HotelPartner laat activiteiten elkaar versterken onder één merknaam

Auteur: Redactie
Branded Content 3 maart 2023
HotelPartner laat activiteiten elkaar versterken onder één merknaam

Drie bij velen bekende namen in het Nederlandse hotellandschap gaan in 2023 verder als één merk. Housekeeping-service HotelSource, amenities-leverancier HotelEquip en het kwaliteitsmeetsysteem Quadit van Out of Site heten nu samen HotelPartner. Algemeen directeur Robert Vos en operationeel directeur Kim de Ligt over het hoe en waarom.

“Als ons iets duidelijk is geworden in al die jaren in het hotelvak, dan is het dat succes vooral bepaald wordt door de mate waarin je samenwerkt”, zegt Robert Vos. “Partnership is cruciaal. We zien dat alleen al heel sterk bij onze housekeeping-diensten. Hoe hechter de samenwerking tussen het hotelteam en onze mensen, hoe effectiever je elkaar kunt versterken en aanvullen en hoe beter het resultaat. Dus toen we in de corona-periode tijd hadden om onze eigen organisatie tegen het licht te houden, kwamen we tot de conclusie dat datzelfde eigenlijk ook voor ons geldt.”

Alles rond kwaliteitsbeleving

Kim de Ligt: “HotelPartner is nu een multidisciplinair label waarin alles rond de kwaliteitsbeleving van de hotelkamer samenkomt. Dat heeft grote voordelen voor ons als organisatie. We kunnen nu echt als één familie optrekken, elkaar onderling verder versterken en processen nog nauwer op elkaar en op de veranderende markt aan laten sluiten. En voor onze klanten biedt dat natuurlijk ook voordelen.”

Robert Vos bevestigt: “We stonden al bekend als een wendbare en benaderbare organisatie met korte lijnen, en dat is nu nog sterker zo. De afstand tussen werkvloer en management en tussen de verschillende disciplines is nu op alle fronten minimaal. Dat maakt ons nog slagvaardiger.”

Heel goed kijken en luisteren

HotelPartner richt zich landelijk op 2-, 3-, 4- en 5-sterren hotelketens, op individuele hotels en op B&B’s. Vooral op het gebied van de amenities is de dienstverlening daarbij vergaand afgestemd op de individuele hotelier. “We kijken en luisteren heel goed naar het gewenste kwaliteitsniveau. We kunnen de volledige inrichting van kamers met iedere uitstraling verzorgen, van het nachtkastje tot de minibar tot de bedloper. Voor sommige opdrachtgevers personaliseren we ook de zeepjes. Voor andere verzorgen we amenities in heel kleine hoeveelheden. En al onze klanten kunnen we helpen met het toetsen van de kwaliteit versus reviews, met ons kwaliteitsmeetsysteem Quadit. Die vergaande dienstverlening en flexibiliteit maken ons redelijk uniek in de markt.”

Personeelskrapte te lijf met AI

Minder uniek is dat ook HotelPartner de krapte op de arbeidsmarkt voelt. Robert Vos: “Wij merken het zoals iedereen vooral bij arbeidsintensieve activiteiten, zoals housekeeping. Het is natuurlijk sowieso zaak dat je je mensen aan je bindt door een goede werkgever te zijn en dat je je afspraken nakomt. En daarnaast moeten we ook innovatief zijn. We hebben in samenwerking met onze externe partner MiQa eigen kunstmatige intelligentie ontwikkeld die de efficiency van onze housekeepers enorm heeft verbeterd. Medewerkers werken met een app die een visuele check van de kamer doet en die realtime verbeterpunten geeft. Als de hospitality tray niet helemaal goed is ingedeeld, geeft de app dat aan en zegt er meteen bij hoe het wel moet.”

Kim de Ligt vult aan: “Die kunstmatige intelligentie maakt onze medewerkers veel meer zelfsturend. Tegelijk verlaagt het de werkdruk en verhoogt het de productiviteit. En de zekerheid dat de kamer goed is als je de deur achter je dichttrekt werkt heel motiverend. Bovendien kan het hotel zo makkelijker en met veel minder fysieke inspecties z’n kwaliteitsdoelstellingen behalen.”

Vlekkeloze gastervaring

Het gesprek komt terug op partnership. Robert Vos: “De kwaliteit van de hotelkamer bepaalt de waardering voor het hotel. Is de kamer onvoldoende, dan kan het ontbijt nog zo goed zijn, het beeld van die kamer blijft bij de gast hangen. Wij willen de partner zijn die het hotel helpt om de gastervaring vlekkeloos te maken. Zoals ik al eerder zei: dat werkt het best als dat partnership wederzijds gevoeld wordt. En dat geldt ook voor onze mensen – zij zijn onze partners bij de uitvoering. Onze merkbelofte luidt ‘Met elkaar. Voor elkaar’. Dat mag je op twee manieren lezen: we zorgen er samen voor dat het voor elkaar komt. En we doen het ook samen voor en met elkaar.” Hij besluit: “Teamgevoel maakt het succes. Dat voelen we echt zo. ‘Partner’ is niet voor niets de helft van onze bedrijfsnaam.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws