Advertorial: Het geheim achter Hotel The Toren

8 februari 2017 | Roy Spijker
Advertorial: Het geheim achter Hotel The Toren<

Hotel The Toren is in 2017 voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot beste hotel van Nederland en op het gebied van service staat Hotel Sebastian’s op de tweede plaats. Wat is hun geheim? Eric Toren, directeur van Hotel The Toren en eigenaar van Hotel Sebastian's in Amsterdam vertelt: “Ze vragen mij geregeld: waarom scoren jouw hotels zo enorm hoog? Dat komt omdat er over het algemeen weinig misgaat. Daar helpt de software ‘Procs’ mij enorm bij.”

Een focus op controle

Procs borduurt voort op een werkwijze die Eric al jaren in zijn eigen hotels toepast, waarbij de focus ligt op controle. Eric: “Ik heb weleens schade gehad die opliep tot in de tienduizenden euro’s. Een lekkage bijvoorbeeld, omdat iemand vergeten was de dakgoten bladvrij te maken.” Een taak die niet wordt uitgevoerd kan dus veel geld kosten, maar mag niet ten koste gaan van het bedrijf. 

De papieren checklists

In een poging om zelf meer controle te krijgen, gingen zijn hotels met gedetailleerde papieren checklists werken. Daarop stonden alle taken die moesten worden uitgevoerd. Sommige van dagelijkse aard, andere wekelijks, maandelijks of jaarlijks. Aan elke taak werd een controletaak gekoppeld. Een manager had op zijn beurt een eigen takenlijst vol controletaken en ook die lijst was onderwerp van controle. Het bleek een gouden zet. De foutmarges werden steeds kleiner en de klanttevredenheid steeg. 

De ontwikkeling van Procs

Toch bleek de aanpak niet waterdicht. De controles namen veel tijd in beslag en er werden nog steeds fouten gemaakt. Eric besloot zijn werkwijze te automatiseren. In samenwerking met het softwarebedrijf Qics werd Procs ontwikkeld; software waarmee iedereen kan zien wat er van iemand verwacht wordt en welke taken er zijn blijven liggen. Ook de aan een taak gekoppelde instructie wordt in Procs vastgelegd. “Ik was altijd de hele dag in de weer: ‘heb je daar aan gedacht? Heb je dit gedaan?’ Maar eigenlijk wil ik als directeur alleen weten wat er fout is gegaan. En dat is precies wat Procs voor mij doet”, zegt Eric. 

Een besparing van ruim 5 procent

Mede dankzij het inzetten van Procs bij Hotel Sebastian’s, dat fungeert als opleidingshotel voor The Toren, veroverde ook Hotel Sebastian’s snel een plek in de top vijf van beste hotels van Nederland. Ook op financieel gebied heeft Eric veel meer inzicht gekregen: “Ik kwam er achter dat ik een te brede managementlaag had. Tegelijkertijd heb ik meer gewoon personeel moeten aannemen om aan de torenhoge verwachtingen te kunnen voldoen.” Hij verwacht overigens alleen al in Hotel The Toren jaarlijks ruim 5 procent te gaan besparen op de totale kosten. “Vroeger kostte het mij geld als ik wegging, maar dat is verleden tijd. Ik kan met een gerust hart op vakantie.” aldus Eric. 

Altijd en overal inzicht

Procs draait in de cloud, waardoor hoteliers en managers via een tablet, PC of smartphone altijd inzicht hebben in het reilen en zeilen van de hotels, waar ter wereld zij zich ook bevinden. 

Ook andere hotels kunnen met deze methode aan de slag. Zij kunnen Procs drie maanden lang volledig gratis proberen. Voor meer informatie zie www.procs.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: