Advertorial: Het geheim achter Hotel The Toren

8 februari 2017 | Roy Spijker
Advertorial: Het geheim achter Hotel The Toren<

Hotel The Toren is in 2017 voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot beste hotel van Nederland en op het gebied van service staat Hotel Sebastian’s op de tweede plaats. Wat is hun geheim? Eric Toren, directeur van Hotel The Toren en eigenaar van Hotel Sebastian's in Amsterdam vertelt: “Ze vragen mij geregeld: waarom scoren jouw hotels zo enorm hoog? Dat komt omdat er over het algemeen weinig misgaat. Daar helpt de software ‘Procs’ mij enorm bij.”

Een focus op controle

Procs borduurt voort op een werkwijze die Eric al jaren in zijn eigen hotels toepast, waarbij de focus ligt op controle. Eric: “Ik heb weleens schade gehad die opliep tot in de tienduizenden euro’s. Een lekkage bijvoorbeeld, omdat iemand vergeten was de dakgoten bladvrij te maken.” Een taak die niet wordt uitgevoerd kan dus veel geld kosten, maar mag niet ten koste gaan van het bedrijf. 

De papieren checklists

In een poging om zelf meer controle te krijgen, gingen zijn hotels met gedetailleerde papieren checklists werken. Daarop stonden alle taken die moesten worden uitgevoerd. Sommige van dagelijkse aard, andere wekelijks, maandelijks of jaarlijks. Aan elke taak werd een controletaak gekoppeld. Een manager had op zijn beurt een eigen takenlijst vol controletaken en ook die lijst was onderwerp van controle. Het bleek een gouden zet. De foutmarges werden steeds kleiner en de klanttevredenheid steeg. 

De ontwikkeling van Procs

Toch bleek de aanpak niet waterdicht. De controles namen veel tijd in beslag en er werden nog steeds fouten gemaakt. Eric besloot zijn werkwijze te automatiseren. In samenwerking met het softwarebedrijf Qics werd Procs ontwikkeld; software waarmee iedereen kan zien wat er van iemand verwacht wordt en welke taken er zijn blijven liggen. Ook de aan een taak gekoppelde instructie wordt in Procs vastgelegd. “Ik was altijd de hele dag in de weer: ‘heb je daar aan gedacht? Heb je dit gedaan?’ Maar eigenlijk wil ik als directeur alleen weten wat er fout is gegaan. En dat is precies wat Procs voor mij doet”, zegt Eric. 

Een besparing van ruim 5 procent

Mede dankzij het inzetten van Procs bij Hotel Sebastian’s, dat fungeert als opleidingshotel voor The Toren, veroverde ook Hotel Sebastian’s snel een plek in de top vijf van beste hotels van Nederland. Ook op financieel gebied heeft Eric veel meer inzicht gekregen: “Ik kwam er achter dat ik een te brede managementlaag had. Tegelijkertijd heb ik meer gewoon personeel moeten aannemen om aan de torenhoge verwachtingen te kunnen voldoen.” Hij verwacht overigens alleen al in Hotel The Toren jaarlijks ruim 5 procent te gaan besparen op de totale kosten. “Vroeger kostte het mij geld als ik wegging, maar dat is verleden tijd. Ik kan met een gerust hart op vakantie.” aldus Eric. 

Altijd en overal inzicht

Procs draait in de cloud, waardoor hoteliers en managers via een tablet, PC of smartphone altijd inzicht hebben in het reilen en zeilen van de hotels, waar ter wereld zij zich ook bevinden. 

Ook andere hotels kunnen met deze methode aan de slag. Zij kunnen Procs drie maanden lang volledig gratis proberen. Voor meer informatie zie www.procs.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: