Column Ewout Hoogendoorn: ZEN voor centen

26 november 2019 | Ewout Hoogendoorn

Een algeheel gevoel van ZEN. Dat was het ultieme resultaat van een tweedaags verblijf in Six Senses in Portugal. Het begint natuurlijk met een hemelse locatie in de natuur, bij een berghelling, met vrij uitzicht op de rivier en wijngaarden. Uiteraard schitterend weer, niet te warm, niet te koud, zacht briesje. Maar dan het hotelproduct. Kamer uiteraard niets op aan te merken, een vier meter hoog raam met zicht op de rivier, van alle gemakken voorzien. Een regendouche om jaloers op te zijn, een geruisloos werkende airco, fantastisch bed. Maar eigenlijk is dat allemaal basis. Het gaat verder in de smaakvol ontworpen restaurants, het eten en de wijnen, maar ook de zwembaden en de spa. Uiteraard voldoende personeel, dat ook nog eens goed getraind is en bijzonder vriendelijk. Maar dat is de Portugese volksaard geloof ik. Een Ayurvedische massage brengt de volledige rust in het lichaam terwijl met een zacht evangelisch stemgeluid wordt uitgelegd dat het leven heel bijzonder is en dat alles in het leven in drieën is te delen.

Bijvoorbeeld: iets is puin, redelijk te doen, of uitstekend. De variatie aan Indiase woorden daarvoor kon ik niet onthouden, dus dit is uiteraard mijn vereenvoudigde begrip daarvan. Zo zijn er: 1. drie energieën die een individu samenstellen, 2. die drie moeten in balans zijn om je goed te voelen, en 3. dat doe je door je in te laten smeren met (drie soorten) oliën. Ik hou erg van die eenvoud, of nou ja vooruit, drievoud.

Dat is wat je wellness noemt. Het jammere is dat veel van het andere daar vanaf nu schril bij afsteekt. Een suf sauna’tje van 80 graden, stoomcabine zonder stoom en een fitnesskamertje met drie apparaten is de gewone, deprimerende, invulling en die ‘wellnessruimte’ wordt door niemand gebruikt. Dat is één. Dan zijn er hotels en wellnessgelegenheden waar het ok is geregeld, dus de sauna is op goede temperatuur, er is zowaar stoom in het Turks bad en er zijn een paar behandelkamers. Echter wordt er geen geld verdiend, want het product is goed, maar er is niemand met passie die er leven in brengt. En dan kom je op niveau drie, dat van Six Senses. Die hebben vervolgens zo ongeveer uitgevonden hoe je geld verdient met 1. een goed product, 2. ZEN, en 3. een vriendelijk gezicht. Maar gek genoeg vind je dat – op het moment dat je ermee bezig bent in ieder geval – niet erg. Dat komt pas als je thuis komt en de bankafschriften ziet. Dan heb je weer een Ayurvedische behandeling nodig om ervan bij te komen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: