De reistrends 2013-2023 volgens IHG

11 juli 2013 |
De reistrends 2013-2023 volgens IHG<

De InterContinental Hotels Group (IHG) heeft The Futures Company laten uitzoeken wat de ontwikkelingen in de hotellerie voor de komende tien jaar zullen zijn. IHG onderzocht
onder meer hoe mensen in de toekomst zouden willen reizen, welke reistypes er in 2023 zijn en welke bestemmingen over een decennium in trek zijn, om zo het aanbod nog beter te kunnen afstemmen op de reiziger van morgen.

Waarheen reizen we in 2023?
Het Verre Oosten komt (nog) hoger te staan op lijsten met te bezoeken bestemmingen. Een eerste trend die wordt aangehaald in het IHG Travel Trend Report is de populariteit van bestemmingen als China en India. Een tweede trend is de groeiende populariteit van de citytrip. Verder specificeert het rapport dat het niet altijd grote steden als Shanghai of New Delhi zullen zijn die hele hordes toeristen mogen ontvangen, maar dat vooral ‘onbekende’ steden in populariteit zullen groeien.

Wie reist er in 2023?
__Aziaten__
Niet alleen zal het toerisme vanuit het westen naar het oosten toenemen, ook zal er andersom een grote toename van vakantiegangers uit China en India plaatsvinden. Als rechtstreeks gevolg van de groeiende economieën in hun land trekken zij in grote getale de wijde wereld in.

__50+ rocks__
De snelst groeiende bevolkingsgroep is die van de vijftigplussers. En niet alleen zal deze bevolkingsgroep in de toekomst verder groeien, ook hun beschikbare kapitaal zal toenemen. Ze eisen gezonde, maar lekkere maaltijden, aangepaste fitness- en sportmogelijkheden en faciliteiten die relevant zijn voor hun leeftijdsgroep.

__Nine to five?__
De tijden van een ‘9-to-5’ kantoorbaan zijn achter de rug. De jonge professional laat de traditionele werkomgeving achter zich en verkiest werken op flexibele uren en op een inspirerende plek. De businesstoerist van vandaag is net zo: liever een drukke, creatieve en inspirerende omgeving die 24/7 ter beschikking staat dan een doodstille hotelkamer of vergaderzaal.

__Het gezin 2.0__
Ook het begrip gezin kent tegenwoordig een andere invulling dan pakweg 20 jaar geleden. ‘Mama, papa en de kinderen’ werd vervangen door allerlei nieuw samengestelde gezinsvormen. Ook de multi-generationele band wordt sterker en heel wat families gaan samen op vakantie. Aan de andere kant is echter ook het eenpersoonsgezin in opmars. Voor hotelketens houdt deze ontwikkeling in dat de standaardinrichting van hun hotelkamers niet meer up-to-date is.

Hoe reizen we in 2023?
Me, myself & I, the Invisible Traveller. Dit nieuwe fenomeen beschrijft een gast die zo weinig mogelijk interactie heeft met het hotelpersoneel. Met de mogelijkheid om online te boeken, online in te checken en online informatie te zoeken is een conciërge immers vrijwel overbodig, toch? Integendeel: op het web vind je natuurlijk alle informatie die je zoekt, maar is het soms moeilijk om al die content te filteren op basis van relevantie. Het online aanbod kan dus soms wat overweldigend zijn en net daar schiet de conciërge van morgen ter hulp.
Lijnrecht tegenover de invisible traveller staat de gast die houdt van ‘predictive service’, een gepersonaliseerde en aangepaste aanpak. Deze gast vindt het leuk om in zijn eigen taal en bij naam te worden aangesproken door de receptioniste, het kamermeisje en de chef, die spontaan het lievelingsgerecht van de reiziger kan opdienen.

Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: