Ben je bewust van de risico’s

11 november 2016 | Jorien Slager

“Een hotelier heeft geen inzicht in wat er gebeurt in zijn hotel. Wel wat rapportages en het PMS betreft, maar de impact van veranderingen zien ze niet altijd. Je kunt voor een televisiesysteem kiezen, waarbij gasten filmpjes vanaf hun telefoon op televisie kunnen afspelen, maar wat is daarvan de invloed op je huidige wifi-systeem? Er worden keuzes gemaakt met  extra kosten als gevolg.” Sjors Brul is oprichter van SBIT Hospitality Services en adviseert multi-properties en stand-alone hotels hoe ze ICT het best kunnen inzetten.

“Hoteliers denken vaak niet verder. Dan kunnen er keuzes worden gemaakt, waardoor er onder aan de streep niet gebudgetteerde kosten kunnen worden gemaakt. Een hotelier heeft wel inzage in wat de markt te bieden heeft, maar heeft niet de volledige kennis en de juiste mensen in huis om de beste keuzes te maken.”

Hotel als uitgangspunt

Sjors Brul vond dat het anders kon. “Er moest meer naar de klant gekeken worden in plaats van naar het product. Wij kijken niet hoe een product in een hotel past, maar naar het hotel. Welke behoefte is er en welke systemen passen daarin. Vanuit die visie automatiseren we.”

BYOD is de trend

“Gasten nemen hun eigen device (bring your own device) mee naar hotels. Iedereen is continu online met de telefoon of tablet. De hotellerie moet daarop inspelen. Bijna alle hotels bieden wifi aan. Een trend die wij zien, is dat alle systemen over één netwerk lopen. Het is één groot homogeen netwerk waar alles op aangesloten is.”

Grootste fout

“De oorzaak hiervan is dat er wordt geïnvesteerd in verschillende systemen. Daarbij wordt vergeten te checken of ze te combineren zijn. Hotel hebben vaak een sleutel-, telefonie-, camera-, netwerk- en een wifisysteem. Als je pech hebt, zijn dat vijf individuele infrastructuren, ieder met hun eigen kosten en onderhoud.”

Waar ben je voor verzekerd?

“Het is belangrijk om na te denken over elke dienst. Cloud-based systemen zijn niet altijd goedkoper. De oorzaken hiervan zijn wetgeving, flexibiliteit en het veilig stellen van data. Juridisch is alles namelijk nog niet helemaal geregeld in Nederland. Dat zie je terug bij verzekeringen. Er zijn allerlei cyberverzekeringen om je in te dekken voor alle risico’s die je loopt. Maar de wetgeving is niet klaar. Dus waarvoor ben je verzekerd?”

Wel of niet in de cloud?

“De cloud is een middel, geen doel. Je hebt de cloud niet perse nodig. Als medewerkers op verschillende locaties werken, is het een gemakkelijke oplossing. Maar daarin schuilt ook het gevaar. De salesmanager wil je natuurlijk toegang geven. Maar is het noodzakelijk dat de receptionist ook vanuit huis inlogt? Moet je in de cloud zitten? Snelheid speelt een cruciale rol. Documenten openen op kantoor vanuit de cloud duurt langer.”

Bewustwording

“Bewustwording is een proces. Als wij de infrastructuur inventariseren komen deze zaken ter sprake. Wij kijken dan naar alle systemen, welke oplossing het beste past en naar wat de impact daarvan is. De boekhouding moet je bijvoorbeeld zeven jaar bewaren. Als je tijdens die periode van online boekhoudsysteem wisselt, moet je daar nu al rekening mee houden.” 

HotelTech 2016

“Wie is de eigenaar van data? Hoe heb je het geregeld als je offline gaat? Weet je zeker dat je aan de wetgeving voldoet? Moet je in de cloud? Als je voor een PMS-leverancier kiest, weet je dan zeker dat deze fiscaal getoetst is en dat btw-aangiftes kloppen? We hebben ervaring met klanten van wie de rapportages niet door de accountant werden goedgekeurd. In de afgelopen jaren hebben we geleerd over ICT in de hotellerie. Van het maken van back-ups tot het beveiligen van gegevens. Tijdens HotelTech 2016 vertel ik vooral over ICT en bewustwording."

Hier schrijf je je in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: