Column Ewout Hoogendoorn: ZEN voor centen

26 november 2019 | Ewout Hoogendoorn

Een algeheel gevoel van ZEN. Dat was het ultieme resultaat van een tweedaags verblijf in Six Senses in Portugal. Het begint natuurlijk met een hemelse locatie in de natuur, bij een berghelling, met vrij uitzicht op de rivier en wijngaarden. Uiteraard schitterend weer, niet te warm, niet te koud, zacht briesje. Maar dan het hotelproduct. Kamer uiteraard niets op aan te merken, een vier meter hoog raam met zicht op de rivier, van alle gemakken voorzien. Een regendouche om jaloers op te zijn, een geruisloos werkende airco, fantastisch bed. Maar eigenlijk is dat allemaal basis. Het gaat verder in de smaakvol ontworpen restaurants, het eten en de wijnen, maar ook de zwembaden en de spa. Uiteraard voldoende personeel, dat ook nog eens goed getraind is en bijzonder vriendelijk. Maar dat is de Portugese volksaard geloof ik. Een Ayurvedische massage brengt de volledige rust in het lichaam terwijl met een zacht evangelisch stemgeluid wordt uitgelegd dat het leven heel bijzonder is en dat alles in het leven in drieën is te delen.

Bijvoorbeeld: iets is puin, redelijk te doen, of uitstekend. De variatie aan Indiase woorden daarvoor kon ik niet onthouden, dus dit is uiteraard mijn vereenvoudigde begrip daarvan. Zo zijn er: 1. drie energieën die een individu samenstellen, 2. die drie moeten in balans zijn om je goed te voelen, en 3. dat doe je door je in te laten smeren met (drie soorten) oliën. Ik hou erg van die eenvoud, of nou ja vooruit, drievoud.

Dat is wat je wellness noemt. Het jammere is dat veel van het andere daar vanaf nu schril bij afsteekt. Een suf sauna’tje van 80 graden, stoomcabine zonder stoom en een fitnesskamertje met drie apparaten is de gewone, deprimerende, invulling en die ‘wellnessruimte’ wordt door niemand gebruikt. Dat is één. Dan zijn er hotels en wellnessgelegenheden waar het ok is geregeld, dus de sauna is op goede temperatuur, er is zowaar stoom in het Turks bad en er zijn een paar behandelkamers. Echter wordt er geen geld verdiend, want het product is goed, maar er is niemand met passie die er leven in brengt. En dan kom je op niveau drie, dat van Six Senses. Die hebben vervolgens zo ongeveer uitgevonden hoe je geld verdient met 1. een goed product, 2. ZEN, en 3. een vriendelijk gezicht. Maar gek genoeg vind je dat – op het moment dat je ermee bezig bent in ieder geval – niet erg. Dat komt pas als je thuis komt en de bankafschriften ziet. Dan heb je weer een Ayurvedische behandeling nodig om ervan bij te komen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: