Ben je bewust van de risico’s

11 november 2016 | Jorien Slager

“Een hotelier heeft geen inzicht in wat er gebeurt in zijn hotel. Wel wat rapportages en het PMS betreft, maar de impact van veranderingen zien ze niet altijd. Je kunt voor een televisiesysteem kiezen, waarbij gasten filmpjes vanaf hun telefoon op televisie kunnen afspelen, maar wat is daarvan de invloed op je huidige wifi-systeem? Er worden keuzes gemaakt met  extra kosten als gevolg.” Sjors Brul is oprichter van SBIT Hospitality Services en adviseert multi-properties en stand-alone hotels hoe ze ICT het best kunnen inzetten.

“Hoteliers denken vaak niet verder. Dan kunnen er keuzes worden gemaakt, waardoor er onder aan de streep niet gebudgetteerde kosten kunnen worden gemaakt. Een hotelier heeft wel inzage in wat de markt te bieden heeft, maar heeft niet de volledige kennis en de juiste mensen in huis om de beste keuzes te maken.”

Hotel als uitgangspunt

Sjors Brul vond dat het anders kon. “Er moest meer naar de klant gekeken worden in plaats van naar het product. Wij kijken niet hoe een product in een hotel past, maar naar het hotel. Welke behoefte is er en welke systemen passen daarin. Vanuit die visie automatiseren we.”

BYOD is de trend

“Gasten nemen hun eigen device (bring your own device) mee naar hotels. Iedereen is continu online met de telefoon of tablet. De hotellerie moet daarop inspelen. Bijna alle hotels bieden wifi aan. Een trend die wij zien, is dat alle systemen over één netwerk lopen. Het is één groot homogeen netwerk waar alles op aangesloten is.”

Grootste fout

“De oorzaak hiervan is dat er wordt geïnvesteerd in verschillende systemen. Daarbij wordt vergeten te checken of ze te combineren zijn. Hotel hebben vaak een sleutel-, telefonie-, camera-, netwerk- en een wifisysteem. Als je pech hebt, zijn dat vijf individuele infrastructuren, ieder met hun eigen kosten en onderhoud.”

Waar ben je voor verzekerd?

“Het is belangrijk om na te denken over elke dienst. Cloud-based systemen zijn niet altijd goedkoper. De oorzaken hiervan zijn wetgeving, flexibiliteit en het veilig stellen van data. Juridisch is alles namelijk nog niet helemaal geregeld in Nederland. Dat zie je terug bij verzekeringen. Er zijn allerlei cyberverzekeringen om je in te dekken voor alle risico’s die je loopt. Maar de wetgeving is niet klaar. Dus waarvoor ben je verzekerd?”

Wel of niet in de cloud?

“De cloud is een middel, geen doel. Je hebt de cloud niet perse nodig. Als medewerkers op verschillende locaties werken, is het een gemakkelijke oplossing. Maar daarin schuilt ook het gevaar. De salesmanager wil je natuurlijk toegang geven. Maar is het noodzakelijk dat de receptionist ook vanuit huis inlogt? Moet je in de cloud zitten? Snelheid speelt een cruciale rol. Documenten openen op kantoor vanuit de cloud duurt langer.”

Bewustwording

“Bewustwording is een proces. Als wij de infrastructuur inventariseren komen deze zaken ter sprake. Wij kijken dan naar alle systemen, welke oplossing het beste past en naar wat de impact daarvan is. De boekhouding moet je bijvoorbeeld zeven jaar bewaren. Als je tijdens die periode van online boekhoudsysteem wisselt, moet je daar nu al rekening mee houden.” 

HotelTech 2016

“Wie is de eigenaar van data? Hoe heb je het geregeld als je offline gaat? Weet je zeker dat je aan de wetgeving voldoet? Moet je in de cloud? Als je voor een PMS-leverancier kiest, weet je dan zeker dat deze fiscaal getoetst is en dat btw-aangiftes kloppen? We hebben ervaring met klanten van wie de rapportages niet door de accountant werden goedgekeurd. In de afgelopen jaren hebben we geleerd over ICT in de hotellerie. Van het maken van back-ups tot het beveiligen van gegevens. Tijdens HotelTech 2016 vertel ik vooral over ICT en bewustwording."

Hier schrijf je je in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: