als non-profit organisaties bijeen voor zakelijke meetings. De afgelopen jaren merken we dat er efficiënter vergaderd wordt. Vroeger werd er eerst vergaderd en volgde later een diner om de dag af te sluiten. Tegenwoordig is er vaker een combinatie van beide, dus de inhoud komt letterlijk pas op tafel tijdens het diner. Dit zien we ook bij het ontbijt in de vorm van ontbijtsessies. Deze ontwikkeling past binnen de trend waarbij zakendoen vaker meer in een informele setting plaatsvindt. Zo starten sommige organisaties bijvoorbeeld met een ontbijtsessie, maken daarna een kleine uitstap in het historische centrum van Utrecht en vergaderen vervolgens verder tijdens de lunch. Gezelschappen boeken regelmatig een aantal suites, zodat zij reeds in het hotel verblijven. Het biedt de gasten comfort om zich even terug te kunnen trekken na een intensieve dag zonder eerst een weg te moeten zoeken door een onbekend stad.”


Restaurant Podium
Podium onder de Dom
In Hotel Dom bevindt zich restaurant Podium onder de Dom onder leiding van chef/patron Leon Mazairac. De keuken werkt ambachtelijk en maakt iedere dag alles vers van ‘eigen brood’ tot patisserie. “Sinds de samenwerking met het restaurant is ons banquetingniveau hoger geworden. De circa 25 medewerkers, waarvan 6 keukenmedewerkers, zijn verantwoordelijk voor alle banquetingvarianten. Leon is ons boegbeeld. Hij is momenteel te zien op televisie bij het programma Binnnenstebuiten waarbij hij mensen met een passie voor eten, ambacht en ondernemen bezoekt. Het feit dat Podium zijn sporen heeft verdiend en geen concessies doet aan échte kwaliteit – dus ook niet op de banqueting - wordt ook door Gault&Millau gezien. Leon werd onlangs gekozen als ‘Belofte van het jaar 2016’ en restaurant Podium onder de Dom ontving maar liefst 16 uit 20 punten. Zijn bekendheid en de populariteit van het restaurant vertaalt zich uiteraard naar de banqueting. We zetten daarom verder geen grote promotiemiddelen in.”

Banquetingtrends
Banqueting is naar de mening van Claudia steeds meer ‘tailor made’ geworden. “Wij overleggen altijd met de opdrachtgever en maken dan een passende offerte. Natuurlijk hebben we ook basisarrangementen die gelden als opmaat voor een offerte, maar deze communiceren we doorgaans niet klakkeloos naar opdrachtgevers. Alles gaat in overleg en we maken per opdracht een specifiek voorstel.” Heeft Claudia in de afgelopen jaren nog een andere trend op banquetinggebied gesignaleerd? “Jazeker. We merken dat sinds de allergenenwetgeving in 2014 is ingevoerd, gasten een (di)eetwens eerder kenbaar maken. Ook vegetariërs en veganisten laten zich duidelijker horen en dat vinden we prettig. Zo kunnen we iedere gast in de watten leggen en meenemen in de ervaring. Ook zijn consumenten zich bewuster geworden van kwaliteit en is men nieuwsgierig naar de oorspronkelijke smaak van ingrediënten. Het adagium van Mazairac ‘Eenvoud is al complex genoeg’, vertaalt zich dan ook uitstekend naar de banqueting.”

Blijft de vergadercultuur bestaan?
Door de opkomst van moderne technologie wordt het voor medewerkers makkelijker om digitaal te communiceren. Toch blijft de vergadercultuur volgens de Utrechtse salesmanager bestaan. “Mensen blijven behoefte hebben aan persoonlijk contact. Een tijd geleden zag je dat veel bedrijven inhouse allerlei vergaderfaciliteiten gingen uitbouwen en inhouse vergaderden. Ik merk dat ze daar van terugkomen. De omgeving blijkt een hele belangrijke factor te zijn. Verandering van spijs doet eten, en dat geldt ook voor vergaderen. Wel blijft de nadruk op efficiency zeker bestaan. Eten en vergaderen zal meer gecombineerd worden.”

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: