Column Ewout Hoogendoorn: ZEN voor centen

26 november 2019 | Ewout Hoogendoorn

Een algeheel gevoel van ZEN. Dat was het ultieme resultaat van een tweedaags verblijf in Six Senses in Portugal. Het begint natuurlijk met een hemelse locatie in de natuur, bij een berghelling, met vrij uitzicht op de rivier en wijngaarden. Uiteraard schitterend weer, niet te warm, niet te koud, zacht briesje. Maar dan het hotelproduct. Kamer uiteraard niets op aan te merken, een vier meter hoog raam met zicht op de rivier, van alle gemakken voorzien. Een regendouche om jaloers op te zijn, een geruisloos werkende airco, fantastisch bed. Maar eigenlijk is dat allemaal basis. Het gaat verder in de smaakvol ontworpen restaurants, het eten en de wijnen, maar ook de zwembaden en de spa. Uiteraard voldoende personeel, dat ook nog eens goed getraind is en bijzonder vriendelijk. Maar dat is de Portugese volksaard geloof ik. Een Ayurvedische massage brengt de volledige rust in het lichaam terwijl met een zacht evangelisch stemgeluid wordt uitgelegd dat het leven heel bijzonder is en dat alles in het leven in drieën is te delen.

Bijvoorbeeld: iets is puin, redelijk te doen, of uitstekend. De variatie aan Indiase woorden daarvoor kon ik niet onthouden, dus dit is uiteraard mijn vereenvoudigde begrip daarvan. Zo zijn er: 1. drie energieën die een individu samenstellen, 2. die drie moeten in balans zijn om je goed te voelen, en 3. dat doe je door je in te laten smeren met (drie soorten) oliën. Ik hou erg van die eenvoud, of nou ja vooruit, drievoud.

Dat is wat je wellness noemt. Het jammere is dat veel van het andere daar vanaf nu schril bij afsteekt. Een suf sauna’tje van 80 graden, stoomcabine zonder stoom en een fitnesskamertje met drie apparaten is de gewone, deprimerende, invulling en die ‘wellnessruimte’ wordt door niemand gebruikt. Dat is één. Dan zijn er hotels en wellnessgelegenheden waar het ok is geregeld, dus de sauna is op goede temperatuur, er is zowaar stoom in het Turks bad en er zijn een paar behandelkamers. Echter wordt er geen geld verdiend, want het product is goed, maar er is niemand met passie die er leven in brengt. En dan kom je op niveau drie, dat van Six Senses. Die hebben vervolgens zo ongeveer uitgevonden hoe je geld verdient met 1. een goed product, 2. ZEN, en 3. een vriendelijk gezicht. Maar gek genoeg vind je dat – op het moment dat je ermee bezig bent in ieder geval – niet erg. Dat komt pas als je thuis komt en de bankafschriften ziet. Dan heb je weer een Ayurvedische behandeling nodig om ervan bij te komen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: