Intercontinental Hotels Group voorspelt 10 reistrends voor 2010

18 december 2009 |
Intercontinental Hotels Group voorspelt 10 reistrends voor 2010<

Nick Rich, director of consumer insights voor Europa, Midden-Oosten en Africa bij Intercontinental Hotels Group, heeft tien trends voorspelt over zaken- en ontspanningsreizen in 2010. Wij hebben ze voor u op een rijtje gezet.

1. De trouwe reiziger
Nu de reisbudgetten kleiner worden, spelen zakenreizigers en toeristen graag 'op safe'. Gasten keerden dit jaar meer terug naar hotels waar ze eerder verbleven. IHG verwacht dat deze trend doorzet in 2010 omdat reizigers zich aangetrokken voelen tot het hotel 'waar ze weten wie ik ben'.

2. Altijd bereikbaar
Consumententechnologie evolueert snel: reizigers dragen voor gemiddeld 850 euro aan gadgets mee. Daarom is altijd bereikbaar blijven via bijvoorbeeld de website cruciaal voor reizigers.

3. Luxury snacking
Hotels maakten kennis met een nieuwe, gewiekste gast die profiteert van de scherpe tarieven en evenveel besteedt als vroeger, maar op zoek gaat naar meer luxe voor zijn geld. IHG merkten een stijging van korte luxetrips.

4. 'Bleisure trend' zet door
Een van de grotere trends in 2007-2008 was ‘bleisure’: zakenmensen die hun zakenreis met een paar dagen verlengden en vaak hun partner of een vriend uitnodigden om hen te vergezellen. Deze tendens hield relatief goed stand. Het aantal Europese reizigers die aan hun zakenreis een toeristisch verblijf koppelden, steeg tot 6,7 miljoen volwassenen, waarvan 70% in hetzelfde hotel verbleef tijdens de verlengde trip.

5. Staycationing is een blijver
Staycationing, een begrip voor mensen die in eigen land blijven en er af en toe een dagje op uit trekken, is een trend die volgens IHG ook zal doorzetten in 2010. IHG probeert voor gezinnen met een beperkt budget de financiële druk te verlagen door kinderen gratis maaltijden aan te bieden.

6. Pop-up hotels
IHG voorspelt dat er meer pop-up hotels opduiken op muziekfestivals, grote sportevenementen en outdoor activiteiten, of zelfs ad hoc ontmoetingsruimten wanneer daar vraag naar is. Dit biedt merken de kans om de hotels naar de gasten te brengen in plaats van beperkt te zijn door de locatie van hun gebouw.

7. Een goed begin van de dag
Inmiddels weet bijna iedereen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Veel reizigers weten echter ook dat een ontbijt in hotels een erg duur supplement kan betekenen op een goedkoop kamertarief. Slechts 65% van de hotelgasten ontbijt dan ook regelmatig tijdens hun verblijf in een hotel. Onderzoek bij consumenten heeft aangetoond dat gasten een grotere keuze aan gerechten willen bij het ontbijt. Zelfs de meest doorwinterde zakenreiziger wil niet elke dag spek met eieren en het is dus heel belangrijk dat hotels een ontbijt aanbieden voor alle smaken en diëten.

8. De nieuwe hotspots
Het oosten van de Middellandse Zee deed het goed in 2009. IHG is er van overtuigd dat steden zoals Sint-Petersburg en Moskou, gebieden in het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, Turkije en de minder bezochte delen van het Midden-Oosten, in de toekomst zullen uitgroeien tot echte hotspots.

9. De vrouwelijke zakenreiziger
In 2007 opende het eerste hotel alleen voor vrouwen de deuren in Saudi-Arabië. Door de stijgende aantallen vrouwelijke zakenreizigers zijn er plannen om dat concept verder uit te bouwen. In de rest van de wereld zal er meer aandacht besteed worden aan de behoeften van vrouwelijke gasten. Van aankomst en check-in tot ontspanningsmogelijkheden over badkameruitrusting tot inrichting van restaurants en openbare ruimtes, er komen steeds meer manieren om te zorgen dat de vrouwelijke reiziger zich ontspannen en veilig voelt.

10. Alles draait om productiviteit
Door de daling van de zakenreizen en de minder frequente maar kortere en intensievere vergaderingen, staat de zakenreiziger onder een grotere druk om te presteren. Om deze reizigers tegemoet te komen wordt er meer aandacht besteed aan de kwaliteit van de nachtrust. Betere matrassen en speciale stilteruimtes dragen hier aan bij. In 2010 gaat IHG voor vergaderingen ook maaltijden met een lage glycemische index aanbieden zodat zakenreizigers actief blijven tijdens de vergaderingen en geen dipje krijgen na het eten.

Hospitality Management, Sanny Visser


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: