Duurzaam van boon tot kop

10 juni 2010 |
Duurzaam van boon tot kop<

Dinsdag 1 juni 2010 hield Douwe Egberts Coffee Systems (DECS) een seminar over duurzaamheid. Tijdens deze middag konden klanten van de koffieleverancier luisteren naar drie enerverende lezingen over duurzaamheid en daarbij genieten van koffie gemaakt door DE-barista Jeroen Veldkamp. Douwe Egberts heeft zich als doel gesteld dat al hun koffie (en thee) duurzaam moet worden ingekocht. Hiervoor koopt het steeds meer koffie in met het UTZ CERTIFIED keurmerk. Sinds 2004 is dit volume verzestienvoudigd, met als resultaat een inkoop van 40 miljoen kilo UTZ CERTIFIED bonen in 2010.

Alles in balans
“Duurzaamheid staat hoog op de agenda van DE”, zo vertelt een woordvoerder. De vraag wat duurzaamheid precies is, is niet in één keer te beantwoorden, aangezien men zich constant moet afvragen of en waneer iets duurzaam is. De interactie met klanten en leveranciers is voor DE een van de elementen die het duurzaamheidbeleid vorm geven. Duurzaamheid is volgens DE een begrip dat geïncorporeerd moet worden in het hele bedrijf en in elk proces wat plaatsvindt binnen en buiten de onderneming. Voor de koffiebonen betekent dit dat er bij elk van de zes fases tussen boon en kop wordt gekeken hoe processen, milieubewuster kunnen met behoud van kwaliteit. Daarnaast moet er in alles balans zijn volgens DE; in het milieu en in de sociale- en economische positie van de boeren.

Samenwerkingsverband
DE heeft gekozen voor UTZ CERTIFIED (UTZ betekent goed in het Maya) als partner voor de inkoop van duurzaam geproduceerde koffie. UTZ CERTIFIED is een non-profit organisatie die een gedragscode beheert voor duurzaam geproduceerde koffie. DE/Sara Lee is de grootste afnemer van deze gecertificeerde koffie. De samenwerking bestaat sinds 2004 en gezamenlijk probeert men elke stap in de koffieproductie te volgen en te verbeteren. Op de vraag waarom DE niet in zee is gegaan met Faire Trade of Rainforest Alliance, antwoordde de koffieleverancier dat het bedrijf juist voor samenwerking met UTZ heeft gekozen vanwege de impact op het milieu, de sociale- en economische positie van de boeren. DE wilde niet kiezen voor een ideologie. In 2002 is de DE Foundation opgericht. In projecten van deze Foundation leert Douwe Egberts kleine boeren hoe ze de teelt van koffie duurzamer kunnen maken. Met als uiteindelijk doel de boeren UTZ gecertificeerd te krijgen. Zo krijgt de afnemer een betere kwaliteit bonen en de koffieboeren een betere sociale- en economische positie.
Het partnerschap tussen DE en UTZ is duidelijk een punt van discussie waarbij niet iedereen in de zaal het eens is met de keuze voor UTZ als partner. De woordvoerder vroeg de zaal vervolgens hoeveel mensen er van Faire Trade hadden gehoord en hoeveel van UTZ CERTIFIED. Het overgrote deel bleek UTZ nog niet te kennen. Onbekend maakt onbemind?

Workshoprondes
Na het openingswoord van Douwe Egberts waren er workshops waar bezoekers konden kiezen uit drie verschillende onderwerpen. Econoom en entrepreneur Ynzo van Zanten van Green Inc. ging in op het samenbrengen van ‘denkers’ en ‘doeners’ in de wereld van duurzaamheid. Marielle van Spronsen van TNT vertelde over de manieren waarop het postbedrijf probeert diens CO2-voetafdruk te verlagen. Dit doet de organisatie door onder meer de aanleg van CO2-neutrale gebouwen en elektrische postbussen. Voor de koffieliefhebbers onder de bezoekers was er een workshop waarin men zelf koffie mocht proeven en branden.

Als afsluiting, voor wie er nog niet genoeg koffie had gedronken, stond Jeroen Veldkamp achter de bar klaar om zijn kunsten te vertonen. De espresso’s van de barista zijn – zoals alle Espresso koffie van DE - al 100% UTZ gecertificeerd.

Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: