HotelSTOP of HotelsTOP!

4 mei 2018 | Ewout Hoogendoorn

Als je in het Mandarijn de klemtoon ergens anders legt, is de betekenis anders. Maar in het Nederlands is dat ook nogal eens het geval. Ik ben voor een Hotelstop. Maar dan met de klemtoon op het laatste deel van drie letters: top. Hotelstop met de klemtoon op het middendeel - tel - is een onzalig idee. Of toch niet? Ik houd van logica, dus laat ik dat dan maar gebruiken om het ‘Amsterchinees’ te vertalen. De logica laat het volgende zien. Tien, twintig jaar geleden was Amsterdam een zootje, veel buurten waren vervallen, een poging van de gemeente om een nieuw zakendistrict aan de Zuidas te ontwikkelen strandde. De stad had geen uitstraling en geen aantrekkingskracht. Andere internationale steden deden het veel beter. Je denkt dan gelijk aan Londen en Parijs, maar ook Wenen had toen al een goed doordachte strategie om de stad verder op de kaart te zetten en, ondanks de relatief geringe omvang, mee te laten spelen in de internationale concurrentie. Maar wat gebeurt er: Amsterdam, gemeente en bewoners, raken geïnspireerd en er ontstaat een briljante strategie om de stad nieuw leven in te blazen.

De Zuidas

Op een bijzonder professionele manier wordt de stad op zowat alle fronten structureel verbeterd. Niet alleen infrastructuur en gebouwen, maar ook monumentaal (Unesco monument), sociaal en cultureel (herrijzenis van de musea) worden er grote stappen gezet. De ‘Rode Loper’ wordt bedacht en krijgt vorm, de rosse buurt wordt verkleind en veiliger en de drugsmaffia wordt een slag toegebracht. De Zuidas wordt nieuw leven ingeblazen en wordt een ongekend succes. Er wordt succesvol op een structurele wijze ingezet op groei van het toerisme. Een krachtig beleid wordt gemaakt én uitgevoerd om de bijbehorende noodzakelijke hotelvoorzieningen te ontwikkelen. Dat duurt een jaar of twintig, van 1997 tot 2017. Dan gaat het faliekant mis. Het was niet echt de bedoeling dat het beleid succesvol was natuurlijk! Weg met die toeristen, weg met alle hoofdkantoren, nieuwe bedrijven en congressen; dat is maar druk vinden sommige bewoners, bah. Nieuw beleid is nodig! Maar ja, stel je voor dat het weer succesvol is, dan hebben we straks echt minder toeristen. Geniale geesten weten de oplossing: we beginnen aan het einde van de keten en roepen een hotelstop af. Dat heeft natuurlijk geen enkele invloed op de groei van de toeristenstroom, integendeel. Dus als dat beleid al succesvol is dan wordt toch het doel absoluut niet bereikt. Hotelprijzen stijgen nog verder, net als de vastgoedprijzen, maar dat is collateral damage. Gemeentepolitiek is toch briljant, als je er even over nadenkt.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: