'80 procent van de banquetingomzet is zakelijk'

13 mei 2016 |
'80 procent van de banquetingomzet is zakelijk'<

Claudia van der Hoeven is manager sales & reserveringen bij Hotel Dom in Utrecht. Wij spraken haar over het aanbod en de promotie van banqueting.

Foto: Claudia van der Hoeven

Over het hotel
Het designhotel bevindt zich middenin de Utrechtse binnenstad op enkele meters van de Domkerk, in een monumentaal pand uit de 18e eeuw. Het hotel telt elf suites, waarvan twee met privé dakterras, drie privéruimtes en restaurant & bar Podium onder de Dom. Het banquetingaanbod van Hotel Dom is divers. Van der Hoeven: “Opdrachtgevers kunnen kiezen voor bijeenkomsten die 24/7 gehouden kunnen worden. Dit varieert van zakelijke bijeenkomsten tot private dining en recepties.”

Business vs. leisure
Zo’n 80 procent van de banqueting wordt verzorgd voor zakelijke gezelschappen. De overige 20 procent betreft bij Hotel Dom vooral bruiloftsdiners, verjaardagen in private dining settings, borrels en, gezien de nabijheid van het Utrechtse Academiegebouw, ook promotiediners of borrels. Wat volgens Van der Hoeven opvalt, is dat zakelijke meetings efficiënter worden. “In ons hotel komen zowel bedrijven als non-profit organisaties bijeen voor zakelijke meetings. De afgelopen jaren merken we dat er efficiënter vergaderd wordt. Vroeger werd er eerst vergaderd en volgde later een diner om de dag af te sluiten. Tegenwoordig is er vaker een combinatie van beide, dus de inhoud komt letterlijk pas op tafel tijdens het diner. Dit zien we ook bij het ontbijt in de vorm van ontbijtsessies. Deze ontwikkeling past binnen de trend waarbij zakendoen vaker meer in een informele setting plaatsvindt. Zo starten sommige organisaties bijvoorbeeld met een ontbijtsessie, maken daarna een kleine uitstap in het historische centrum van Utrecht en vergaderen vervolgens verder tijdens de lunch. Gezelschappen boeken regelmatig een aantal suites, zodat zij reeds in het hotel verblijven. Het biedt de gasten comfort om zich even terug te kunnen trekken na een intensieve dag zonder eerst een weg te moeten zoeken door een onbekend stad.”


Restaurant Podium
Podium onder de Dom
In Hotel Dom bevindt zich restaurant Podium onder de Dom onder leiding van chef/patron Leon Mazairac. De keuken werkt ambachtelijk en maakt iedere dag alles vers van ‘eigen brood’ tot patisserie. “Sinds de samenwerking met het restaurant is ons banquetingniveau hoger geworden. De circa 25 medewerkers, waarvan 6 keukenmedewerkers, zijn verantwoordelijk voor alle banquetingvarianten. Leon is ons boegbeeld. Hij is momenteel te zien op televisie bij het programma Binnnenstebuiten waarbij hij mensen met een passie voor eten, ambacht en ondernemen bezoekt. Het feit dat Podium zijn sporen heeft verdiend en geen concessies doet aan échte kwaliteit – dus ook niet op de banqueting - wordt ook door Gault&Millau gezien. Leon werd onlangs gekozen als ‘Belofte van het jaar 2016’ en restaurant Podium onder de Dom ontving maar liefst 16 uit 20 punten. Zijn bekendheid en de populariteit van het restaurant vertaalt zich uiteraard naar de banqueting. We zetten daarom verder geen grote promotiemiddelen in.”

Banquetingtrends
Banqueting is naar de mening van Claudia steeds meer ‘tailor made’ geworden. “Wij overleggen altijd met de opdrachtgever en maken dan een passende offerte. Natuurlijk hebben we ook basisarrangementen die gelden als opmaat voor een offerte, maar deze communiceren we doorgaans niet klakkeloos naar opdrachtgevers. Alles gaat in overleg en we maken per opdracht een specifiek voorstel.” Heeft Claudia in de afgelopen jaren nog een andere trend op banquetinggebied gesignaleerd? “Jazeker. We merken dat sinds de allergenenwetgeving in 2014 is ingevoerd, gasten een (di)eetwens eerder kenbaar maken. Ook vegetariërs en veganisten laten zich duidelijker horen en dat vinden we prettig. Zo kunnen we iedere gast in de watten leggen en meenemen in de ervaring. Ook zijn consumenten zich bewuster geworden van kwaliteit en is men nieuwsgierig naar de oorspronkelijke smaak van ingrediënten. Het adagium van Mazairac ‘Eenvoud is al complex genoeg’, vertaalt zich dan ook uitstekend naar de banqueting.”

Blijft de vergadercultuur bestaan?
Door de opkomst van moderne technologie wordt het voor medewerkers makkelijker om digitaal te communiceren. Toch blijft de vergadercultuur volgens de Utrechtse salesmanager bestaan. “Mensen blijven behoefte hebben aan persoonlijk contact. Een tijd geleden zag je dat veel bedrijven inhouse allerlei vergaderfaciliteiten gingen uitbouwen en inhouse vergaderden. Ik merk dat ze daar van terugkomen. De omgeving blijkt een hele belangrijke factor te zijn. Verandering van spijs doet eten, en dat geldt ook voor vergaderen. Wel blijft de nadruk op efficiency zeker bestaan. Eten en vergaderen zal meer gecombineerd worden.”

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: