Amsterdam heeft te weinig hotelkamers

2 april 2015 |
Amsterdam heeft te weinig hotelkamers<

De hotellerie als geheel kan opgelucht ademhalen. De diepste kloof van de crisis is overwonnen en in 2014 werden meer Hotelbouwplannen*
gelanceerd dan in 2012 en 2013. In Amsterdam wordt bovendien gebouwd, veel gebouwd. Dat dit geen overbodige luxe is, blijkt als ik Pieter van Litsenburg van MEININGER spreek.

Foto: Pieter van Litsenburg

Eerst de cijfers: het aantal kamers dat bij de hotelbouwplannen betrokken is, blijkt zeer hoog: in Nederland zijn (al deels uitgevoerde) plannen voor de bouw of renovatie van bijna 14.000 kamers gesignaleerd in 2014.

Kantoorpanden, studentenhotels en Chinezen
Achter deze cijfers zitten diverse verhalen. Het is bijvoorbeeld tekenend voor deze tijd dat steeds meer kantoorpanden worden omgebouwd tot hotels. Ook de bouw van hotels voor buitenlandse werknemers en – flink in opmars – als kamers voor studenten, nam in 2014 toe. Beide hoteltypes blijken uitstekend aan de vraag te voldoen. De nieuwste trend is de bouw van speciale hotels voor Chinese toeristen en zakenlieden: er zijn er inmiddels drie gepland.

Gemiddeld 74 kamers per plan
Die zaken verklaren natuurlijk mede het hoge gemiddelde aantal kamers per project: ruim 74. Wanneer je dit afzet tegen een gemiddelde van 70 kamers per plan in 2013, is dit een behoorlijke stijging. De andere verklaring voor dit gemiddelde is, op het eerste gezicht vreemd genoeg, de economisch mindere tijd. De kamerprijzen zijn gedaald, waardoor er meer kamers per hotel nodig zijn om de exploitatie rendabel te maken. We zien dan ook dat vooral kleinere bouwplannen vaak van het toneel verdwijnen.

Wellness
In 2014 was er bij 30 plannen sprake van wellness. In 2013 was dit nog bij 19 plannen het geval en in 2012 bij 21 plannen. Is wellness daadwerkelijk aan een opmars bezig? Wellnesscentra zitten in zwaarder weer dan hotels met wellnessfaciliteiten. Hotels bieden een overnachtingsmogelijkheid aan, terwijl veel wellnesscentra geen hotelfaciliteiten hebben. Een pluspunt voor hotels. Daarentegen zien we dat veel wellnesscentra het plan hebben opgevat om hotelfaciliteiten te ontplooien.

Vergaderfaciliteiten
Het aantal plannen waarbij vergaderfaciliteiten betrokken zijn, is gedaald. Misschien door de (nasleep van) de crisis, misschien door het ‘nieuwe werken’ en de mogelijkheid om middels technologische middelen te vergaderen. Het wordt voor veel hotels steeds moeilijker de vergaderruimtes goed gevuld te krijgen en de focus op leisure groeit daardoor.

Amsterdam
In Amsterdam gaat het uitstekend met de hotellerie. De benen van de gasten hangen nog net niet buitenboord en de aantrekkingskracht van Amsterdam blijft groeien. We nemen MEININGER Hotel Amsterdam City West als voorbeeld. Natuurlijk niet zomaar, maar omdat het hotel pas bekend heeft gemaakt dat, na de geplande uitbreiding, dit hotel straks het grootste van Amsterdam wordt met 321 kamers en 1177 bedden. De CEO van MEININGER, Navneet Bali, verklaarde in januari dat het groeiende toerisme in Amsterdam de basis is voor de uitbreiding. Is er dan ook steeds meer aandacht voor de leisuregast in de Nederlandse hotellerie anno 2015?

Flexibele kamerindeling
“Wij kunnen verschillende doelgroepen bedienen, mede door de flexibele kamerindeling”, vertelt Pieter Bas van Litsenburg, regional manager bij MEININGER Hotels en verantwoordelijk voor Amsterdam, Brussel en Londen. “We bieden bijvoorbeeld een vierpersoonskamer met daarin een twin bed en een stapelbed. Deze kamer kun je op verschillende manieren inzetten; als double room voor single use, als twin kamer, als familiekamer, als kamer voor groepsreizen of scholen of als dormitory, zoals in een hostel. We hebben dan ook veel leisure gasten en zo’n twintig tot vijfentwintig procent van de omzet komt uit de groep van studenten en scholen die ons hotel bezoeken.”

Zakenman in pak
Met de focus op de leisuregast, is er waarschijnlijk ook een andere benadering van de gemeenschappelijke ruimtes. Klopt dit? “Ja en nee. Natuurlijk kiest de traditionele zakenman in pak, die normaal naar Motel One of Ibis gaat, niet vanzelfsprekend voor ons. Een stille lounge waar je in absolute rust de Washington Post kunt lezen, vind je bij ons niet. Hoewel we weleens zakenmannen in pak hebben die vaak direct vooruit boeken voor de volgende keer. Dat komt door de sfeer. Dat komt door de sfeer. Het is hier dynamisch: gezinnen zorgen voor een gezellige drukte, jonge zakenmensen en creatievelingen voelen zich hier thuis en je ziet dat conventies verdwijnen. Mensen willen elkaar als gelijken zien en als gelijken behandeld worden. Een leuk voorbeeld is de gastenkeuken. Je kunt daar gratis gebruik van maken en voor gratis pasta zorgen wij. Gasten laten ook vaak wat achter, dus wanneer je een beetje creatief bent, kun je hier gratis koken en eten. Tof toch?”

Grootste hotel
Pieter is te spreken over de ontwikkelingen in MEININGER Amsterdam City West. “We hebben een gemiddelde kamerbezettingsgraad van boven de 80”, vertelt Pieter. In het weekend zitten we eigenlijk altijd op 100 procent. Uitbreiding is dus geen overbodige luxe, want het hotel loopt heel goed. Binnen twee jaar na opening uitbreiden en binnen drieëneenhalf jaar naar 1177 bedden. Daar ben ik trots op. We starten ook met de bouw van een nieuw hotel bij het Amstelstation, dat in 2017 open gaat. We willen trouwens niet per se de grootste zijn, maar wél de succesvolste.”

Amsterdam heeft meer hotels nodig
“Of de Amsterdamse hotelmarkt een keer verzadigd raakt? Vast wel, maar voorlopig niet. Het centrum wordt groter: vroeger liep dat van Amsterdam Centraal tot het Leidseplein, maar nu strekt het zich uit van west naar oost en van zuid naar een stukje noord. De Pijp is populair en Airbnb is een ontwikkeling die ook een ander soort reiziger naar Amsterdam brengt. Het spreidingsbeleid van de gemeente is erg goed, dus een tweede Venetië worden we echt niet. Sterker nog: de volgende stap is uitbreiding van hotels buiten de ring. Amsterdam moet wel blijven bouwen de komende paar jaar: de hotelkamerprijzen behoren tot de top binnen Europa en om mee te kunnen draaien in de race voor congressen en dergelijke moeten die omlaag. Dat kan alleen bij een groter hotelkamervolume. Kortom: Amsterdam bruist en voorlopig blijft men hier hotels bouwen. Dat wil de gemeente ook en het beleid is voortvarend ingezet.”

Reizigers en vergaderen
“We hebben veel Duitse gasten; we zijn immers een Duits bedrijf. Aziatische toeristen ontvangen we steeds meer, en ook gasten uit het Verenigd Koninkrijk, de ‘Amerika’s’ en de BRIC-landen zien we steeds vaker. Vergaderruimtes hebben we niet; dat willen we ook niet. Hier vlak om de hoek zitten genoeg bedrijven die zich daar in specialiseren. Bovendien kan ik met mijn bezettingsgraad beter kamers verhuren dan zalen. Zalen staan ‘s nachts leeg. En wellness? Nee, daarvoor komt onze doelgroep niet naar Amsterdam. Hoe ik mijn hotel zou omschrijven? Niet traditioneel, maar wel leuk. Niet voor iedereen, maar wel voor de meesten. Een hotel met een huiskamersfeer; dat is een succesvol leisurehotel anno 2015.”

* Hotelbouwplannen is een uitgave van Uitgeverij PS: bv, waarin wordt bijgehouden wie, wat, waar en wanneer gaat (ver)bouwen in de hotellerie. Zie www.hotelbouwplannen.nl voor meer informatie.
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: