HotelSTOP of HotelsTOP!

4 mei 2018 | Ewout Hoogendoorn

Als je in het Mandarijn de klemtoon ergens anders legt, is de betekenis anders. Maar in het Nederlands is dat ook nogal eens het geval. Ik ben voor een Hotelstop. Maar dan met de klemtoon op het laatste deel van drie letters: top. Hotelstop met de klemtoon op het middendeel - tel - is een onzalig idee. Of toch niet? Ik houd van logica, dus laat ik dat dan maar gebruiken om het ‘Amsterchinees’ te vertalen. De logica laat het volgende zien. Tien, twintig jaar geleden was Amsterdam een zootje, veel buurten waren vervallen, een poging van de gemeente om een nieuw zakendistrict aan de Zuidas te ontwikkelen strandde. De stad had geen uitstraling en geen aantrekkingskracht. Andere internationale steden deden het veel beter. Je denkt dan gelijk aan Londen en Parijs, maar ook Wenen had toen al een goed doordachte strategie om de stad verder op de kaart te zetten en, ondanks de relatief geringe omvang, mee te laten spelen in de internationale concurrentie. Maar wat gebeurt er: Amsterdam, gemeente en bewoners, raken geïnspireerd en er ontstaat een briljante strategie om de stad nieuw leven in te blazen.

De Zuidas

Op een bijzonder professionele manier wordt de stad op zowat alle fronten structureel verbeterd. Niet alleen infrastructuur en gebouwen, maar ook monumentaal (Unesco monument), sociaal en cultureel (herrijzenis van de musea) worden er grote stappen gezet. De ‘Rode Loper’ wordt bedacht en krijgt vorm, de rosse buurt wordt verkleind en veiliger en de drugsmaffia wordt een slag toegebracht. De Zuidas wordt nieuw leven ingeblazen en wordt een ongekend succes. Er wordt succesvol op een structurele wijze ingezet op groei van het toerisme. Een krachtig beleid wordt gemaakt én uitgevoerd om de bijbehorende noodzakelijke hotelvoorzieningen te ontwikkelen. Dat duurt een jaar of twintig, van 1997 tot 2017. Dan gaat het faliekant mis. Het was niet echt de bedoeling dat het beleid succesvol was natuurlijk! Weg met die toeristen, weg met alle hoofdkantoren, nieuwe bedrijven en congressen; dat is maar druk vinden sommige bewoners, bah. Nieuw beleid is nodig! Maar ja, stel je voor dat het weer succesvol is, dan hebben we straks echt minder toeristen. Geniale geesten weten de oplossing: we beginnen aan het einde van de keten en roepen een hotelstop af. Dat heeft natuurlijk geen enkele invloed op de groei van de toeristenstroom, integendeel. Dus als dat beleid al succesvol is dan wordt toch het doel absoluut niet bereikt. Hotelprijzen stijgen nog verder, net als de vastgoedprijzen, maar dat is collateral damage. Gemeentepolitiek is toch briljant, als je er even over nadenkt.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Economie Achtergronden
De beste bestemmingen om in vastgoed te investeren

Door de groei binnen de toeristische sector blijft op het gebied van korte termijn-verhuur voor huiseigenaren en investeerders een rendabele bezigheid. Er zijn namelijk nog altijd veel interessante bestemmingen die snel rendement kunnen opleveren. Welke dat precies zijn, weet HomeToGo je te vertelle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: