Gaia Green Awards uitgereikt

20 september 2016 | Thijs Jacobs

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op maandag 19 september op het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen de eerste GAIA GREEN AWARDS uitgereikt in de categorieën: Hotels, Restaurants en Strandpaviljoens.  Ted Janssen, voorzitter van Euro-Toques Nederland overhandigde de 3 trotse winnaars hun felbegeerde awards.

De GAIA GREEN AWARDS zijn nieuwe awards voor horecabedrijven die zich onderscheiden op het gebied van duurzaam ondernemen. De winnaars van de GAIA GREEN AWARDS 2016 per categorie zijn:

·         Hotels – Radisson Blue Palace Hotel (Noordwijk)

·         Restaurants – Vork&Mes (Hoofddorp)

·         Strandpaviljoens – Aloha Beach (IJmuiden Noordpier)

FALCO ELEONORA AWARD 2016
Tijdens de uitreiking is een extra award uitgereikt aan een horecalocatie die uitblinkt op het gebied van eerlijke en verantwoorde voeding. De Falco Eleonora Award 2016 is gegaan naar Biologisch Cafe Restaurant Logica (Leiden).

Voorzitter van de jury van de Falco Eleonora Award Gregor Christiaans zegt hierover:  ‘Het Leidse restaurant Logica  is zowel 100% biologisch als vegetarisch. Hiermee zijn zij  onderscheidend en daarnaast brengen zij duurzaamheid in de meest brede zin van het woord onder de aandacht. Een aanwinst voor Leiden…Logisch!

People + Planet
De onafhankelijke vakjury bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de branche. Jurylid Andre Brouwer (EKO-Keurmerk, Week van de Smaak) laat weten dat het aanwijzen van de uiteindelijke winnaars een uitdaging was voor de vakjury. ‘Gelukkig zien steeds meer horecabedrijven het belang in van  duurzaam ondernemen. De gasten vragen er wellicht niet direct om, maar ze waarderen het wel. Het is ons opgevallen dat het niveau van de n hoog was en ook in een aantal gevallen zeer dicht tegen elkaar aan lag. De vakjury heeft uiteindelijk gekozen voor de bedrijven die duurzaamheid het breedst binnen de bedrijfsvoering hebben doorgevoerd. Daar waar sprake was van een gelijke stand hebben de publiekstemmen de doorslag gegeven’.

Prijzenpakket
De winnaars van de GAIA GREEN AWARDS ontvingen o.a. een hotelovernachting in een COCO-MAT hotel, een dinercheque van EURO-Toques en een waardebon van UDEA. De fysieke award is ontworpen door hetWerkvan, een stichting die het werk van kunstenaars met een beperking brengt naar een markt zonder beperkingen.

Trotse winnaars

TV-chef Jonathan Karpathios van restaurant Vork&Mes geeft aan zeer trots te zijn op het winnen van de GAIA GREEN AWARD. ‘Vanaf de opening van ons restaurant is duurzaamheid ons uitgangspunt geweest. Het ontwikkelen van de Bieterbal, het grotendeels verbouwen van onze eigen producten en onze eigen windmolen zijn slechts 3 voorbeelden hoe wij duurzaamheid hebben doorgevoerd in ons restaurant’.

Bij het Radisson Blu Palace Hotel sprong met name de lokale verankering en de bijenstal op het dak eruit. Aloha Beach blinkt uit in de duurzame keuzes die er zijn gemaakt bij de samenstelling van de menukaart. Zelfs de plastic rietjes zijn vervangen voor een biologisch afbreekbare alternatief.

Partners

De GAIA GREEN AWARDS zijn een initiatief van een brede coalitie van organisaties en partijen die actief zijn in de verduurzaming van de horecasector. De partijen die de award dragen zijn Green Key Nederland, Gastvrij Rotterdam, EKO Keurmerk, Vis&Seizoen, Strand Nederland, COCO-MAT, De Week van de Smaak, Olijfbedrijf, hetWerkvan, Euro-Toques Nederland en initiatiefnemer Green Leisure. Alle partijen hebben belangeloos bijgedragen aan het promoten van de award, het jureren van de aanmeldingen en het beschikbaar stellen van prijzen.

Editie 2017
Het grote aantal aanmeldingen van horecabedrijven aan de GAIA GREEN AWARDS en het grote aantal publiekstemmen toont wederom aan dat duurzaamheid niet meer weg te denken is uit de horecasector. Deze eerste editie van de wedstrijd voor duurzame horecalocaties was een pilot voor alle betrokken partijen. Gezien het succes en de belangstelling vanuit de branche zal de verkiezing zeker een vervolg krijgen.

Meer informatie over Gaia Green Awards:

URL: www.gaiagreenawards.nl

Facebook: www.facebook.com/gaiagreenawards

Twitter: @gaiagreenawards

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: