Ben je bewust van de risico’s

11 november 2016 | Jorien Slager

“Een hotelier heeft geen inzicht in wat er gebeurt in zijn hotel. Wel wat rapportages en het PMS betreft, maar de impact van veranderingen zien ze niet altijd. Je kunt voor een televisiesysteem kiezen, waarbij gasten filmpjes vanaf hun telefoon op televisie kunnen afspelen, maar wat is daarvan de invloed op je huidige wifi-systeem? Er worden keuzes gemaakt met  extra kosten als gevolg.” Sjors Brul is oprichter van SBIT Hospitality Services en adviseert multi-properties en stand-alone hotels hoe ze ICT het best kunnen inzetten.

“Hoteliers denken vaak niet verder. Dan kunnen er keuzes worden gemaakt, waardoor er onder aan de streep niet gebudgetteerde kosten kunnen worden gemaakt. Een hotelier heeft wel inzage in wat de markt te bieden heeft, maar heeft niet de volledige kennis en de juiste mensen in huis om de beste keuzes te maken.”

Hotel als uitgangspunt

Sjors Brul vond dat het anders kon. “Er moest meer naar de klant gekeken worden in plaats van naar het product. Wij kijken niet hoe een product in een hotel past, maar naar het hotel. Welke behoefte is er en welke systemen passen daarin. Vanuit die visie automatiseren we.”

BYOD is de trend

“Gasten nemen hun eigen device (bring your own device) mee naar hotels. Iedereen is continu online met de telefoon of tablet. De hotellerie moet daarop inspelen. Bijna alle hotels bieden wifi aan. Een trend die wij zien, is dat alle systemen over één netwerk lopen. Het is één groot homogeen netwerk waar alles op aangesloten is.”

Grootste fout

“De oorzaak hiervan is dat er wordt geïnvesteerd in verschillende systemen. Daarbij wordt vergeten te checken of ze te combineren zijn. Hotel hebben vaak een sleutel-, telefonie-, camera-, netwerk- en een wifisysteem. Als je pech hebt, zijn dat vijf individuele infrastructuren, ieder met hun eigen kosten en onderhoud.”

Waar ben je voor verzekerd?

“Het is belangrijk om na te denken over elke dienst. Cloud-based systemen zijn niet altijd goedkoper. De oorzaken hiervan zijn wetgeving, flexibiliteit en het veilig stellen van data. Juridisch is alles namelijk nog niet helemaal geregeld in Nederland. Dat zie je terug bij verzekeringen. Er zijn allerlei cyberverzekeringen om je in te dekken voor alle risico’s die je loopt. Maar de wetgeving is niet klaar. Dus waarvoor ben je verzekerd?”

Wel of niet in de cloud?

“De cloud is een middel, geen doel. Je hebt de cloud niet perse nodig. Als medewerkers op verschillende locaties werken, is het een gemakkelijke oplossing. Maar daarin schuilt ook het gevaar. De salesmanager wil je natuurlijk toegang geven. Maar is het noodzakelijk dat de receptionist ook vanuit huis inlogt? Moet je in de cloud zitten? Snelheid speelt een cruciale rol. Documenten openen op kantoor vanuit de cloud duurt langer.”

Bewustwording

“Bewustwording is een proces. Als wij de infrastructuur inventariseren komen deze zaken ter sprake. Wij kijken dan naar alle systemen, welke oplossing het beste past en naar wat de impact daarvan is. De boekhouding moet je bijvoorbeeld zeven jaar bewaren. Als je tijdens die periode van online boekhoudsysteem wisselt, moet je daar nu al rekening mee houden.” 

HotelTech 2016

“Wie is de eigenaar van data? Hoe heb je het geregeld als je offline gaat? Weet je zeker dat je aan de wetgeving voldoet? Moet je in de cloud? Als je voor een PMS-leverancier kiest, weet je dan zeker dat deze fiscaal getoetst is en dat btw-aangiftes kloppen? We hebben ervaring met klanten van wie de rapportages niet door de accountant werden goedgekeurd. In de afgelopen jaren hebben we geleerd over ICT in de hotellerie. Van het maken van back-ups tot het beveiligen van gegevens. Tijdens HotelTech 2016 vertel ik vooral over ICT en bewustwording."

Hier schrijf je je in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: