Helft horecastarters binnen drie jaar failliet

10 mei 2012 |
Helft horecastarters binnen drie jaar failliet<

In de periode 2008 - 2011 is 47 procent van alle startende bedrijven in de horeca op de fles gegaan. Reden: starters zien een carrière in de branche te rooskleurig in.

Meer starters
De crisis heeft een 'positief effect' op het aantal starters in de sector. In 2011 en 2010 zijn ieder jaar 4.000 personen een eigen horecazaak gestart. In de jaren daarvoor was dit 3.000 per jaar.

Het grote avontuur
De crisis. Men wordt ontslagen, krijgt een gouden handdruk of afvloeiingsregeling mee wat als startkapitaal dient. Met wat spaargeld of de overwaarde op het huis worden tijdens de eerste maanden de lopende kosten gedekt. Jongeren worden financieel gesteund door pa en ma. Geen belemmeringen dus om in het grote avontuur te stappen.

Valkuilen
Starters realiseren niet wat er allemaal bij komt kijken, bij 'restaurantje spelen' (restaurants zijn veruit het populairst onder starters). Grootste valkuilen zijn een te hoge pandhuur bij onvoldoende omzet. In de beginfase wordt teveel personeel aangenomen ten opzichte van de hoeveelheid werk die er ligt (zo kan de starter nog leuke dingen voor zichzelf doen).

Al die aantallen
Starters vergissen zich ook in de hoeveelheden, qua aantallen en tijd. Het etentje voor zes vrienden is altijd geslaagd, maar voor zestig man koken is heel anders. En de werkweek van 50 uur, op tijden dat anderen vrij zijn, is toch net even anders dan in de vorige baan.

Herhalend proces
Het lijkt een neerwaartse spiraal. Na een faillissement blijft de horecastarter met schulden achter waarna het pand en de inventaris dikwijls worden verkocht aan de volgende patiënt.

Ken de uitdagingen
Het leven in de horeca heeft zo zijn uitdagingen. Wilt u starten en wilt u beter voorbereid zijn, kijk dan op de website Horecaleven.nl van het bedrijfschap Horeca & Catering.
Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: