Interview: 'Hotelgasten willen duurzame hotels'

16 november 2017 | Thijs Jacobs

Frans Melissen is lector Sustainable Business Models aan de NHTV in Breda. Dit houdt in dat hij zich dagelijks bezighoudt met het implementeren en onderzoeken van duurzaamheidsaspecten in organisaties en met name in hotels. Juist de hotellerie kampt met vooroordelen en hinderlijke barrières, zo blijkt.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

“In de praktijk onderzoeken we drie velden op het gebied van duurzaamheid en hotels”, vertelt Frans. “Ten eerste gaan we na hoe hoteliers het thema duurzaamheid benaderen, de buitenwereld heeft immers de indruk dat het op dat gebied binnen de hotellerie niet goed gaat. Ten tweede kijken we naar de hotelgasten. Hoe kijken zij aan tegen het duurzaamheidsniveau van het hotel? En ten slotte kijken we naar toerisme in grote steden, zoals Amsterdam en Valencia. In Amsterdam loopt het niet goed, de stad dreigt een tweede Venetië te worden.”

Te duur?
Hoteliers willen heus wel met de tijd mee, vertelt Melissen: “Er zijn genoeg hoteliers die vinden dat het op het gebied van duurzaamheid niet snel gaat. Dat is verfrissend om te zien, bemoedigend ook. Zij willen verder gaan dan ze nu al doen, want met het vervangen van gloeilampen door led-lampen ben je er niet. Er zijn een aantal voor de hand liggende obstakels om als hotelier niet te verduurzamen. Het zou immers te duur zijn, veel tijd kosten, het is moeilijk een beeld te vormen van hoe het eruit zal zien en tot slot hebben hoteliers het idee dat ze er ‘alleen voor staan’. Brancheorganisaties, de overheid en keuringsinstanties zijn naar hun mening niet behulpzaam.”

De makkelijkste weg
Voor bestaande hotels is het in de praktijk vaak lastig om te verduurzamen. “Nieuwe hotels worden vrijwel zonder uitzondering gebouwd met duurzaamheid in het achterhoofd. Bij bestaande hotels is het niet zomaar om te draaien, er zijn immers platte barrières, zoals het prijskaartje of simpelweg een gebouw dat het niet toelaat. De hotelwereld komt er niet goed uit op het gebied van duurzaamheid en hoteliers wijten dat aan het gebrek aan steun en middelen om een verandering in gang te zetten. Als je niet uitkijkt, wordt het een businesscase en blijf je hangen in dingen die er al zijn. Dan neem je de makkelijkste maatregelen, die niet bijster effectief zijn.”

Ga in gesprek met de gast
“Gasten zitten er niet op te wachten.” Een veelgehoord argument van hoteliers. Het tegendeel is waar volgens Melissen: “Wij zijn gaan onderzoeken of dit echt zo is, door gasten van hotels te interviewen. Wat blijkt? De gemiddelde gast herkent zich totaal niet in dat beeld. Ze willen juist meer aandacht voor duurzaamheid. Het is opmerkelijk dat hoteliers het blijkbaar moeilijk vinden om met hun gasten in gesprek te gaan. Een beetje raar, want in feite is een hotelier een gastheer. In de praktijk is een hotelier echter vooral een manager die niet heel vaak met gasten in gesprek gaat over duurzaamheid. Zo gaat dat binnen een commerciële organisatie… Het besef van wat gasten willen ontbreekt daardoor vaak.”

Geen tonijn en geen ontbijtbuffet
Hoe kan het wel? Frans ziet in de praktijk enkele hotels die op hun eigen manier goed invulling geven aan het duurzaamheidsaspect. “De Kapellerput is zo’n voorbeeld. In dit hotel draait het om het voeren van gesprekken met elkaar. De general manager wil duurzaamheid realiseren op een manier die past bij het hotel, er is immers niet één recept voor alle hotels voorhanden. In dit hotel wordt er veel aandacht besteed aan de menukaart; veel lokale producten en enkele opvallende vernieuwingen. In de praktijk is de menukaart van menig hotel inwisselbaar en staat tonijn dikwijls op het menu. Waarom eigenlijk? De consument weet best dat het niet verstandig is om tonijn te eten, dus die kan er prima af. En dan het ontbijtbuffet. Er zijn veel hotelgasten die zich ergeren aan het feit dat alles maar voorradig moet zijn volgens hoteliers. Er zou nooit iets niet moeten zijn, wat natuurlijk onzin is. Je kunt deze ‘waste’ op twee manieren aanpakken. Ten eerste kun je af van het ontbijtbuffet, dus zul je ontbijt op een andere manier moeten aanbieden. Ten tweede kun je werken met producten die je opnieuw kunt gebruiken. Portion packs zijn helemaal een doorn in het oog voor veel milieubewuste gasten, vanwege het plastic. Dat geldt ook voor die kleine flesjes shampoo. Hoteliers denken dat gasten het leuk vinden en ze graag mee naar huis nemen. Dat is goed bedoeld, maar veel gasten vinden het ongemakkelijk, ze voelen zich er niet goed bij.”

Klimaatbeheer
Klimaatbeheer kan energie vreten, zeker bij oudere installaties of onjuist gebruik. “Klimaatbeheer kost veel water en energie. Dat is niet alleen de schuld van hoteliers, maar ook van de gasten, die langer onder de douche staan dan thuis, vaker de airco aanzetten of de verwarming een tandje hoger schakelen. Tegelijkertijd zijn er veel hotels die waterbesparende douchekoppen weer ingewisseld hebben voor normale douchekoppen, puur en alleen omdat ze denken dat de gast dat wil. Onnodig. En dan zijn er nog de hotels die de airco standaard aan hebben staan op de hotelkamer wanneer de gast er nog niet eens is. Vervolgens zet de gast deze uit en de verwarming aan. De airco zou je in bepaalde gevallen helemaal weg kunnen laten, de gemiddelde consument heeft er thuis ook geen. Als je de gasten vertelt waarom er geen airco is, dan begrijpen ze dat heus wel.”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: