Hotel & Chateau Marquette geeft aandelen uit om corona te overleven

23 juni 2020 | Thijs Jacobs

Hotel & Chateau Marquette in Heemskerk wil met de opbrengst van een aandelenemissie de coronacrisis overleven. Directeur/eigenaar Erik Kuiper – van den Berg verkoopt voor 500.000 tot 750.000 euro aan certificaten en verstevigt zo structureel het financieel fundament van zijn bedrijf. "Ik verlaag de schulden, bouw reserves op en ben in de toekomst minder kwetsbaar voor eventuele tegenvallers", aldus de horecaondernemer die via de emissie maximaal 38% van de aandelen in de verkoop doet. Een certificaat kost 100 euro.

Erik Kuiper – van den Berg exploiteert sinds 2018 met zijn bedrijf Relaxed Hospitality Group (RHG) een restaurant, evenementenlocatie en een 65 kamers tellend hotel op het landgoed in Heemskerk. Hij investeerde vanaf het begin fors in een modernisering, met als gevolg een negatief effect op de winstontwikkeling en cashflow. Na twee ingecalculeerde verliesjaren leek het bedrijf in 2020 op zwarte cijfers af te stevenen.

De coronacrisis gooit nu roet in het eten. De financiële buffer van Hotel & Chateau Marquette is ontoereikend om de klap op te kunnen vangen. De markt lijkt zich weliswaar licht te herstellen, maar volgens Erik Kuiper – van den Berg blijft zijn bedrijf financieel te kwetsbaar. Om zelfstandig zijn bedrijfsvoering te kunnen blijven voeren, kiest hij voor een radicale koerswijziging: "Met het oog op de toekomst wil ik mijn financieringslasten structureel verlagen, reserves opbouwen en de organisatie stabieler maken. De uitgifte van 7500 aandelen van 100 euro moet mij in staat stellen om zelf het stuur in handen te houden en de afhankelijkheid van onder meer de bank te verminderen."

Het is voor Hotel & Chateau Marquette van groot belang dat de eerder in gang gezette renovatie en modernisering wordt voltooid. Om die operatie in 2020 en 2021 te kunnen verwezenlijken heeft Erik Kuiper – van den Berg er voor gekozen het bedrijf met behoud van zijn zeggenschap deels ‘publiek’ te maken. Mede op basis van de positieve reacties die hij vanuit zijn klantenkring, de horecabranche en zijn netwerk in de IJmond ontving heeft de ondernemer er alle vertrouwen in dat de emissie een succes wordt.

Uitgangspunt voor 2020 is het zo veel mogelijk beperken van de financiële coronaschade. Dat lijkt nu de horeca op basis van de 1,5 metereconomie van het slot gaat te lukken. "Zowel voor het hotel als het restaurant komen steeds meer boekingen binnen. Maar door het achterblijven van de omzet als totaal blijft de cashflow te laag. Wij denken dat de situatie financieel gezien vanaf 2022 weer normaal is. Met de opbrengst van de emissie zijn we sterk en stabiel genoeg om met veel lagere financieringslasten die periode te overleven en ons bedrijf weer succesvol te maken", aldus Erik Kuiper – van den Berg. Daarbij legt hij de lat overigens bewust hoog: "Tussen 2023 en 2025 willen we een Michelin-ster behalen en voor het restaurant en ook het hotel nieuwe doelgroepen aanboren."Bij aankoop van een certificaat of certificaten geldt dat 30% van het aankoopbedrag direct vrij bij Hotel & Chateau Marquette besteed mag worden. Na vijf jaar kan terugkoop van certificaten plaatsvinden waarbij een minimale waarde van 125 euro wordt gehanteerd. Het minimale rendement bedraagt derhalve 55%.

Foto's: Ramon Philippo 

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: