AccorHotels stimuleert duurzame initiatieven

28 april 2017 | Roy Spijker

Op Planet 21 Day (gehouden op 21 april) stimuleert AccorHotels haar werknemers wereldwijd om leuke initiatieven te bedenken waarmee ze bijdragen aan een duurzame ontwikkeling en sociale verantwoordelijkheid. Planet 21 Day is onderdeel van het programma Planet 21 waarin AccorHotels zijn ambitieuze doelstellingen aankondigt tot 2020. Planet 21 legt de nadruk op twee belangrijke uitdagingen in voeding en bouw. AccorHotels zet zich in voor de ontwikkeling van stadslandbouw en wil 1.000 moestuinen aanleggen tegen 2020. Op dit moment zijn er wereldwijd al 500 stadstuinen aangelegd. 38 hotels in 13 landen implementeerden al technologische oplossingen om de voedselverspilling in keukens en restaurants tegen te gaan. De pilothotels van AccorHotels verminderden hun voedselafval met bijna 60 procent.

Arnaud Herrmann, directeur duurzame ontwikkeling bij AccorHotels: “Een jaar geleden stelden we nieuwe, nóg ambitieuzere doelstellingen voor Planet 21. Als ik zie hoeveel inzet onze hotels in 2016 toonden op het vlak van duurzaamheid, kan ik dat alleen maar toejuichen. Ons engagement ‘Acting here’ is het afgelopen jaar realiteit geworden: onze teams waren er rotsvast van overtuigd dat ze de zaken naar een hoger niveau konden tillen, en ze rolden lokale initiatieven uit met een grote meerwaarde voor onze gasten, partners en de lokale gemeenschappen. Ze streden tegen voedselverspilling en zetten zich in voor boslandbouw en energietransitie. Bovendien vertaalde onze test en leer-aanpak zich in nieuwe, intelligente middelen waarmee we nog sneller onze doelstellingen konden halen.”

Planet 21 initiatieven in Nederland
AccorHotels organiseert in de Benelux een aantal lokale initiatieven in het kader van Planet 21 Day. In Amsterdam is Mercure Amsterdam Centre Canal District op 21 april 2017 gestart met de verkoop van het overgebleven ontbijt tegen een zwaar gereduceerd tarief om voedselverspilling tegen te gaan. Vervolgens zal dit iedere 21e van de maand gedaan worden. 75% van de opbrengst hiervan wordt aan het einde van het jaar aan het lokale goede doel het Vergeten Kind geschonken. Novotel Den Haag City Centre, Novotel Suites Den Haag City Centre, Mercure hotel Den Haag Central, ibis Den Haag City Centre en ibis Den Haag Scheveningen zijn gaan plastic vissen in de Haagse grachten in samenwerking met Plastic Whale en de Ooievaart.

Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een kruidentuin toegevoegd op hun binnenplaats waarbij de keuken gebruik kan maken van verse kruiden.

Ibis Amsterdam Airport, Mercure Amsterdam Centre Canal District en ibis Amsterdam Centre Stopera hebben een bijenkorf bij het hotel geïnstalleerd, hiermee kunnen de hotels de huisgemaakte honing aanbieden aan hun gasten bij het ontbijt. Bovendien streamen ze de bijen ook live, wat erg vermakelijk is om te zien.

Actie ‘Green Stars’: gasten stemmen voor het groenste hotel
Op Planet 21 Day, worden de hotels uitgenodigd om hun grootste verwezenlijkingen te presenteren in drie categorieën: de strijd tegen de voedselverspilling, de aanleg van een stadsmoestuin en het aanbod van gezonde maaltijden met lokale ingrediënten. Dit doen ze door hun medewerkers bewust te maken, hun gasten te betrekken, samen met partners te innoveren en samen te werken met lokale overheden. Door middel van een stemcampagne op sociale media worden de winnaars geselecteerd. Voor het eerst zullen gasten en online bezoekers ook zelf voor het groenste hotel kunnen stemmen.

Minder voedselverspilling
38 hotels in 13 landen implementeerden al technologische oplossingen om de voedselverspilling in hun keukens en restaurants tegen te gaan. Resultaat: de pilothotels verminderden hun voedselafval met bijna 60 procent – goed voor een besparing van zo’n 540.000 euro. In samenwerking met Winnow, koploper in de strijd tegen voedselverspilling, installeerde Pullman Dubai Creek City Center een innovatieve oplossing in zijn keuken om het afval te kunnen wegen alvorens het weg te gooien. Na één maand verminderde dit het voedselafval al met 80%. Voor dit hotel met 317 kamers kwam dit neer op een wekelijkse besparing van 400 dollar. Sommige hotels gebruiken nog andere tools om verspilling tegen te gaan. Zo gebruiken 20 hotels van Novotel, ibis, ibis Styles en Mercure in Frankrijk de app Too Good To Go: omwonenden en toeristen kunnen voor een prikje maaltijden kopen die anders zouden worden gedumpt. In enkele maanden tijd redde dit briljante concept al meer dan 1.000 restmaaltijden. AccorHotels gaat de maatregelen nog dat jaar op grote schaal uitrollen, en ook de follow-up verzorgen van de wereldwijde resultaten.

Koolstofneutrale gebouwen
Een van de strategische pijlers van Planet 21 is de verduurzaming van vastgoed met koolstof-neutrale gebouwen. Hiermee in overeenstemming, verminderde de groep in amper een jaar tijd zijn energieverbruik met 2,4 procent en de CO2-uitstoot daalde met 3 procent. Een bijzonder knappe prestatie – zeker gezien de ongunstige klimatologische omstandigheden, want tussen 2015 en 2016 groeide de vraag naar verwarming en airco wereldwijd met meer dan 4%. De bouwwerf van JOE&JOE Parijs kreeg als eerste in Frankrijk het label ‘Bas Carbone’ (koolstofarm). Ook 24 hotels in de Parijse regio voeren plannen in om hun gebouwen koolstofarm te maken. Ze testen een aantal innovatieve tools uit om de verzameling van informatie te automatiseren, en om het water- en energieverbruik beter te kunnen managen. Een jaar geleden presenteerde AccorHotels zijn nieuwe, ambitieuze duurzaamheidsprogramma met doelstellingen voor 2020. Planet 21 is verdeeld in vier actiegebieden die zich richten op medewerkers, gasten, partners en lokale gemeenschappen, en twee prioriteiten: food & beverage en duurzame bouwprojecten. Ontdek hier meer informatie over de engagementen van AccorHotels.

Meer dan 500 stadstuinen
AccorHotels is wereldwijd aanwezig in meer dan 1.700 steden. De hotelgroep streeft naar en zet zich in voor de ontwikkeling van stadslandbouw en wil 1.000 moestuinen aanleggen tegen 2020. Amper een paar maanden nadat de groep zijn doelstelling aankondigde, zijn er wereldwijd al meer dan 500 stadstuinen aangelegd, onder meer in Bangkok, Parijs, Rome, São Paulo en Kinshasa.

In maart ondertekende AccorHotels in Parijs het charter ‘Objectif 100 hectares’, een initiatief om 100 hectare groene daken en muren aan te leggen, waarvan 33 hectare voor stadslandbouw in de Franse hoofdstad. Een aantal hotels, zoals het Mercure Paris Boulogne Porte de Saint Cloud, probeert vernieuwende stadsteelttechnieken uit. Met ondersteuning van didactisch materiaal wagen ze zich aan aeroponics, teelt waarbij de wortels vrij in de lucht hangen, en hydrocultuur, kweken op inerte substraten die geen voeding bevatten (bijvoorbeeld zand, kleikorrels of steenwol). De eerste oogst wordt verwacht in juni van dit jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: