HotelSTOP of HotelsTOP!

4 mei 2018 | Ewout Hoogendoorn

Als je in het Mandarijn de klemtoon ergens anders legt, is de betekenis anders. Maar in het Nederlands is dat ook nogal eens het geval. Ik ben voor een Hotelstop. Maar dan met de klemtoon op het laatste deel van drie letters: top. Hotelstop met de klemtoon op het middendeel - tel - is een onzalig idee. Of toch niet? Ik houd van logica, dus laat ik dat dan maar gebruiken om het ‘Amsterchinees’ te vertalen. De logica laat het volgende zien. Tien, twintig jaar geleden was Amsterdam een zootje, veel buurten waren vervallen, een poging van de gemeente om een nieuw zakendistrict aan de Zuidas te ontwikkelen strandde. De stad had geen uitstraling en geen aantrekkingskracht. Andere internationale steden deden het veel beter. Je denkt dan gelijk aan Londen en Parijs, maar ook Wenen had toen al een goed doordachte strategie om de stad verder op de kaart te zetten en, ondanks de relatief geringe omvang, mee te laten spelen in de internationale concurrentie. Maar wat gebeurt er: Amsterdam, gemeente en bewoners, raken geïnspireerd en er ontstaat een briljante strategie om de stad nieuw leven in te blazen.

De Zuidas

Op een bijzonder professionele manier wordt de stad op zowat alle fronten structureel verbeterd. Niet alleen infrastructuur en gebouwen, maar ook monumentaal (Unesco monument), sociaal en cultureel (herrijzenis van de musea) worden er grote stappen gezet. De ‘Rode Loper’ wordt bedacht en krijgt vorm, de rosse buurt wordt verkleind en veiliger en de drugsmaffia wordt een slag toegebracht. De Zuidas wordt nieuw leven ingeblazen en wordt een ongekend succes. Er wordt succesvol op een structurele wijze ingezet op groei van het toerisme. Een krachtig beleid wordt gemaakt én uitgevoerd om de bijbehorende noodzakelijke hotelvoorzieningen te ontwikkelen. Dat duurt een jaar of twintig, van 1997 tot 2017. Dan gaat het faliekant mis. Het was niet echt de bedoeling dat het beleid succesvol was natuurlijk! Weg met die toeristen, weg met alle hoofdkantoren, nieuwe bedrijven en congressen; dat is maar druk vinden sommige bewoners, bah. Nieuw beleid is nodig! Maar ja, stel je voor dat het weer succesvol is, dan hebben we straks echt minder toeristen. Geniale geesten weten de oplossing: we beginnen aan het einde van de keten en roepen een hotelstop af. Dat heeft natuurlijk geen enkele invloed op de groei van de toeristenstroom, integendeel. Dus als dat beleid al succesvol is dan wordt toch het doel absoluut niet bereikt. Hotelprijzen stijgen nog verder, net als de vastgoedprijzen, maar dat is collateral damage. Gemeentepolitiek is toch briljant, als je er even over nadenkt.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Interview Longread
Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!&r...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Advertorial Sanitair
Meer bling bling in badkamer

Midnight is de nieuwe zwarte kleur met glinsterende pigmenten. Het zorgt voor glamour en een glansrijke beleving. Verwen uw gasten met de extra luxe van Bette badarchitectuur. Exclusieve ligbaden, douchevloeren en wastafels. Fonkelende edelstenen, glanzende mineralen, goud, zilver en reflectie in...

Achtergronden F&B
Colliers International zet afdeling Food & Beverage op

Op 1 juni start vastgoedadviseur Colliers International met een nieuwe afdeling Food & Beverage onder leiding van Etienne van Unen. Deze afdeling is een uitbreiding van de afdeling Retail. Food & Beverage (F&B) speelt een steeds belangrijkere rol in het retaillandschap. Het aandeel s...

Achtergronden
Download nu de Hotel & Food & Beverage special

Hij is er! De langverwachte, jaarlijkse F&B-special van Hospitality Management is deze week op de spreekwoordelijke mat van menig hotel en hotelier gevallen. Hospitality Management wordt immers verzonden naar alle hotels in Nederland. In deze uitgave besteden we aandacht aan 'concepting'...

Hilton Achtergronden
Hilton stopt met plastic rietjes

Hilton zal tegen eind 2018 de plastic rietjes hebben verwijderd uit 650 gebouwen. Vandaag onthult Hilton ook zijn nieuwe wetenschappelijk onderbouwde 2030 doelstellingen, gericht op het halveren van de wereldwijde impact op het milieu en het verdubbelen van de investeringen met een sociaal effect. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: