Hotelketen uitgelicht: Ruby Hotels

Auteur: Redactie
Hotelketen uitgelicht 4 februari 2022
Hotelketen uitgelicht: Ruby Hotels

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Dit keer het nog vrij jonge Ruby Hotels.

Het ambitieuze Ruby Hotels werd door Michael Struck in 2013 opgericht. Een nieuw ‘lean luxery’ hotelgroep met grootste plannen. Acht jaar later is Ruby actief in vier Europese landen (Duitsland, Zwitserland, Engeland en Oostenrijk) en heeft het bedrijf hotels in ontwikkeling in Italië. Ruby exploiteert inmiddels 12 hotels in Europa en heeft nog eens 18 hotels in aanbouw of in de planningsfase.

Azië

Naast de expansiedrift in Europa, heeft Ruby Hotels ook intercontinentale ambities. Het hotelbedrijf breidt uit naar Azië met de joint venture Ruby Asia, opgericht in 2018. Ruby Asia Hotels ontwikkelt verschillende nieuwe projecten in China. De meeste projecten waren bestaande gebouwen, die onder leiding van het Ruby Design Team zijn verbouwd.

De opening van alle hotels in Azië staat gepland voor volgend jaar. De pre-opening en de exploitatie zijn de verantwoordelijkheid van Ruby Asia Hotels, Ruby's joint venture met de Betterwood Hotel Group. Alex Zheng – voorzitter van de Betterwood Hotel Group en als oprichter en voormalig CEO van Plateno Hotels een bekende hotelier in China – heeft hiervoor een ervaren managementteam aangetrokken. Bill Lin – voormalig CEO van Plateno International en nu Vice President van de Betterwood Hotel Group – is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Ruby Asia: "We zijn blij om samen met Ruby als een van de eerste hotelmerken in Azië een grote vlucht te kunnen nemen in het betaalbare luxesegment, waarbij we ons met de verschillende hotels met name richten op de sterk groeiende groep Chinese Millennials”, liet Linn eind oktober 2021 weten.

Investeerders

Financieel sterke partners ondersteunen de expansie van Ruby. ECE Group; de Oostenrijkse Soravia Group; Franger Investment, een Duits family office; Ocean Link, een private equity fonds; de ondernemer Michael Hehn en Michael Struck hebben gezamenlijk de aandelen van het bedrijf in handen. Voorafgaand aan de oprichting van Ruby Hotels heeft Michael Struck met succes de hotelgroepen Kameha, Gold Inn en Dormero opgericht als ondernemer, evenals Cosmopolitan Estates, een bedrijf in de vastgoedontwikkeling. Daarvoor was Struck leidinggevende van de Schörghuber Holding en directeur van verschillende bedrijven van de Schörghuber ondernemingsgroep, een van de grootste particuliere conglomeraten in Duitsland, die actief is op het gebied van onroerend goed, dranken, vliegtuigleasing en hotels. Hij was in het bijzonder verantwoordelijk voor de hotelontwikkeling, het vastgoed en de toeristische activiteiten van de hoteldivisie van de groep Arabella en ArabellaStarwood Hotels.

‘Lean Luxury’

De in München gevestigde Ruby Group slaat met haar ‘Lean Luxury-filosofie’ een nieuwe weg in. Met een slanke organisatiestructuur en concentratie op de essentie, slaagt Ruby erin een eigentijdse, betaalbare vorm van luxe te creëren voor moderne, kosten- en stijlbewuste gasten. Elk Ruby-hotel is gelegen in het hart van de stad. Ieder hotel heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen stijl, passend bij het karakter van de stad. Binnen de ‘Lean Luxury-filosofie’ kijkt Ruby kritisch naar de invulling van iedere vierkante meter. De hotelketen zet in op digitalisering; self-check-in is binnen zestig seconden geregeld. Het bedrijf focust zich op slapen, niet op gastronomie. Omdat ieder hotel gelegen is in het centrum van de stad, kiest Ruby ervoor geen restaurant te exploiteren. Genoeg keuze voor de gast om het culinaire aanbod van de stad te ontdekken. Wel heeft ieder hotel een ontbijt- en barfunctie.

Corona

In april 2021 maakte Struck bekend in 2024 het vierde hotel in Londen te openen. Ook keek hij naar de uitdagingen voor de branche die de coronapandemie met zich heeft meegebracht en hoe zijn bedrijf zich daarin beweegt. "De huidige uitdagingen en toekomstperspectieven van de sector hebben onze 'Lean Luxury'-aanpak bevestigd. We maken een luxueuze en unieke hotelervaring betaalbaar voor onze gasten en combineren dit met een kostenstructuur, die slanker en meer aanpasbaar is dan gewoonlijk. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het risico voor onze vastgoedpartners vermindert. Onze strategie werkt omdat we onze luxe op een relatief klein oppervlak inpassen. We plannen en bouwen meer modulair; we centraliseren meer en we automatiseren consequent systemen achter de schermen."

Een Ruby Hotel is er in Nederland (nog) niet. In een uitgebreid interview met Hospitality Management in 2019 gaf oprichter Struck aan de Nederlandse markt met bijzondere interesse te volgen. “Nederland is dichtbij en zeer interessant, met name Rotterdam en Amsterdam. Amsterdam is heel moeilijk, aangezien we wel op een leuke plek willen zitten, maar in Rotterdam zijn we in een gevorderde fase van onderhandeling".

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws