ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

11 mei 2017 | Roy Spijker

Online reviews moeten veel transparanter worden. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Omdat de rol van reviews steeds groter wordt in het keuzeproces van consumenten vind de ACM dat deze ook betrouwbaar zijn. 

De ACM heeft een verkenning gedaan naar de stand van online reviews. Volgens de autoriteit zijn er geen aanwijzingen gevonden dat het bij online reviews op dit moment structureel mis gaat. Ze vinden het vooral belangrijk dat het verhaal achter de review transparanter wordt. Bedrijven die het mogelijk maakt om reviews achter te laten, moeten duidelijker aan de consument vertellen hoe deze tot stand is gekomen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat diegene die een review heeft geschreven, gebruik heeft gemaakt van een gratis product.

Review-sites worden door consumenten met name gebruikt bij het uitzoeken van elektronica en het zoeken naar een hotel of restaurant. De ACM zegt dat de consument niet volledig vertrouwt op recensies als er een keuze gemaakt moet worden, maar gaan ze er wel van uit dat review-sites neppe of onjuistes recensies verwijderen.

Verdienmodel
Aan BNR Nieuwsradio laat Bernadette van Buchem weten dat bedrijven blij zijn dat ze hulp krijgen om reviews op webssites transparanter te maken. "Het is natuurlijk ook van belang voor ze dat de reviews die ze plaatsen betrouwbaar zijn, zodat ze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Dat is onderdeel van hun verdienmodel," zegt Van Buchem tegen de radiozender.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: