Duurzaam van boon tot kop

10 juni 2010 |
Duurzaam van boon tot kop<

Dinsdag 1 juni 2010 hield Douwe Egberts Coffee Systems (DECS) een seminar over duurzaamheid. Tijdens deze middag konden klanten van de koffieleverancier luisteren naar drie enerverende lezingen over duurzaamheid en daarbij genieten van koffie gemaakt door DE-barista Jeroen Veldkamp. Douwe Egberts heeft zich als doel gesteld dat al hun koffie (en thee) duurzaam moet worden ingekocht. Hiervoor koopt het steeds meer koffie in met het UTZ CERTIFIED keurmerk. Sinds 2004 is dit volume verzestienvoudigd, met als resultaat een inkoop van 40 miljoen kilo UTZ CERTIFIED bonen in 2010.

Alles in balans
“Duurzaamheid staat hoog op de agenda van DE”, zo vertelt een woordvoerder. De vraag wat duurzaamheid precies is, is niet in één keer te beantwoorden, aangezien men zich constant moet afvragen of en waneer iets duurzaam is. De interactie met klanten en leveranciers is voor DE een van de elementen die het duurzaamheidbeleid vorm geven. Duurzaamheid is volgens DE een begrip dat geïncorporeerd moet worden in het hele bedrijf en in elk proces wat plaatsvindt binnen en buiten de onderneming. Voor de koffiebonen betekent dit dat er bij elk van de zes fases tussen boon en kop wordt gekeken hoe processen, milieubewuster kunnen met behoud van kwaliteit. Daarnaast moet er in alles balans zijn volgens DE; in het milieu en in de sociale- en economische positie van de boeren.

Samenwerkingsverband
DE heeft gekozen voor UTZ CERTIFIED (UTZ betekent goed in het Maya) als partner voor de inkoop van duurzaam geproduceerde koffie. UTZ CERTIFIED is een non-profit organisatie die een gedragscode beheert voor duurzaam geproduceerde koffie. DE/Sara Lee is de grootste afnemer van deze gecertificeerde koffie. De samenwerking bestaat sinds 2004 en gezamenlijk probeert men elke stap in de koffieproductie te volgen en te verbeteren. Op de vraag waarom DE niet in zee is gegaan met Faire Trade of Rainforest Alliance, antwoordde de koffieleverancier dat het bedrijf juist voor samenwerking met UTZ heeft gekozen vanwege de impact op het milieu, de sociale- en economische positie van de boeren. DE wilde niet kiezen voor een ideologie. In 2002 is de DE Foundation opgericht. In projecten van deze Foundation leert Douwe Egberts kleine boeren hoe ze de teelt van koffie duurzamer kunnen maken. Met als uiteindelijk doel de boeren UTZ gecertificeerd te krijgen. Zo krijgt de afnemer een betere kwaliteit bonen en de koffieboeren een betere sociale- en economische positie.
Het partnerschap tussen DE en UTZ is duidelijk een punt van discussie waarbij niet iedereen in de zaal het eens is met de keuze voor UTZ als partner. De woordvoerder vroeg de zaal vervolgens hoeveel mensen er van Faire Trade hadden gehoord en hoeveel van UTZ CERTIFIED. Het overgrote deel bleek UTZ nog niet te kennen. Onbekend maakt onbemind?

Workshoprondes
Na het openingswoord van Douwe Egberts waren er workshops waar bezoekers konden kiezen uit drie verschillende onderwerpen. Econoom en entrepreneur Ynzo van Zanten van Green Inc. ging in op het samenbrengen van ‘denkers’ en ‘doeners’ in de wereld van duurzaamheid. Marielle van Spronsen van TNT vertelde over de manieren waarop het postbedrijf probeert diens CO2-voetafdruk te verlagen. Dit doet de organisatie door onder meer de aanleg van CO2-neutrale gebouwen en elektrische postbussen. Voor de koffieliefhebbers onder de bezoekers was er een workshop waarin men zelf koffie mocht proeven en branden.

Als afsluiting, voor wie er nog niet genoeg koffie had gedronken, stond Jeroen Veldkamp achter de bar klaar om zijn kunsten te vertonen. De espresso’s van de barista zijn – zoals alle Espresso koffie van DE - al 100% UTZ gecertificeerd.

Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: