ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

11 mei 2017 | Roy Spijker

Online reviews moeten veel transparanter worden. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Omdat de rol van reviews steeds groter wordt in het keuzeproces van consumenten vind de ACM dat deze ook betrouwbaar zijn. 

De ACM heeft een verkenning gedaan naar de stand van online reviews. Volgens de autoriteit zijn er geen aanwijzingen gevonden dat het bij online reviews op dit moment structureel mis gaat. Ze vinden het vooral belangrijk dat het verhaal achter de review transparanter wordt. Bedrijven die het mogelijk maakt om reviews achter te laten, moeten duidelijker aan de consument vertellen hoe deze tot stand is gekomen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat diegene die een review heeft geschreven, gebruik heeft gemaakt van een gratis product.

Review-sites worden door consumenten met name gebruikt bij het uitzoeken van elektronica en het zoeken naar een hotel of restaurant. De ACM zegt dat de consument niet volledig vertrouwt op recensies als er een keuze gemaakt moet worden, maar gaan ze er wel van uit dat review-sites neppe of onjuistes recensies verwijderen.

Verdienmodel
Aan BNR Nieuwsradio laat Bernadette van Buchem weten dat bedrijven blij zijn dat ze hulp krijgen om reviews op webssites transparanter te maken. "Het is natuurlijk ook van belang voor ze dat de reviews die ze plaatsen betrouwbaar zijn, zodat ze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Dat is onderdeel van hun verdienmodel," zegt Van Buchem tegen de radiozender.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: