Herman Rijksen: het intellect van de hotelmanager

15 februari 2017 | Herman Rijksen

Herman Rijksen heeft als managementadviseur en coach ervaring in de internationale hotellerie. Voor Hospitality Management schrijft hij een reeks, waarvan dit het eerste deel is.

Als manager in de hospitality heb je genoeg te doen. Enerzijds omdat het inherent is aan de sector, anderzijds omdat managers zich graag laten verleiden tot operationeel gedoe. Soms omdat het nodig is, soms omdat het ook leuk is. Het herinnert de manager aan de reden van zijn bestaan in het hotel.

Het aansturen van medewerkers, middle management, MT-leden, eigenaren, gasten of leveranciers is uitdagend en tijdrovend. Het wordt vooral meer tijdrovend wanneer management onvoldoende gebruik maakt van de kennis en kunde van de mensen om zich heen. Machiavelli wist het al in de 16e eeuw, toen er logementen, herbergen en doorwaadbare plaatsen waren. Het intellect van de leider lees je af aan het intellect van zijn hofhouding. Kortom, of je een handige of slimmer manager bent, leiden we meestal af aan het potentieel, de kracht en de slimheid van je managementteam. Ook in de 21e eeuw.

Taakvolwassenheid

Een onderschat begrip in het managen van een hotel is het begrip 'taakvolwassenheid'. Het zegt iets over de combinatie van bekwaamheid en bereidheid. Het zegt iets of je team of individuele medewerker in staat is om:

Een taak uit te voeren zoals afgesproken

Een taak uit te voeren volgens de SOP’s

Een taak uit te voeren binnen de tijd en volgens kwaliteit

Taakvolwassenheid zegt ook iets of je team bereid is om een taak op te pakken. Het zegt iets over zekerheid en over onzekerheid of motivatie. In een strategische teambijeenkomst verzuchtte een manager eens dat het allemaal zo moeizaam ging. Niet op tempo, niet volgens afspraak, met weinig passie en energie. Toen we haar vroegen of het MT al deze taken eigenlijk wel aankon, was het antwoord dat zij als GM daar wel vanuitging.  En op de vraag of iedereen alle veranderingen kon bijbenen was het antwoord dat 'de hotellerie nooit stilstaat' natuurlijk...

Inzicht

Een gemiddeld teamlid of medewerker is vaak geneigd om zaken en taken op te pakken. Omdat het leuk is of omdat het moet. Omdat je je GM niets kan weigeren. Omdat je beoordeling of promotie eraan komt. Omdat je wat hebt goed te maken. Het is niet vanzelfsprekend dat iemand zich bij elk verzoek of taal zich afvraagt: 'kan ik dit wel?', 'ben ik gemotiveerd?', of: 'voel ik me zeker?'. Je kunt je afvragen of je dat altijd van een collega kan verwachten in een hiërarchische relatie. Wat je wel mag verwachten is dat een manager wel degelijk antwoord kan geven op die vragen. En vooral vóórdat je de taken delegeert. Dat inzicht gun je elke leidinggevende. Het op tijd bedenken wie je welke klus geeft, met welk doel en beoogd resultaat. Dat je even stilstaat bij wat je team eigenlijk allemaal al kan. En wat nog niet uit de vingers komt. Omdat het spannend is, of omdat het een nieuwe taak is. Dat je als manager even terugdenkt aan je eigen opleidingen en stages, in de bediening, housekeeping of front office. Dat het niet vanzelf ging.

Het intellect van de hotelmanager lees je niet alleen af aan het intellect van zijn of haar team. Een slimme manager verzamelt slimmere mensen om zich heen. Een slimme manager verduurt dat hij leidinggeeft aan collega’s die net even wat handiger zijn, net even wat creatiever of communicatiever.

Maar we weten ook dat een intelligente hotelmanager zelfbewust is en weet wat zijn eigen taakvolwassenheid is als het gaat om het leidinggeven aan een organisatie. Om met Machiavelli te spreken: het doel heiligt de middelen. Maar vooral het vermogen om te reflecteren op taakvolwassenheid.

Klik hier om alle blogs van Herman Rijksen terug te lezen

Herman Rijksen is partner bij Facilitation Profs
www.fprofs.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: