HotelSTOP of HotelsTOP!

4 mei 2018 | Ewout Hoogendoorn

Als je in het Mandarijn de klemtoon ergens anders legt, is de betekenis anders. Maar in het Nederlands is dat ook nogal eens het geval. Ik ben voor een Hotelstop. Maar dan met de klemtoon op het laatste deel van drie letters: top. Hotelstop met de klemtoon op het middendeel - tel - is een onzalig idee. Of toch niet? Ik houd van logica, dus laat ik dat dan maar gebruiken om het ‘Amsterchinees’ te vertalen. De logica laat het volgende zien. Tien, twintig jaar geleden was Amsterdam een zootje, veel buurten waren vervallen, een poging van de gemeente om een nieuw zakendistrict aan de Zuidas te ontwikkelen strandde. De stad had geen uitstraling en geen aantrekkingskracht. Andere internationale steden deden het veel beter. Je denkt dan gelijk aan Londen en Parijs, maar ook Wenen had toen al een goed doordachte strategie om de stad verder op de kaart te zetten en, ondanks de relatief geringe omvang, mee te laten spelen in de internationale concurrentie. Maar wat gebeurt er: Amsterdam, gemeente en bewoners, raken geïnspireerd en er ontstaat een briljante strategie om de stad nieuw leven in te blazen.

De Zuidas

Op een bijzonder professionele manier wordt de stad op zowat alle fronten structureel verbeterd. Niet alleen infrastructuur en gebouwen, maar ook monumentaal (Unesco monument), sociaal en cultureel (herrijzenis van de musea) worden er grote stappen gezet. De ‘Rode Loper’ wordt bedacht en krijgt vorm, de rosse buurt wordt verkleind en veiliger en de drugsmaffia wordt een slag toegebracht. De Zuidas wordt nieuw leven ingeblazen en wordt een ongekend succes. Er wordt succesvol op een structurele wijze ingezet op groei van het toerisme. Een krachtig beleid wordt gemaakt én uitgevoerd om de bijbehorende noodzakelijke hotelvoorzieningen te ontwikkelen. Dat duurt een jaar of twintig, van 1997 tot 2017. Dan gaat het faliekant mis. Het was niet echt de bedoeling dat het beleid succesvol was natuurlijk! Weg met die toeristen, weg met alle hoofdkantoren, nieuwe bedrijven en congressen; dat is maar druk vinden sommige bewoners, bah. Nieuw beleid is nodig! Maar ja, stel je voor dat het weer succesvol is, dan hebben we straks echt minder toeristen. Geniale geesten weten de oplossing: we beginnen aan het einde van de keten en roepen een hotelstop af. Dat heeft natuurlijk geen enkele invloed op de groei van de toeristenstroom, integendeel. Dus als dat beleid al succesvol is dan wordt toch het doel absoluut niet bereikt. Hotelprijzen stijgen nog verder, net als de vastgoedprijzen, maar dat is collateral damage. Gemeentepolitiek is toch briljant, als je er even over nadenkt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: